Trwa ładowanie...

Volkswagen Golf kontra Renault Megane

Volkswagen Golf kontra Renault Megane
d1e8fq4
d1e8fq4

Od lat w Europie najlepiej sprzedają się samochody kompaktowe. Polacy, którzy dotąd chętniej wybierali najmniejsze i najtańsze auta miejskie, także coraz częściej sięgają po pojazdy segmentu C. Z myślą o nich porównaliśmy dwa modele zaliczane do najciekawszych w tej klasie.

Jeszcze kilka lat temu niekwestionowanym faworytem takiego porównania byłby Volkswagen Golf. W ostatnim czasie w segmencie tym konkurencja znacznie urosła. To sprawiło, że auto z Wolfsburga przestało pełnić funkcję lidera, do którego reszta chce jedynie dorównać. Konkurencja nauczyła się zwracać uwagę zarówno na atrakcyjną linię nadwozia jak i na jakość wykonania.
Natomiast druga generacja Renault Megane, to auto nie tylko zaprojektowane z odrobiną fantazji, ale także przyjazne w codziennej eksploatacji. Pod względem niektórych rozwiązań technicznych francuski model wchodzi na obszar zarezerwowany dotąd dla pojazdów z wyższej półki.
Oba auta pod wieloma względami różnią się od siebie, jednak ich wspólną cechą jest wysoki poziom bezpieczeństwa, komfortu i satysfakcji z jazdy. A to w tej klasie stało się już obowiązującym trendem. Testowane samochody miały benzynowe silniki 1,6 l i podstawową wersję wyposażenia.

Cechy szczególne

Niemiecka legenda w swoim piątym wcieleniu już zwraca uwagę solidnością wykonania. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9879/vw-golf-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Daje także poczucie bezpieczeństwa i to nie tylko dzięki wysokiej nocie w testach zderzeniowych EuroNCAP, gdzie Golf otrzymał pięć gwiazdek. Już w podstawowej wersji auto wyposażono w ABS, ASR, ESP, poduszki czołowe, boczne i kurtyny. Za wiele innych elementów wyposażenia trzeba jednak dopłacić. Najtańsza klimatyzacja kosztuje 3 400 zł, a radio z odtwarzaczem CD 2 200 zł. Do tego przy zakupie Golfa trzeba wnieść obowiązkową opłatę 550 zł za tzw. przygotowanie samochodu do sprzedaży.
Wyróżnione tytułem Car of the Year 2003 Renault Megane także cieszy się opinią jednego z najbezpieczniejszych kompaktów. Podobnie jak w przypadku Golfa, EuroNCAP także ocenił Renault na pięć gwiazdek, a ABS i sześć poduszek powietrznych to również standardowe wyposażenie Megane. Jednak w przeciwieństwie do niemieckiego konkurenta ESP wymaga dopłaty 2 300 zł.
W obu pojazdach z przodu siedzi się dość wygodnie, choć fotel kierowcy mogłoby mieć szerszy zakres regulacji. Za to na tylnej kanapie nieco więcej miejsca na nogi oferuje Megane, co jest spowodowane większym od Golfa rozstawem osi. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9879/renault-megane-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Francuskie auto ma za to mniejszy o 20 l bagażnik, a po rozłożeniu oparć tylnych siedzeń traci do Volkswagena aż 115 l.

d1e8fq4

Silniki

Dla Golfa 115-konna jednostka 1.6 FSI jest zdecydowanie najmniejszą z godnych polecenia. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9879/vw-golf-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | 90-konne 1.4 FSI czy 75-konne 1.4 16V byłyby tu zdecydowanie za słabe. Zaletą tego silnika jest duża elastyczność i umiarkowane zużycie paliwa. Podczas jazdy po mieście niemieckie auto spala 8,5 l benzyny, ale na trasie zużycie paliwa nie powinno przekroczyć 5,3 l na 100 km. Nieco więcej potrzebuje 110-konny silnik Megana (9,1 l w mieście i 5,6 l na trasie), ale prezentuje przyzwoite osiągi i przy spokojnej jeździe nie wymaga zbyt częstego zaglądania na stację benzynową.

ZAPRASZAMY DO GALERII MEGANEZAPRASZAMY DO GALERII MEGANE

d1e8fq4

Wrażenia z jazdy

Zmodyfikowane zawieszenie Golfa bardzo poprawiło jego zachowanie na drodze. Auto prowadzi się pewnie i stabilnie. Na szybko pokonywanych zakrętach Volkswagen posłusznie wykonuje polecenia kierowcy i nie przejawia tendencji do wyjeżdżania z obranego toru jazdy.
Jak przystało na „Francuza” Megane doskonale radzi sobie z nierównościami dróg. Zawieszenie zapewnia sporo komfortu podróżnym, chociaż pracuje dość głośno. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9879/renault-megane-3-b.jpeg',500,338) ) |
| --- | Jednak podczas szybkiej jazdy auto wykazuje skłonności do nadsterowności, co może wyeliminować dostępny za dopłatą 2 300 zł system stabilizacji jazdy ESP.
Konstruktorom prezentowanych aut należą się słowa uznania za układ hamulcowy. Na zatrzymanie z prędkości 100 km/h Golf potrzebuje 38 m, a Megane wystarcza 37 m. To bardzo dobre wyniki nie tylko w tej klasie.

d1e8fq4

Podsumowanie

Jak przystało na uznaną markę, Golf jest autem dopracowanym w szczegółach. Jego użytkownicy z pewnością docenią uporządkowane i estetyczne wnętrze, czytelne wskaźniki, dobrej jakości materiały i wysoką jakość wykonania. To sprawia, że w Golfie można się poczuć jak w aucie wyższej klasy.
Do śmiałej i dość kontrowersyjnej stylistyki Renault wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Mimo że od chwili debiutu tego auta minęło już trochę czasu Megane może się podobać.
Oba pojazdy zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, a wyższą cenę zakupu Golf choć częściowo rekompensuje nieco lepszym wyposażeniem.

ZAPRASZAMY DO GALERII GOLFAZAPRASZAMY DO GALERII GOLFA

Nasza ocena | | Volkswagen Golf 1.6 FSI | Renault Megane 1.6 16V |
| --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | | + |
| Poziom hałasu | remis | |
| Hamulce | remis | |
| Dynamika | remis | |
| Zużycie paliwa | + | |
| Wyposażenie | + | |
| Cena | | + |

d1e8fq4

Wybrane dane techniczne:

| | Volkswagen Golf V 1.6 FSI | Renault Megane 1.6 16V |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1598 | 1598 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 115/5600 | 110/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 148/3800 | 152/4200 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 | 10,9 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 8,1 | 8,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 192 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB) | 66 | 67 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38 | 37 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 350/1305 | 330/1190 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 60 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,3/8,5 | 5,6/9,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 420 x 175 x 148 | 420 x 177 x 145 |
| Rozstaw osi (cm) | 257 | 262 |
| Gwarancja mechaniczna/ perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 67 590 | 56 100 |

| Wybrane wyposażenie seryjne: | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| | | Volkswagen Golf Trendline | | Renault Megane Authentique |
| Poduszki powietrzne | | 6 | | 6 |
| Układ ABS | | S | | S |
| Układ ESP | | S | | 2300 zł |
| Wspomaganie układu kierowniczego | | S | | S |
| Centralny zamek | | S | | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | | S/660 zł | | S/- |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | | S | | 1500 zł |
| Klimatyzacja manualna | | 3400 zł | | 4750 zł |
| Radioodtwarzacz z CD | | 2200 zł | | 2000 zł |
| Rozmiar opon | | 195/65 R15 | | 195/65 R15 | S – wyposażenie seryjne

Autor: Tomasz Szmandra

d1e8fq4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1e8fq4
Więcej tematów