Nowe Volvo XC90 zdobyło najwyższe noty w teście zderzeniowym Amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego (IIHS). Zaowocowało to przyznaniem wyróżnienia Top Safety Pick+.
Na tytuł Top Safety Pick+ mogą liczyć jedynie najbezpieczniejsze pojazdy na rynku - aby zakwalifikować się do testu samochód musi spełniać kryteria Top Safety Pick oraz otrzymać ocenę dobrą w 4 z 5 kategorii, a w jednym wypaść co najmniej zadowalająco. Nowe Volvo XC90 otrzymało najwyższe możliwe noty we wszystkich kategoriach, dzięki czemu jest najwyżej ocenionym autem ze sprawdzanych przez instytut.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
IIHS postanowił sprawdzić bezpieczeństwo samochodów podczas najgroźniejszych wypadków i stworzył obrysowe testy zderzeniowe, w których samochód uderza z prędkością 64 km/h w nieodkształcalną przeszkodę szerokością 25 proc. swojego przodu. W testach europejskich, samochody uderzają w przeszkodę częściowo odkształcalną, szerokością 40 proc. przodu. Dlatego to właśnie w testach amerykańskich nadwozie pojazdu i pasażerowie poddani są znacznie większym przeciążeniom. Podczas testu odpowiednio zadziałały systemy stabilizujące tor jazdy. Po uderzeniu w przeszkodę samochód dalej jedzie prosto, podczas gdy inne auta gwałtownie się obracały.
Specjaliści z amerykańskiego instytutu podkreślali efektywne działanie nowej wersji systemu City Safety zamontowanego w XC90. Auto sprawdzano w teście automatycznego hamowania przed przeszkodą, i zarówno przy prędkości 19 km/h, jak i 40km/h próby zakończyły się skutecznym, automatycznym wyhamowaniem przed przeszkodą. IIHS pochwalił także ostrzeżenie o kolizji pojawiające się w sytuacji zagrożenie na ekranie przed kierowcą, w efekcie czego nowe XC90 otrzymało najwyższy możliwy wynik („superior”) w zakresie przeciwdziałania uderzeniom przodem auta. Najważniejszym z wyników był jednak obrysowy test zderzeniowy, który wielokrotnie obnażał niedoskonałości sprawdzanych aut, nawet tych, które w testach EuroNCAP otrzymały maksymalne oceny. W przypadku nowego XC90 skutki uderzenia rogiem nadwozia okazały się być zaskakujące. Auto nie tylko w pełni ochroniło głowę kierowcy podczas uderzenia, dzięki poduszkom oraz kurtynom powietrznym, lecz także w bardzo małym stopniu odkształciło się, zmniejszając przestrzeń kierowcy
o zaledwie 2 cale.
Jak podkreślali specjaliści z IIHS: Po dokładnych pomiarach manekina symulujące kierowcę XC90 biorącego udział w teście zderzeniowym ustalono poziom ryzyka poważnej kontuzji w wyniku uderzenia jako niski. Zdaniem dyrektora Centrum Bezpieczeństwa Volvo w Goeteborgu, Cecilii Larsson, jest to zasługą kombinacji nadwozia stworzonego w oparciu o klatkę bezpieczeństwa, wzmocnionego przodu auta oraz systemów zapobiegania kolizjom.
Źródło: Volvo
ll/moto.wp.pl