Wycieki oleju z turbosprężarki spędzają sen z powiek właścicielom samochodów z doładowanymi silnikami. Często obawiają się, że to oznaka poważnej awarii, która doprowadzi do konieczności kosztownej naprawy lub wymiany tego elementu. Jednak puszczanie oleju przez turbinę nie zawsze musi oznaczać jej uszkodzenie.
Wyjaśnienie zjawiska wycieków z turbosprężarki należy zacząć od poznania budowy tego podzespołu. W korpusie, zarówno po stronie spalin jak i po stronie powietrza, aby sprężarka zaczęła być szczelna, musi zostać wprowadzona w ruch, co spowoduje wytworzenie pewnego ciśnienia. Nikogo więc nie powinno dziwić, że z wyjętej z auta turbosprężarki może przez łożyska wylewać się olej po obu stronach.
Jeśli urządzenie nie jest uszkodzone, a system ułożyskowania działa prawidłowo, to nie ma możliwości, żeby do turbosprężarki dostawał się olej. Wewnętrzne ciśnienia w czasie jej pracy są znacznie większe niż ciśnienie oleju, a przez bardzo wysoką temperaturę pracy (po stronie spalin nawet do 1200 stopni Celsjusza) i obroty sięgające nawet ponad 200 tys. na min, nie można w nich stosować klasycznych uszczelek.
System uszczelnienia łożyskowania turbosprężarki składa się z tzw. odrzutnika oleju i pierścienia uszczelniającego. Dzięki temu pracujący element generuje siłę odśrodkową, która gromadzi olej w specjalnych komorach, skąd za sprawą grawitacji trafia on do miski olejowej. Pierścień uszczelniający jest wykonany ze stali i pod wpływem ciśnienia dodatkowo zabezpiecza całość.
Przyczyny wycieku oleju z turbiny, które nie oznaczają jej awarii
Często ingerencje w budowę układu wydechowego, czyli wycinanie katalizatora lub filtra cząstek stałych, mogą spowodować zmianę ciśnienia w układzie turbosprężarki, a to może wywołać wycieki oleju.
Jedną z przyczyn pojawiania się takiej sytuacji może być awaria systemu odpowietrzania układu. Pracująca turbosprężarka zasysa powietrze i odpręża skrzynię korbową, gdzie może dojść do nieprawidłowego gromadzenia oleju. Z odmy może być zassany on zasysany do turbiny i podany do intercoolera.
Kolejną usterką, która może spowodować wycieki oleju z turbosprężarki są przedmuchy w silniku. Nieszczelności pomiędzy tłokami a pierścieniami, a nawet prowadnic zaworowych, czy tulei cylindra, według ekspertów mogą powodować niewłaściwe ciśnienie w silniku, co generuje problemy ze spływem oleju z turbosprężarki do miski.
Nawet zbyt wysoki poziom tego płynu w silniku również może spowodować, że trafi on do turbosprężarki. Nagromadzenie starego oleju lub uszkodzenie spływu może doprowadzić do utrzymywania zbyt dużej jego ilości w jednostce napędowej. Wtedy może on trafić do turbiny.
Jak widać, wycieki oleju z turbosprężarki nie zawsze są spowodowane jej awarią. W przypadku zauważenia jakiegokolwiek objawu najważniejsze jest zdiagnozowanie jego przyczyny, zanim zapadnie decyzja o wymianie lub naprawie tego elementu. Często zdarza się, że powodów wycieków należy szukać w pozornie niewiązanych z turbodoładowaniem podzespołach silnika.
JT.