Wychowanie komunikacyjne w szkołach. Są propozycje zmian programu nauczania

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwo proponuje wprowadzenie do nowego programu nauczania w szkołach szeroko pojętego kształtowania i utrwalania prawidłowych nawyków poprawnego zachowania się ucznia w ruchu drogowym. Temat ten miałby pojawić się na wielu przedmiotach, m.in. na fizyce, wychowaniu fizycznym czy etyce.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia
Marcin Łobodziński

Liczni eksperci wskazywali konieczność wprowadzenia nauczania o bezpieczeństwie w ruchu drogowym przy okazji reformy edukacji. Proponowano nawet oddzielny przedmiot lub wdrażanie tej tematyki w czasie godzin wychowawczych. To się nie udało.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie poddaje się i przygotowało uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Celem jest wprowadzenie do szkół tzw. wychowania komunikacyjnego.

W liście do MEN znalazły się 24 uwagi (propozycje) do programu kształcenia w liceach i technikach, 13 uwag do programu szkół branżowych pogimnazjalnych oraz 15 uwag do programu szkół branżowych dla absolwentów 8-letnich szkół podstawowych. Szeroko rozumiane wychowanie komunikacyjne miałoby zagościć w takich przedmiotach jak fizyka, etyka, wychowanie fizyczne oraz wiedza o społeczeństwie.

Uczniowie mieliby się uczyć właściwych postaw i nawyków zachowania w ruchu drogowym. Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych mogłoby być tematem na etyce. Na fizyce uczeń miałby się dowiedzieć, jak zachowują się pojazdy w ruchu drogowym, a tym samym poznałby teoretyczne konsekwencje nieprawidłowych zachowań (np. przekroczenie prędkości, niezapięcie pasów bezpieczeństwa). Zaznajomiłby się z podstawowymi pojęciami z mechaniki ruchu, co otwierałoby drogę do nabycia świadomości o skutkach wypadków.

Podczas wychowania fizycznego miałby być omawiany temat aktywności fizycznej w ruchu drogowym (jazda na rowerze lub rolkach, bieganie) i niebezpieczeństw z tym związanych oraz wpływ alkoholu na organizm człowieka. Nie zabrakło też propozycji nauczania o niewłaściwym korzystaniu z telefonów komórkowych czy wiedzy z zakresu pierwszej pomocy.

Reforma edukacji jest dobrą okazją do budowania świadomości młodych ludzi z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, czego od wielu lat nie było w szkołach. Nie od dziś wiadomo, że nie ma lepszego sposobu na kształtowanie prawidłowych zachowań niż nauczanie ich od możliwie najmłodszych lat. Właściwa reforma edukacji może dać długoterminowo lepsze efekty w postaci mniejszej liczby wypadków niż jakiekolwiek reformy w szkoleniu kandydatów na kierowców.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła