Porównujemy dwa samochody, które wiele łączy, a zarazem dzieli. Oba należą do segmentu B, czyli niewielkich aut, ale przydatnych nawet do wyjazdów za miasto. Polo i Swift występują z nadwoziami 5-drzwiowymi, mają benzynowe silniki i zbliżone ceny.
Zasadnicza różnica pomiędzy omawianymi pojazdami wynika ze stażu produkcyjnego. Polo obecnie produkowane to auto czwartej już generacji, ze zmianami stylizacyjnymi nadwozia przeprowadzonymi w 2005 r. Swift to stosunkowo nowa konstrukcja z 2004 r., która nie ma nic wspólnego z poprzednikiem o tej samej nazwie.
Cechy szczególne
Jak już wspomnieliśmy, Polo ma długi staż produkcyjny, w ciągu którego było wielokrotnie modernizowane. Pomimo tych zabiegów, włącznie z ostatnią dotyczącą nadwozia, mały Volkswagen nie zachwyca wyglądem. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10045/vw-polo-2-b.jpeg',500,309) ) |
| --- | Ma funkcjonalne nadwozie, ale „trącące myszką”. Inaczej jest w przypadku Swifta. Jedną z jego cech szczególnych jest właśnie interesujące wzornictwo bryły nadwozia, które nawiązuje do legendarnego angielskiego Morrisa/Austina Mini, podobnie jak niemieckie BMW Mini po zakupieniu firmy Rover.
Produkowany od lat Polo, pozwolił na uzyskanie dobrej jakości wykonania. Znacznie młodszy konstrukcyjnie Swift również legitymuje się odpowiednią jakością, co w obu przypadkach prowadzi do niezawodności podczas eksploatacji.
ZAPRASZAMY DO GALERII SUZUKIZAPRASZAMY DO GALERII SUZUKI
Silniki
Polo oferowany jest z aż ośmioma silnikami do wyboru. Wśród nich są cztery jednostki benzynowe i cztery wysokoprężne. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10045/suzuki-swift-2-b.jpeg',500,319) ) |
| --- | Do naszego porównania wybraliśmy auto napędzane benzynową jednostką 1,4 l o mocy 80 KM.
W ofercie Volkswagena na polski rynek nie ma już silnika 1,4 l FSI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) rozwijającego moc 86 KM, a więc zbliżoną do silnika Swifta.
Wybór silników do tego modelu Suzuki jest ograniczony tylko do dwóch jednostek benzynowych 1,3 l/92 KM i 1,5 l/101 KM.
Silniki obu pojazdów mają głowice i bloki cylindrów wykonane ze stopów lekkich, rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy, sterującymi 16. zaworami przy 4. cylindrach. Układ zasilania posiada sterowany elektronicznie, wielopunktowy wtrysk benzyny.
Jednostka napędowa Polo ma mniejszą moc, za to większy moment obrotowy występujący przy niższych obrotach.
Wrażenia z jazdy
W obu pojazdach dobrze ukształtowano przednie fotele, ale siedzenie kierowcy tylko w Swifcie ma regulację wysokości. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10045/vw-polo-3-b.jpeg',500,321) ) |
| --- | Za to Polo posiada regulację ustawienia kolumny kierownicy. Widoczność z miejsca kierowcy w obu pojazdach jest dobra. Swift ma nieco większe lusterka zewnętrzne, ale kierowca daleko odsunięty od górnej krawędzi szyby przedniej ma ograniczoną widoczność, np. wysoko umieszczonej sygnalizacji świetlnej.
Polo i Swift mają seryjne wspomaganie układu kierowniczego, jednak znacznie lepiej jest manewrować Swiftem - dobrze reaguje układ kierowniczy, samochód ma mniejszą długość i mniejszą średnicę zawracania. Swift jest bardziej stabilny w ruchu, np. na łukach dróg zachowuje się prawie jak gokart. Stabilność w ruchu Swifta okupiono bardziej niż w Polo twardym zawieszeniem kół. Z kolei niemieckie auto lepiej tłumi nierówności nawierzchni.
Oba pojazdy są dość głośne podczas rozpędzania.
ZAPRASZAMY DO GALERII VOLKSWAGEN
Podsumowanie
Swift jest nowocześniejszym pojazdem, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10045/suzuki--swift-3-b.jpeg',500,319) ) |
| --- | ale o nieco mniejszych walorach użytkowych, np. ma mniejszy bagażnik. Za to tylną kanapę łatwiej składać w aucie japońsko/węgierskim (Swift jest produkowany na Węgrzech). Oba pojazdy są drogie, ale wybór wydaje się dość łatwy. Swifta wybiorą ci, którzy chcą mieć pojazd o atrakcyjnym wyglądzie i doznawać przyjemności z jazdy. Natomiast Polo jest bardziej „zachowawcze” - ma mało atrakcyjne nadwozie. Jeździ się nim wygodnie, co wynika przede wszystkim z dobrego zawieszenia kół, ale „bezbarwnie”. Swift jest lepiej skonstruowany pod względem bezpieczeństwa i za podobną cenę oferuje znacznie bogatsze wyposażenie.
VW Polo | Suzuki Swift | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis |
Wybrane dane techniczne
| | VW Polo | Suzuki Swift | |
| --- | --- | --- | --- |
| Rodzaj silnika | Benzynowy | | |
| Liczba cyl./zaworów | 4/16 | | |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 | 1328 | |
| Moc maksymalna (KM-obr/min)
| 80-5000 | 92-5800 | |
| Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 132-3800 | 116-4000 | |
| Rozpędzanie 0÷100 km/h (s) | 12,2 | 11,0 | |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 175 | |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 39 | 40 | |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 392/165/147 | 370/169/150 | |
| Rozstaw osi (cm) | 246 | 238 | |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 270-1030 | 213-5621) | |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 45 | |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/ (dm3 /100 km) | 8,6/5,3 | 8,0/5,1 | |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 | |
| Cena (Polo Trendline/Swift GLX) w zł. | 45 140 | 44 9002) | |
| | | | | 1) mierzona wg VDA do dolnej krawędzi okien
2) dopłata za lakier metalizowany – 1100 zł.
Wybrane wyposażenie seryjne
| | VW Polo | Suzuki Swift |
| --- | --- | --- |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Układ ABS | S | S |
| Poduszki bezpieczeństwa | 2 | 6 |
| Klimatyzacja | - | S |
| Elektrycznie regulowane szyby przednie/tylne | -/- | S/S |
| Centralny zamek | - | S |
| Radio z CD | - | S | S - standard
Autor: Zdzisław Podbielski