Wymiana opon na zimowe – w których krajach to obowiązek?

Obraz
Źródło zdjęć: © Policja

| [

Obraz

]( http://kancelarie.krakow.pl ) |
| --- | Choć za oknami cały czas jesień, to wyjeżdżając za granicę warto wyposażyć samochód w zimowy komplet ogumienia. Warto wiedzieć w jakim kraju i w jakim okresie wymiana opon na "zimówki" jest ustawowo obowiązkowa.

W Polsce od lat pojawiają się głosy za umieszczeniem w prawie drogowym zapisu, który obligowałby zmotoryzowanych do używania opon zimowych. Taki obowiązek jak dotychczas nie został jednak wprowadzony. Ostatni tego typu projekt zakładał, aby kierowcy w Polsce byli zobligowani do stosowania w pojazdach samochodowych zimowego ogumienia od 1 listopada do 31 marca. Pomysł, jak każdy, który z zasady ma na swoim celu przymuszenie obywatela do określonego zachowania, ma swoich zwolenników i przeciwników. Szczególnie aktualne są obecnie argumenty wskazujące na fakt, że w Polsce zimy są coraz cieplejsze, a śnieg widywany jest gównie w górach. Pomimo tego należy pamiętać, iż stosowanie zimowego ogumienia nie jest konieczne tylko i wyłącznie w przypadku opadu śniegu. Czasem wystarczającym powodem są mrozy i występująca gołoledź. Dla przykładu podać należy, iż obowiązek stosowania ogumienia zimowego jest wprowadzony np. w Turcji gdzie zimy są znacznie mniej odczuwalne pod względem temperatur czy opadów śniegu niż w
Polsce, a obowiązek ten został wprowadzony w 54 prowincjach w okresie od 1 grudnia do 1 kwietnia. Jak sytuacja z obowiązkową wymianą ogumienia na zimowe przedstawia się w innych krajach europejskich?

W popularnej wśród Polaków Austrii obowiązek jazdy na zimowych oponach obowiązuje od 1 listopada do 15 kwietnia, gdy warunki pogodowe tego wymagają. Opony takie muszą mieć minimalną głębokość bieżnika 4 mm dla opon radialnych (najpopularniejszych) i 5 mm dla opon diagonalnych. Zasady te stosowane są także do pojazdów tzw. „przyjezdnych”, a więc np. samochodów na polskich numerach rejestracyjnych. W Austrii dopuszczalne jest stosowanie opon letnich i założonych na nie łańcuchów zamiast opon zimowych, ale wyłącznie gdy droga jest stale lub prawie zawsze pokryta śniegiem albo lodem. Bywają jednak takie warunki atmosferyczne, w których władze w Austrii wprowadzają obligatoryjny obowiązek używania łańcuchów.

U naszych zachodnich sąsiadów w przypadku opadu śniegu lub występowania gołoledzi opony zimowe lub całoroczne z oznaczeniem M+S są obowiązkowe, a ich bieżnik musi wynosić min. 1,6 mm. Niemcy nie uściślili okresu, w którym stosowanie ogumienia zimowego byłoby obowiązkowe, ale przepisy mówią, że należy posiadać opony adekwatne do warunków pogodowych. Jeśli więc spadnie śnieg, "zimówki" są obligatoryjne.

Na terenie Czech od 1 listopada do 31 marca pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe, jeżeli drogi są pokryte stałą warstwą śniegu lub lodu, albo można założyć na podstawie panujących warunków atmosferycznych, że śnieg i lód pojawi się na drodze podczas jazdy. Głębokość bieżnika powinna wynosić min. 4 mm. Opony z kolcami są zabronione.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Opony zimowe nie są na ogół obowiązkowe we Włoszech, chyba że pojawi się szczególny znak drogowy, który określa okres, w którym pojazd musi być wyposażony w ogumienie tego typu lub łańcuchy. Podobnie rzecz ma się we Francji, gdzie w regionach alpejskich należy mieć co najmniej ogumienie zimowe, a nawet łańcuchy, zaś w pozostałych regionach kraju, gdy pojawi się stosowny do tego znak, przede wszystkim wyświetlany na tablicach informacyjnych.

Inaczej przestawia się ta sytuacja w Słowenii i Chorwacji. Choć są to kraje rzadziej odwiedzane przez Polaków w okresie zimowym, to należy pamiętać, że na terenie Słowenii obowiązek istnieje od 15 listopada do 15 marca, a poza tym okresem w zimowych warunkach pogodowych (np. podczas opadów śniegu, gołoledzi itp.). Samochody osobowe i pojazdy do 3,5 ton muszą być wyposażone w opony zimowe na wszystkich kołach lub opony letnie na wszystkich kołach oraz łańcuchy śniegowe w bagażniku. W obu przypadkach minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 3 mm. W Chorwacji zaś opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych (gdy droga jest pokryta śniegiem lub lodem). Obowiązkowe wyposażenie zimowe pojazdów o masie do 3,5 t. musi uwzględniać 4 zimowe opony lub 4 letnie opony o minimalnej głębokości bieżnika 4 mm i łańcuchy zimowe w bagażniku samochodu.

Co istotne, w ciężkich warunkach zimowych zabroniony jest ruch samochodów ciężarowych z przyczepami. Ponadto, co może być dla kierowców z Polski ważne, wyjątkowo, minister do spraw transportu może postanowić, że w niektórych miejscach w kraju, w określonym czasie opony zimowe są obowiązkowe dla poszczególnych kategorii lub rodzajów pojazdu, niezależnie od istnienia zimowych warunków pogodowych.

Ponadto obowiązek posiadania ogumienia zimowego wprowadzony jest m.in. w Norwegii, Szwecji, Estonii, Rumunii oraz na Łotwie i Słowacji.

Z drugiej zaś strony kierowcy mogą podróżować bez opon zimowych np. w Holandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Bułgarii, Macedonii, Albanii i Grecji.

Adw. Anna Kasolik., apl. adw. Konrad Kłaput
Kasolik,Pawlus,Porzuczek Kancelaria Prawna Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3