Wypadki 2013: Polacy masowo giną na drogach

Obraz
Źródło zdjęć: © Policja

Komisja Europejska przedstawiła dane dotyczące śmiertelności w wypadkach drogowych w 2013 roku. Niestety, sytuacja w Polsce jest fatalna, a spośród wszystkich państw wspólnoty gorzej jest tylko w Rumunii.

Opublikowany niedawno unijny raport na temat jakości infrastruktury transportowej plasuje nas na szarym końcu wspólnoty. Co prawda stworzono go na podstawie już nieaktualnych danych o drogach z 2012 roku, ale nie zmienia to faktu, że jest źle. Sytuacja ta ma odzwierciedlenie w statystykach wypadków. W 2013 roku w wyniku wypadków drogowych w Polsce zginęło 87 osób w przeliczeniu na milion mieszkańców. Gorzej było tylko w Rumunii, gdzie współczynnik ten wyniósł 92 os. na milion mieszkańców. Tymczasem w Czechach były to 63 osoby, na Węgrzech 59 osób, a na Słowacji jedynie 42 osoby. Najbezpieczniejsza okazała się Dania, gdzie w 2013 roku na milion mieszkańców zginęły jedynie 32 osoby. Skąd takie różnice?

Powodem jest przede wszystkim stosunek długości autostrad i dróg ekspresowych do liczby jeżdżących po kraju samochodów. Problemem jest również kultura jazdy i skuteczność szkolenia kandydatów na kierowców. Nie bez znaczenia pozostaje także park maszyn, jakimi dysponują użytkownicy dróg - im jest on starszy, tym skutki zdarzeń drogowych są tragiczniejsze. To jednak nie wszystko. W przypadku niektórych państw wzrost liczby ofiar śmiertelnych może być spowodowany rosnącą popularnością roweru jako codziennego środka transportu. Jak pokazują europejskie badania, w latach 2010-2012 spośród wszystkich użytkowników dróg tylko w przypadku rowerzystów - o 6 proc. - zwiększyła się ich liczba. Zderzenie cyklisty z użytkownikiem samochodu bardzo łatwo może doprowadzić do śmierci tego pierwszego. Jeśli zamiast roweru wybrałby on samochód, zderzenie skończyłoby się bez rozlewu krwi lub z powierzchownymi obrażeniami.

Obraz

W latach 2010 - 2013 liczba ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej zmalała o 17 proc. Oznacza to, że zmiany w mentalności kierowców i infrastrukturze drogowej ocaliły ok. 9 tys. osób. Działania Unii Europejskiej idą dalej. W 2011 roku przyjęto założenie, że do roku 2020 liczba śmiertelnych ofiar wypadków ma zmaleć o połowę.

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę