Trwa ładowanie...
ycipk-dzzlg0

Unia zabija dobre silniki? Producenci ścigają się z czasem

Jak to możliwe, że japoński Lexus mający w ofercie duże, nawet ośmiocylindrowe silniki, w 100 proc. spełnia najnowsze unijne normy emisji spalin i zużycia paliwa, a inni ciągle nie dostosowali do nich nawet swoich mniejszych modeli? Po 1 września może ich to słono kosztować.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Lexus LC500 / fot. Mateusz Żuchowski
Lexus LC500 / fot. Mateusz Żuchowski (WP.PL, Fot: Mateusz Żuchowski)
ycipk-dzzlg0

Rozporządzenie Komisji Europejskiej z 13 lipca 2017 r. nie pozostawia żadnych wątpliwości: od 1 września 2018 r. wszystkie auta zjeżdżające z taśm produkcyjnych i sprzedawane na europejskim rynku muszą spełniać normę Euro 6d-TEMP. Co więcej, tego dnia tylko 10 proc. całego inwentarza marki, czyli już wyprodukowanych, stojących na placach dealerów aut może spełniać starą normę, czyli Euro 6. Jeżeli odsetek będzie wyższy – koncern zapłaci kary.

Najważniejsza zmiana w Euro 6d-TEMP dotyczy testów, w których określa się spalanie i jakość spalin. Pomiary według starego, niedoskonałego cyklu NEDC (fałszował rzeczywisty obraz zarówno, jeśli chodzi o emisję związków, jak i zużycie paliwa) zastąpiono cyklem WLTP – ma on być bardziej wiarygodny. I faktycznie wygląda na to, że będzie bo – jak dowodzą niezależne testy – wiele modeli w testach WLTP miało o 20-30 proc. wyższe spalanie i emisję, niż podczas pomiarów NEDC.

Zmiany, zmiany, zmiany...

ycipk-dzzlg0

Najciekawsze jednak wydaje się to, że choć do końca sierpnia zostało raptem kilka dni to większość producentów nie dostosowała jeszcze swoich samochodów do nowej normy. W klasie premium zrobiły to tylko Volvo i Lexus. Ale o ile w przypadku szwedzkiej marki mówimy wyłącznie o motorach czterocylindrowych o maksymalnej pojemności dwóch litrów (z produkcji większych firma się całkowicie się wycofała), to w przypadku Lexusa są to nawet jednostki wolnossące V8 o pojemności pięciu 5 litrów. Jak to możliwe?

Nowe Volvo XC60 / fot. Mateusz Żuchowski / Volvo WP.PL
Podziel się

Pierwsza kwestia to hybrydy. Japończycy mają ich w ofercie dziewięć i już dawno wszystkie zostały sprawdzone w cyklu WLTP. Efekt? Zachowały niemal identyczne parametry co w NEDC – spełniły normę Euro 6d-TEMP z dużym marginesem. I to bez konieczności jakichkolwiek technicznych przeróbek silników czy ingerencji w oprogramowanie! Nie trzeba było w nich nawet montować filtra cząstek stałych (GPF), co na gwałt robią teraz wszystkie koncerny chcące sprzedawać swoje auta w Europie.

Z kolei np. ośmiocylindrowy V8 w modelu LC500 to nowatorska konstrukcja z dwoma różnymi cyklami spalania: Otto i Atkinsona, dzięki czemu zużycie paliwa i emisję obniżono do poziomów niespotykanych w tej klasie aut. Wisienką na torcie niech będzie fakt, że obecnie najmniejszy motor, jaki w ofercie ma Lexus ma pojemność 1,8 litra (hybrydowy CT200h). Dla porównania, żeby podołać nowym wymogom Audi wprowadziło do modelu A3 zaledwie 1-litrowy silnik z jedynie trzema cylindrami. Coś, co do niedawna było nie do pomyślenia w jakimkolwiek aucie kompaktowym, nie wspominając o segmencie premium. To samo auto w wersji 1,6 TDI ma emisję CO2 wyższą o 15 proc. niż japoński konkurent i to… jeszcze według starego cyklu NEDC!

ycipk-dzzlg0
Audi A3 1.0 TFSI Sportsback Materiały prasowe
Podziel się

Czy czekają nas podwyżki cen aut?

Wiele koncernów w ogóle jeszcze nie przerobiło swoich samochodów tak, by mogły otrzymać homologację do normy Euro 6d-TEMP. Prace trwają: zmniejszana jest pojemność silników oraz ich moc. Do silników benzynowych dokłada się filtry cząstek stałych, a diesle dodatkowo otrzymują katalizatory SCR, które wymagają uzupełniania wodnego roztworu mocznika (AdBlue itp.).

Jaki będzie efekt tych prac, trudno na razie przewidzieć, ale jedno jest pewne – takie samochody staną się jeszcze bardziej skomplikowane w produkcji, a przez to także droższe – firmy nie mogą zrezygnować ze swojej marży. I nie chodzi tu wyłącznie o sam zakup (niektóre marki już podnoszą ceny), ale także eksploatację, serwis i tym podobne.

ycipk-dzzlg0
Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-dzzlg0

ycipk-dzzlg0
ycipk-dzzlg0