Volkswagen odkupi dwa samochody z wadliwymi silnikami TDI w Europie

Volkswagen zgodził się po raz pierwszy w Europie odkupić dwa samochody z silnikami TDI od klientów żądających zwrotu pieniędzy z powodu wadliwego towaru. To auta, w których emisja spalin jest w rzeczywistości wyższa niż wyniki zmanipulowane przez firmę. Czy to precedens dla reszty klientów Starego Kontynentu?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

Volkswagen twierdzi że nie, a w tym przypadku zrobił wyjątek ze względu na niską wartość samochodów, które ma odkupić od właścicieli z niemieckich miast Arnsberg i Bayreuth. Prawdopodobnie koszt zajęcia się odwołaniem w tej sprawie przekracza kwotę, jaką firma zapłaci powodom. Może to być następstwo sprawy sądowej, w której uznano homologację samochodu z silnikiem TDI za nieważną. To jednak pierwszy taki przypadek i otwiera drogę do dalszych pozwów. Oczywiście tylko w Europie, ponieważ w Stanach Zjednoczonych niemiecki koncern nie ma wiele do powiedzenia i odkupuje nawet nowe auta od swoich dilerów.

Po drugiej stronie oceanu sytuacja jest zupełnie inna. Tam Volkswagen został oskarżony o oszustwa w zakresie norm emisji spalin swoich silników TDI, wymierzono mu karę oraz wymuszono określone działania, ponieważ firma złamała prawo. W Europie jeszcze nikt nie udowodnił w sądzie, że Volkswagen przekroczył jakiekolwiek normy i sam koncern twierdzi, że prawo UE nie zostało złamane. Mimo to godzi się na pewne ustępstwa i to nie tylko odkupienie dwóch wspomnianych aut w ramach odbudowy zaufania swoich klientów.

W Europie podobno Volkswagen zgodził się przed Komisją Europejską na przyznanie dodatkowej, dwuletniej gwarancji na auta z silnikami Diesla. Jednak oficjalna deklaracja realizacji tego zobowiązania nie padła. Komisarze unijni ubolewają nad niesprawiedliwym ich zdaniem traktowaniem klientów Europy względem Amerykanów, ale to tylko pokazuje, jak słabą i niesprawną strukturą jest Unia względem organów sprawiedliwości w USA.

Szacuje się, że pośród około 8,5 mln klientów w Europie, którzy kupili samochody z grupy Volkswagena z silnikami TDI, około 150 tys. osób domaga się odszkodowania od koncernu. Prowadzona jest akcja naprawcza, choć wiele instytucji twierdzi, że przebiega ona dość nieudolnie, a samochody po naprawie jeżdżą gorzej. Nikt jednak niczego nie udowodnił.

W Polsce we wrześniu minionego roku złożono zbiorowy pozew w tej sprawie. Na nasz rynek zostało wprowadzonych około 140 tys. aut z silnikami TDI, w których manipulowano oprogramowaniem sterującym systemem oczyszczania spalin. Zdaniem prezesa Stowarzyszenia STOPVW szanse na zwycięstwo są duże.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯