Wodorowa Mazda RX-8

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9618/mazda-rx8-hydrogen-01.jpeg',550,281) ) |
| --- | Mazda poszukuje własnych, oryginalnych rozwiązań ekologicznego napędu samochodów. Japoński producent przekazał właśnie w użytkowanie klientów korporacyjnych pierwsze egzemplarze „wodorowej” wersji sportowego modelu RX-8. Mazda RX-8 Hydrogen RE, bo tak się to auto nazywa, może spalać benzynę, albo wodór. I choć nie tylko Mazda rozwija program spalania wodoru w silnikach benzynowych, to japoński producent jako jedyny na świecie skonstruował benzynowo-wodorowy silnik typu Wankla.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/970/mazda-rx8-silnik.jpg',322,323) ) |
| --- | Nawet standardowa – spalinowa wersja Mazdy RX-8 zasługuje ze wszech miar na zainteresowanie. Jest bowiem jedynym na świecie seryjnie produkowanym samochodem sportowym wyposażonym w silnik typu Wankla. Mazda od 36 lat doskonali konstrukcję wynalezioną przez niemieckiego inżyniera (Wankla), która debiutowała w autach nieistniejącej już niestety marki NSU. Silnik z wirującym tłokiem, który jest montowany w RX-8 ma dziecinnie prostą konstrukcję, a co za tym idzie niewielkie rozmiary i wagę. Ponadto silnik z tłokiem wirującym pracuje niezwykle równo – poziom hałasu i wibracji jest nieporównywalnie niższy niż w przypadku jednostek konwencjonalnych.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8367/mazda-stacja-wodorowa.jpg',275,198) ) |
| --- | Mazda RX-8 Hydrogen RE wyposażona jest w system, który pozwala kierowcy - za dotknięciu przycisku – przełączać tryb spalania z benzyny na wodór, i odwrotnie. Akihiro Kashiwagi, szef projektu “wodorowego” Mazdy zapowiada, że jego firma będzie bacznie monitorować eksploatację przekazanych właśnie aut, i systematycznie rozwijać program adaptacji silników spalinowych do spalania wodoru. Mazda RX-8 Hydrogen RE nie może być bowiem postrzegana, jako konstrukcja ostateczna, skoro auto spalając wyłącznie wodór może przejechać zaledwie ok. 100 km. Wspomnieć przy tym warto, że niedaleko siedziby Mazdy, w Hiroszimie, uruchomiono pierwszą „publiczną” stację, która dystrybuuje sprężony pod ciśnieniem 350 barów wodór. Ograniczenia techniczne sprawiają, ze stacji korzystać może dziennie zaledwie 10 samochodów.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025