| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8597/solar-wodor-vw-01.jpeg',550,366) ) |
| --- | W centrum technologicznym Volkswagena w Isebüttel uruchomiona została solarna stacja wodorowa. Tym samym, niemiecki koncern Volkswagen AG potwierdził swoje zaangażowanie w realizację projektu samochodów napędzanych energią elektryczną uzyskiwaną z ogniw paliwowych zasilanych wodorem.
W kooperacji z niemiecką firmą Solvis uruchomiona została solarna stacja tankowania pojazdów wodorem. Przy użyciu panelu słonecznego o powierzchni 50 metrów kwadratowych uzyskiwany jest prąd służący do napędzania elektrolizera. W elektrolizerze dejonizowana woda w wyniku reakcji elektrochemicznej rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie wodór jest oczyszczany i gromadzony w zbiorniku pośrednim. Po sprężeniu w zbiorniku wysokociśnieniowym przy ciśnieniu ponad 400 bar jest on gotowy do tankowania samochodu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8597/solar-wodor-vw-02.jpeg',550,366) ) |
| --- | Instalacja może wytworzyć dziennie około 25 metrów sześciennych wodoru, co wystarczy na przejechanie pojazdem wyposażonym w ogniwa paliwowe około 200 kilometrów. W celu zwiększenia pojemności zbiornika wodoru w samochodzie, a tym samym zwiększenia jego zasięgu na jednym tankowaniu, w Isenbüttel badane są także nowe technologie zbiorników.
Produkcja wodoru nie jest chyba strategicznym celem Volkswagena, ale projekt solarnej stacji wodorowej pokazuje determinację koncernów motoryzacyjnych, by nie tylko opracować, ale i spopularyzować technikę ogniw paliwowych. Przełom, jaki by to wywołało w motoryzacyjnym świecie i globalnej gospodarce wydaje się być wręcz niewyobrażalny, z tym większym zainteresowaniem należy śledzić wszelkie poczynania zmierzające do uniezależnienia motoryzacji od produktów ropopochodnych.