WAŻNE
TERAZ

Zełenski zgodził się na wybory, ale ma warunek

W Niemczech burza po decyzji Opla

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Pracownicy niemieckich fabryk Opla i politycy są źli na decyzję General Motors w sprawie produkcji piątej generacji Astry. Amerykańska korporacja zadecydowała, że kolejna odsłona kompaktowego samochodu będzie powstawać w Gliwicach oraz w brytyjskim Ellesmere Port.

Nienajlepsza sytuacja finansowa Opla zmusza General Motors do znaczącego cięcia kosztów. Jednym ze sposobów jest przeniesienie produkcji do fabryk, w których jest ona tańsza. Z tego powodu amerykańscy szefowie stwierdzili, że Astra IV będzie ostatnią produkowaną w Niemczech. Zakłady w Polsce i w Wielkiej Brytanii są tańsze, bardziej elastyczne i nie ma w nich problemów ze związkami zawodowymi.

Decyzja była spodziewana już od pewnego czasu, ale po ostatecznym potwierdzeniu tego, że produkowana od 2015 Astra V nie będzie powstawać w Niemczech, u naszych zachodnich sąsiadów zawrzało. "Gazeta Wyborcza" informuje, że niemieccy związkowcy bardzo ostro zareagowali na wiadomość o odebraniu im produkcji nowej Astry. Pracownicy fabryk już szykują się do konfliktu z zarządem firmy.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Członkowie centrali związkowej IG Metall przegłosowali największą od 20 lat podwyżkę, która ma objąć też pracowników Opla, mimo iż ci wcześniej zgodzili się na zamrożenie płac do 2014 roku. Największe zamieszanie nie dotyczy jednak fabryki w Rüsselsheim, która straci Astrę. Większe kłopoty może mieć zakład w Bochum, gdzie aktualnie jest produkowana Zafira, a szefowie Opla nie chcą zdradzić co się stanie z fabryką po 2014 roku. Nieoficjalnie mówi się o możliwości zamknięcia zakładu. Szef rady pracowniczej fabryki w Bochum, Rainer Einenkel, przyrównuje nawet decyzję General Motors do wypowiedzenia wojny temu zakładowi.

Sytuacja jest na tyle poważna, że zajęli się nią też politycy z landów, w których znajdują się fabryki Opla. Będą oni chcieli walczyć z GM o to, aby żaden zakład nie został zamknięty. Gazeta Wyborcza przypomina, że niemiecki rząd już raz przegrał negocjacje z General Motors, gdy w 2009 roku naciskał na sprzedaż Opla konsorcjum z rosyjskim inwestorem. Amerykanie zatrzymali Opla, a teraz szukają oszczędności.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Choć niemieccy związkowcy uważają, że przeniesienie produkcji Astry do innych krajów będzie miało negatywny wpływ na jej sprzedaż w Niemczech, to polska fabryka raczej nie ma się czego obawiać. Gliwicki zakład może cieszyć się z tego, że jego przyszłość nie jest zagrożona.

sj

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯