Weekend pod znakiem oldtimerów

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

W weekend 13-15 maja odbędą się dwie imprezy, w których głównymi gwiazdami będą samochody zabytkowe. Pierwsza to targi Auto Nostalgia w Warszawie, a druga - Oldimer Warsaw Show w Nadarzynie.

Targi Auto Nostalgia odbędą się w stołecznym Centrum Targowo-Kongresowym przy ul. Marsa. W piątek hale wystawowe będą czynne w godzinach 10-17, a w sobotę od 10 do 18. Jednym z wystawców będzie Mercedes-Benz, który pokaże kabriolety - W21 czy 190 SL z lat 50. Nie zabraknie też całego drzewa genealogicznego Klasy E - począwszy od przedwojennego 170 V (W136), przez "Pontona" (W120) aż po najnowsze wcielenie tego modelu.

Oldtimer Warsaw Show będzie z kolei zorganizowane na terenie Ptak Warsaw Expo. Targom pojazdów zabytkowych towarzyszyć będzie aukcja (do kupienia m. in. Ferrari 512 BB z 1977 r., Ford T z 1917 r. i Opel GT z 1970 r.) oraz wystawa zabytkowych samochodów i motocykli. Jednym z najciekawszych eksponatów będzie z pewnością prototyp Syreny sprzed okresu produkcyjnego. Względem niegdysiejszej królowej polskich szos ma ona bardziej ścięty przód i dach z dermatoidu. Bagażnik składa się z dwóch części - w dolnej mamy koło zapasowe, górna dostępna jest tylko od wewnątrz po uchyleniu tylnego oparcia.

Kolejnym białym krukiem, który pojawi się w Nadarzynie, będzie Smyk z 1957 r. Mała czteroosobowa konstrukcja posiada drzwi znajdujące się w przedniej ścianie pojazdu. Złośliwi mawiali, że Smyk to najcichszy samochód na świecie, bo podczas jazdy uszy są zasłonięte kolanami i podróżujący nic nie słyszą. Skrzynię biegów wstawiono od motocykla Junak. Bardzo ciekawie poradzono sobie z brakiem biegu wstecznego - wykonano tzw. rewers, czyli auto otrzymało cztery biegi do przodu i cztery do tyłu. Kierowca wybierał kierunek jazdy, natomiast pojazdowi było absolutnie obojętne, w którą stronę sobie pojedzie. Smyk był najszybszym autem na świecie, ale w jeździe do tyłu.

Interesująca historia wiąże się z innym klasykiem, Warszawą 223. Po 13 latach produkcji samochód pozbył się garbu. Wersję sedan opracowano w 1964 roku. Początkowo nazwa brzmiała Warszawa 203. W roku 1968 oznakowanie samochodu z Żerania zmieniono na 223. Krąży wersja, jakoby FSO przegrało proces z Peugeotem. W rzeczywistości nigdy takiego jednak nie było. Francuska firma stanowczo poinformowała, że już przed wojną zastrzegła sobie prawo do umieszczania zera w trzycyfrowych numerach i poprosiła FSO o uszanowanie tego. Fabryka z Warszawy wolała uniknąć procesu i zamieniła zero na cyfrę 2. Pocieszający jest fakt, że od Francuzów podobną sugestię zmiany numeracji otrzymało Porsche i jej model 901 przemianowano na 911.

Źródło: Muzeum Techniki Przemysłu/Mercedes-Benz

ll

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła