Warszawskie ulice bezpieczniejsze dzięki fotoradarom

Obraz
Źródło zdjęć: © Straż Miejska Warszawa

W miejscach, gdzie w Warszawie są fotoradary spadła liczba wypadków i kolizji, mniej jest osób poszkodowanych - poinformowano na czwartkowej konferencji Straży Miejskiej, policji i ZDM. Dane z całej stolicy pokazują jednak, że poziom bezpieczeństwa na drogach pogarsza się.

Miejskie służby odpowiedzialne za ruch drogowy w Warszawie przedstawiły na konferencji bilans działań podejmowanych wspólnie dla poprawy bezpieczeństwa na stołecznych ulicach. Zastępca naczelnika Oddziału Ogólnomiejskiego warszawskiej Straży Miejskiej Zbigniew Kąkol zaprezentował dane, z których wynika, że działające w Warszawie fotoradary spowodowały spadek liczby wypadków drogowych.Według niego "fotoradary przyczyniają się do ograniczenia dwóch najważniejszych czynników skutkujących wypadkami - nadmiernej prędkości i wjeżdżania na skrzyżowanie przy czerwonym świetle".

Od 2011 r. Warszawska Straż Miejska zarządza 15 fotoradarami umieszczonymi w najbardziej ruchliwych punktach miasta; prowadzi też sporadyczne kontrole z rejestratorami mobilnymi w kilkunastu innych miejscach. Średnia prędkość kierowców popełniających wykroczenie i zarejestrowanych przez miejskie fotoradary w 2011 r. - czyli na początku ich funkcjonowania - wynosiła 100 km/h; w 2012 r. było to 86 km/h, a w 2013 - 82 km/h.

Na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Witosa liczba wypadków spadła z 10 rocznie w 2011 r. do jednego w roku 2013. Mniej jest zdarzeń wynikających z wjechania na skrzyżowanie przy czerwonym świetle - w czasie ostatnich sześciu miesięcy ich liczba zmalała z 2906 do 2707. W tym samym czasie średnia prędkość zarejestrowana przez fotoradary na skrzyżowaniu spadła o 20 km/h. - To informacja dla nas, że to jest system właściwy i należy go rozbudowywać - tłumaczył Kąkol.

Jednak zbiorcze dane dla całej Warszawy pokazują, że poziom bezpieczeństwa na drogach pogarsza się. Tylko w ciągu 10 miesięcy 2013 r. liczba kolizji i wypadków przewyższyła statystyki za rok ubiegły. Do października br. w wyniku wypadków drogowych w stolicy zginęło 55 osób - to tyle samo, ile w całym roku 2012. Na czarnej liście Straży Miejskiej i Wydziału Ruchu Drogowego KSP są skrzyżowania ulic: Wołoskiej i Domaniewskiej, Górczewskiej i Płockiej, Krakowskiej i Łopuszańskiej oraz Mickiewicza i gen. Zajączka. W dwóch pierwszych lokalizacjach w przyszłym roku zostaną zainstalowane fotoradary. - W tej chwili środków finansowych wystarczy tylko na te dwa skrzyżowania - wyjaśnił Kąkol.

Koszt instalacji systemu fotoradarów na jednym ruchliwym skrzyżowaniu to 200-250 tys. złotych.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3