Wielki powrót Suzuki DR-Z, czyli coś do miasta, coś w teren

Podczas targów EICMA w Mediolanie na stoisku Suzuki miała miejsce podwójna premiera. Do oferty japońskiej marki wraca DR-Z w dwóch wydaniach - jako dual sport DR-Z4S i supermoto DRZ-4SM.

Suzuki DR-Z4SMSuzuki DR-Z4SM
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Szymon Jasina

Historia Suzuki DR-Z400 sięga 2000 r., ale z czasem z powodu wprowadzanych norm i wymagań prawnych motocykl ten znikał z kolejnych rynków. Teraz powraca odrodzony w nowej formie. Japończycy gruntownie przebudowali silnik, dzięki czemu spełnia najnowszą normę Euro5+, do tego motocykl dostosowano do takich wymagań jak poziom hałasu czy system diagnostyczny OBD II.

Suzuki DR-Z napędzane jest jednocylindrowym silnikiem o pojemności 398 cm3. Zmiany objęły między innymi wtrysk, a do tego motocykl ma teraz elektronicznie sterowaną przepustnicę. Wszystkie modyfikacje jednostki napędowej nieco zmieniły jej charakterystykę, dzięki czemu jest bardziej płaska. Z jednej strony oznacza to większą moc i moment obrotowy w niskim i najwyższym zakresie, a z drugiej nieco słabszy środek oraz mniejsze wartości maksymalne.

Suzuki DR-Z4S
Suzuki DR-Z4S © WP | Szymon Jasina

Zaprezentowane w Mediolanie motocykle oparte są o nowe ramy z dwiema belkami wzmacniającymi w górnej części w miejsce dotychczas stosowanej belki pojedynczej, a mają nowe wahacze. Choć podobieństwo między wersjami S i SM jest spore, to równie duże są różnice.

Suzuki DR-Z4S to motocykl stworzony z myślą zjeżdżaniu z asfaltu, który ma offroadowe opony (zachowujące jednak oczekiwaną od dual sporta uniwersalność). Większe są koła - 21 cali z przodu i 18 cali z tyłu - a także prześwit (300 mm) czy skok zawieszenia - 280 mm z przodu i 296 mm z tyłu. Dual sport ma mniejszą tarczę hamulcową z przodu mierzącą 270 mm średnicy i jest nieco lżejszy, gdyż waży 151 kg.

Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina

Suzuki DR-Z4SM ma oczywiście szosowe opony zapewniające dobre trzymanie na szybko pokonywanych asfaltowych łukach. Tu felgi mają oczywiście tę samą średnicę, wynoszącą 17 cali. M.in. z tego powodu prześwit to 260 mm, a kierowca siedzi na wysokości 890 mm, czyli 30 mm niżej niż w odmianie S). Skok zawieszenia w supermoto to odpowiednio 260 mm z przodu i 277 mm z tyłu. Przednia tarcza hamulcowa ma tu 310 mm, a masa motocykla wynosi 154 kg.

Oprócz znanych z innych motocykli Suzuki trybów pracy silnika (od A z bardziej czułą przepustnicą, bo C, gdzie moc dozowana mniej agresywnie) jest też nowy tryb G (czyli gravel), który ma najlepiej sprawdzać się na luźnej nawierzchni. Oczywiście jest też możliwość wyłączenia ABS-u - z tyłu lub na obu kołach.

Suzuki DR-Z4S
Suzuki DR-Z4S © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4S
Suzuki DR-Z4S © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła