| [
]( http://kancelarie.krakow.pl ) |
| --- | Choć za oknami cały czas jesień, to wyjeżdżając za granicę warto wyposażyć samochód w zimowy komplet ogumienia. Warto wiedzieć w jakim kraju i w jakim okresie wymiana opon na "zimówki" jest ustawowo obowiązkowa.
W Polsce od lat pojawiają się głosy za umieszczeniem w prawie drogowym zapisu, który obligowałby zmotoryzowanych do używania opon zimowych. Taki obowiązek jak dotychczas nie został jednak wprowadzony. Ostatni tego typu projekt zakładał, aby kierowcy w Polsce byli zobligowani do stosowania w pojazdach samochodowych zimowego ogumienia od 1 listopada do 31 marca. Pomysł, jak każdy, który z zasady ma na swoim celu przymuszenie obywatela do określonego zachowania, ma swoich zwolenników i przeciwników. Szczególnie aktualne są obecnie argumenty wskazujące na fakt, że w Polsce zimy są coraz cieplejsze, a śnieg widywany jest gównie w górach. Pomimo tego należy pamiętać, iż stosowanie zimowego ogumienia nie jest konieczne tylko i wyłącznie w przypadku opadu śniegu. Czasem wystarczającym powodem są mrozy i występująca gołoledź. Dla przykładu podać należy, iż obowiązek stosowania ogumienia zimowego jest wprowadzony np. w Turcji gdzie zimy są znacznie mniej odczuwalne pod względem temperatur czy opadów śniegu niż w
Polsce, a obowiązek ten został wprowadzony w 54 prowincjach w okresie od 1 grudnia do 1 kwietnia. Jak sytuacja z obowiązkową wymianą ogumienia na zimowe przedstawia się w innych krajach europejskich?
W popularnej wśród Polaków Austrii obowiązek jazdy na zimowych oponach obowiązuje od 1 listopada do 15 kwietnia, gdy warunki pogodowe tego wymagają. Opony takie muszą mieć minimalną głębokość bieżnika 4 mm dla opon radialnych (najpopularniejszych) i 5 mm dla opon diagonalnych. Zasady te stosowane są także do pojazdów tzw. „przyjezdnych”, a więc np. samochodów na polskich numerach rejestracyjnych. W Austrii dopuszczalne jest stosowanie opon letnich i założonych na nie łańcuchów zamiast opon zimowych, ale wyłącznie gdy droga jest stale lub prawie zawsze pokryta śniegiem albo lodem. Bywają jednak takie warunki atmosferyczne, w których władze w Austrii wprowadzają obligatoryjny obowiązek używania łańcuchów.
U naszych zachodnich sąsiadów w przypadku opadu śniegu lub występowania gołoledzi opony zimowe lub całoroczne z oznaczeniem M+S są obowiązkowe, a ich bieżnik musi wynosić min. 1,6 mm. Niemcy nie uściślili okresu, w którym stosowanie ogumienia zimowego byłoby obowiązkowe, ale przepisy mówią, że należy posiadać opony adekwatne do warunków pogodowych. Jeśli więc spadnie śnieg, "zimówki" są obligatoryjne.
Na terenie Czech od 1 listopada do 31 marca pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe, jeżeli drogi są pokryte stałą warstwą śniegu lub lodu, albo można założyć na podstawie panujących warunków atmosferycznych, że śnieg i lód pojawi się na drodze podczas jazdy. Głębokość bieżnika powinna wynosić min. 4 mm. Opony z kolcami są zabronione.
Opony zimowe nie są na ogół obowiązkowe we Włoszech, chyba że pojawi się szczególny znak drogowy, który określa okres, w którym pojazd musi być wyposażony w ogumienie tego typu lub łańcuchy. Podobnie rzecz ma się we Francji, gdzie w regionach alpejskich należy mieć co najmniej ogumienie zimowe, a nawet łańcuchy, zaś w pozostałych regionach kraju, gdy pojawi się stosowny do tego znak, przede wszystkim wyświetlany na tablicach informacyjnych.
Inaczej przestawia się ta sytuacja w Słowenii i Chorwacji. Choć są to kraje rzadziej odwiedzane przez Polaków w okresie zimowym, to należy pamiętać, że na terenie Słowenii obowiązek istnieje od 15 listopada do 15 marca, a poza tym okresem w zimowych warunkach pogodowych (np. podczas opadów śniegu, gołoledzi itp.). Samochody osobowe i pojazdy do 3,5 ton muszą być wyposażone w opony zimowe na wszystkich kołach lub opony letnie na wszystkich kołach oraz łańcuchy śniegowe w bagażniku. W obu przypadkach minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 3 mm. W Chorwacji zaś opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych (gdy droga jest pokryta śniegiem lub lodem). Obowiązkowe wyposażenie zimowe pojazdów o masie do 3,5 t. musi uwzględniać 4 zimowe opony lub 4 letnie opony o minimalnej głębokości bieżnika 4 mm i łańcuchy zimowe w bagażniku samochodu.
Co istotne, w ciężkich warunkach zimowych zabroniony jest ruch samochodów ciężarowych z przyczepami. Ponadto, co może być dla kierowców z Polski ważne, wyjątkowo, minister do spraw transportu może postanowić, że w niektórych miejscach w kraju, w określonym czasie opony zimowe są obowiązkowe dla poszczególnych kategorii lub rodzajów pojazdu, niezależnie od istnienia zimowych warunków pogodowych.
Ponadto obowiązek posiadania ogumienia zimowego wprowadzony jest m.in. w Norwegii, Szwecji, Estonii, Rumunii oraz na Łotwie i Słowacji.
Z drugiej zaś strony kierowcy mogą podróżować bez opon zimowych np. w Holandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Bułgarii, Macedonii, Albanii i Grecji.
Adw. Anna Kasolik., apl. adw. Konrad Kłaput
Kasolik,Pawlus,Porzuczek Kancelaria Prawna Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl