Wypadków coraz mniej, ale statystyki nadal są zatrważające

Obraz
Źródło zdjęć: © Policja

W ubiegłym roku liczba wypadków drogowych w Polsce spadła o 2,4 proc., a liczba śmiertelnych ofiar o 4,6 proc.; ich koszty szacowane są na blisko 50 mld zł, a statystyki dotyczące śmiertelności wciąż dużo gorsze niż unijna średnia - wynika z raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Z przedstawionego na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury corocznego raportu KRBRD wynika, że w ubiegłym roku w wyniku 382 998 wypadków i kolizji drogowych zginęły 3 202 osoby, a 42 545 zostało rannych, z czego 11 696 ciężko. Łączne zeszłoroczne koszty tych wypadków autorzy raportu szacują na 49,1 mld zł, co stanowiło prawie 3 proc. PKB. Z dokumentu wynika także, że najczęstszą przyczyną śmierci w wypadkach drogowych w ub. roku było najechanie na pieszego (1 104 ofiary), zderzenia czołowe i boczne pojazdów (537 i 535), oraz najechanie na drzewo (421). Znacznie więcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym zostało spowodowanych przez kierowców (2 255 zabitych), a najczęstszą ich przyczyną była zbyt szybka jazda. Z kolei w wypadkach spowodowanych przez pieszych zginęło 573 osób, najczęściej z powodu nieostrożnego wejścia na jezdnię (287) oraz stania lub leżenia na jezdni (118).

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Według sekretarz KRBRD Agaty Foks, Polska nadal znajduje się w grupie państw Unii Europejskiej charakteryzujących się największym odsetkiem ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Średnia zabitych w ich wyniku na 100 000 mieszkańców dla Polski to 8,3, podczas gdy średnia unijna wynosi 5,3. - W ostatnich 10 latach liczba wypadków i zabitych w nich osób w Polsce znacznie spadła, lecz spadek ten był wolniejszy niż w innych państwach europejskich - zaznaczyła Foks. Z zaprezentowanych przez nią danych wynika, że w latach 2005-2014 liczba zabitych w wypadkach na 100 tys. mieszkańców spadła w Polsce o 42 proc., gdy w całej UE spadła o 46 proc. Dla porównania, liczba ofiar śmiertelnych najszybciej spadała w Estonii (65 proc.), na Cyprze (62 proc.) i Łotwie (61 proc.), a najwolniej na Litwie (18 proc.), w Rumunii (26 proc.) i Bułgarii (27 proc.).

Przyczyn poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach Foks upatruje m.in. w intensyfikacji działań kontrolnych policji i Inspekcji Transportu Drogowego, oraz kampaniach społecznych - m.in. zachęcającej do zwolnienia o 10 km/h. Innego zdania był poseł SLD Maciej Banaszak, który kwestionował skuteczność medialnych kampanii. - Jestem zwolennikiem kampanii społecznych, ale te realizowane przez KRBRD są za słabe, za mało drastyczne - powiedział. Z kolei poseł PiS Andrzej Adamczyk zwrócił uwagę, że zaprezentowany raport nie pokrywa się z innymi analizami stanu bezpieczeństwa drogowego, m.in. autorstwa Najwyższej Izby Kontroli. - NIK uznał zły stan nawierzchni drogowej za jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce, podczas gdy z tego raportu wynika, że stan drogi był przyczyną 22 wypadków - poniżej 1 proc. - zarzucał Adamczyk. Jego partyjny kolega, poseł Piotr Król był zdania, że rozbieżność danych wynika ze złego systemu gromadzenia tych danych już na miejscu wypadku, gdzie policjant sporządzający raport
z wypadku bierze pod uwagę jedynie jedną jego przyczynę. Jego zdaniem, policjanci powinni uzyskać możliwość uwzględniania wszystkich przyczyn wypadku.

Mimo krytycznych uwag posłów opozycji, sprawozdanie KRBRD zostało przyjęte przez komisję i zostanie przedstawione do akceptacji na forum Sejmu.

Źródło: PAP

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie