Wielki powrót Suzuki DR-Z, czyli coś do miasta, coś w teren

Podczas targów EICMA w Mediolanie na stoisku Suzuki miała miejsce podwójna premiera. Do oferty japońskiej marki wraca DR-Z w dwóch wydaniach - jako dual sport DR-Z4S i supermoto DRZ-4SM.

Suzuki DR-Z4SMSuzuki DR-Z4SM
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Szymon Jasina

Historia Suzuki DR-Z400 sięga 2000 r., ale z czasem z powodu wprowadzanych norm i wymagań prawnych motocykl ten znikał z kolejnych rynków. Teraz powraca odrodzony w nowej formie. Japończycy gruntownie przebudowali silnik, dzięki czemu spełnia najnowszą normę Euro5+, do tego motocykl dostosowano do takich wymagań jak poziom hałasu czy system diagnostyczny OBD II.

Suzuki DR-Z napędzane jest jednocylindrowym silnikiem o pojemności 398 cm3. Zmiany objęły między innymi wtrysk, a do tego motocykl ma teraz elektronicznie sterowaną przepustnicę. Wszystkie modyfikacje jednostki napędowej nieco zmieniły jej charakterystykę, dzięki czemu jest bardziej płaska. Z jednej strony oznacza to większą moc i moment obrotowy w niskim i najwyższym zakresie, a z drugiej nieco słabszy środek oraz mniejsze wartości maksymalne.

Suzuki DR-Z4S
Suzuki DR-Z4S © WP | Szymon Jasina

Zaprezentowane w Mediolanie motocykle oparte są o nowe ramy z dwiema belkami wzmacniającymi w górnej części w miejsce dotychczas stosowanej belki pojedynczej, a mają nowe wahacze. Choć podobieństwo między wersjami S i SM jest spore, to równie duże są różnice.

Suzuki DR-Z4S to motocykl stworzony z myślą zjeżdżaniu z asfaltu, który ma offroadowe opony (zachowujące jednak oczekiwaną od dual sporta uniwersalność). Większe są koła - 21 cali z przodu i 18 cali z tyłu - a także prześwit (300 mm) czy skok zawieszenia - 280 mm z przodu i 296 mm z tyłu. Dual sport ma mniejszą tarczę hamulcową z przodu mierzącą 270 mm średnicy i jest nieco lżejszy, gdyż waży 151 kg.

Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina

Suzuki DR-Z4SM ma oczywiście szosowe opony zapewniające dobre trzymanie na szybko pokonywanych asfaltowych łukach. Tu felgi mają oczywiście tę samą średnicę, wynoszącą 17 cali. M.in. z tego powodu prześwit to 260 mm, a kierowca siedzi na wysokości 890 mm, czyli 30 mm niżej niż w odmianie S). Skok zawieszenia w supermoto to odpowiednio 260 mm z przodu i 277 mm z tyłu. Przednia tarcza hamulcowa ma tu 310 mm, a masa motocykla wynosi 154 kg.

Oprócz znanych z innych motocykli Suzuki trybów pracy silnika (od A z bardziej czułą przepustnicą, bo C, gdzie moc dozowana mniej agresywnie) jest też nowy tryb G (czyli gravel), który ma najlepiej sprawdzać się na luźnej nawierzchni. Oczywiście jest też możliwość wyłączenia ABS-u - z tyłu lub na obu kołach.

Suzuki DR-Z4S
Suzuki DR-Z4S © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4S
Suzuki DR-Z4S © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Suzuki DR-Z4SM
Suzuki DR-Z4SM © WP | Szymon Jasina
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥