| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9618/mazda-rx8-hydrogen-01.jpeg',550,281) ) |
| --- | Mazda poszukuje własnych, oryginalnych rozwiązań ekologicznego napędu samochodów. Japoński producent przekazał właśnie w użytkowanie klientów korporacyjnych pierwsze egzemplarze „wodorowej” wersji sportowego modelu RX-8. Mazda RX-8 Hydrogen RE, bo tak się to auto nazywa, może spalać benzynę, albo wodór. I choć nie tylko Mazda rozwija program spalania wodoru w silnikach benzynowych, to japoński producent jako jedyny na świecie skonstruował benzynowo-wodorowy silnik typu Wankla.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/970/mazda-rx8-silnik.jpg',322,323) ) |
| --- | Nawet standardowa – spalinowa wersja Mazdy RX-8 zasługuje ze wszech miar na zainteresowanie. Jest bowiem jedynym na świecie seryjnie produkowanym samochodem sportowym wyposażonym w silnik typu Wankla. Mazda od 36 lat doskonali konstrukcję wynalezioną przez niemieckiego inżyniera (Wankla), która debiutowała w autach nieistniejącej już niestety marki NSU. Silnik z wirującym tłokiem, który jest montowany w RX-8 ma dziecinnie prostą konstrukcję, a co za tym idzie niewielkie rozmiary i wagę. Ponadto silnik z tłokiem wirującym pracuje niezwykle równo – poziom hałasu i wibracji jest nieporównywalnie niższy niż w przypadku jednostek konwencjonalnych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8367/mazda-stacja-wodorowa.jpg',275,198) ) |
| --- | Mazda RX-8 Hydrogen RE wyposażona jest w system, który pozwala kierowcy - za dotknięciu przycisku – przełączać tryb spalania z benzyny na wodór, i odwrotnie. Akihiro Kashiwagi, szef projektu “wodorowego” Mazdy zapowiada, że jego firma będzie bacznie monitorować eksploatację przekazanych właśnie aut, i systematycznie rozwijać program adaptacji silników spalinowych do spalania wodoru. Mazda RX-8 Hydrogen RE nie może być bowiem postrzegana, jako konstrukcja ostateczna, skoro auto spalając wyłącznie wodór może przejechać zaledwie ok. 100 km. Wspomnieć przy tym warto, że niedaleko siedziby Mazdy, w Hiroszimie, uruchomiono pierwszą „publiczną” stację, która dystrybuuje sprężony pod ciśnieniem 350 barów wodór. Ograniczenia techniczne sprawiają, ze stacji korzystać może dziennie zaledwie 10 samochodów.