Więcej hybryd to droższe auta spalinowe. Wszystko przez drogi metal

Po raz pierwszy od 16 lat cena palladu wyprzedziła cenę złota. Branża motoryzacyjna patrzy na to zjawisko z niepokojem. Obawiać powinni się też kierowcy parkujący "pod chmurką". Dla złodziei cennym łupem staną się katalizatory.

Właściciele dowiadują się o kradzieży katalizatorów dopiero przy uruchomieniu pojazdu
Źródło zdjęć: © PAP | Wojciech Pacewicz
Mateusz Lubczański

Na początku grudnia 2018 roku uncja palladu kosztowała 1254 dolary, podczas gdy złoto wyceniane było na 1241 dolarów. Po raz ostatni podobna sytuacja miała miejsce w 2002 roku. Zaskoczenie jest tym większe, że jeszcze w 2016 roku złoto było dwa razy droższe od palladu. Teraz zapotrzebowanie na ten metal rośnie (do 1,4 mln uncji w 2018 roku), a sprzedażą zajmuje się głównie Rosja, która ma w ręku 40 proc. światowego rynku.

Zapotrzebowanie w 67 proc. generuje branża motoryzacyjna i nic nie zapowiada, by miało być inaczej. O ile w przypadku silników diesla do oczyszczania spalin wykorzystuje się platynę, to jednostki benzynowe mają w układzie wydechowym katalizator z palladowym bloczkiem. A "benzynowce" są coraz popularniejsze. Afera dieselgate skutecznie zmieniła branżę motoryzacyjną i spowodowała, że klienci rzucili się na hybrydy, które w większości przypadków wykorzystują motory benzynowe.

Obraz
© moto.wp.pl | WP.PL

Sprawy nie ułatwia rynek chiński, gdzie auta z takimi silnikami rządzą na rynku "tradycyjnie" napędzanych aut. Nie inaczej jest z rynkiem europejskim, gdzie walka o czystsze powietrze najwyraźniej dopiero się zaczyna. Spadki ceny palladu przewidywane są dopiero w połowie przyszłego roku i mozna podejrzewać, że aktualna sytuacja będzie miała wpływ na cenę nowych samochodów. Na horyzoncie pojawia się jednak inny problem.

Gdy od 2016 roku ceny palladu zaczęły nieznacznie, aczkolwiek zdecydowanie rosnąć, w mediach pojawiło się coraz więcej informacji na temat znikających katalizatorów z samochodów używanych. Sprawcy często wybierali SUV-y, które są zawieszone nieznacznie wyżej, przez co dostęp do układu wydechowego jest łatwiejszy.

Taki biznes jest opłacalny. Trudno ustalić "sztywną" cenę za katalizator, bowiem uniemożliwia to mnogość konfiguracji. Najtańsze w skupie wyceniane są na ok. 200 zł, choć nic nie stoi na przeszkodzie, by za niektóre sztuki uzyskać 10 razy więcej. W przypadku części starych aut cena katalizatora stanowi co najmniej połowę jego wartości. W przypadku rzadszych aut nowe katalizatory kosztują kilka tys. zł. Jedno jest pewne - to element, który z czasem nie traci na wartości.

Policja nie prowadzi dokładnych statystyk kradzieży, bowiem wiele z przypadków pozostaje niezgłoszonych. Złodziei z kolei trudno zatrzymać na gorącym uczynku - wycięcie katalizatora zajmuje około kilku minut.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła