WAŻNE
TERAZ

Afera ws. działki pod CPK. Dymisje w KOWR

Ubezpieczyciele oszczędzają na odszkodowaniach

Obraz
Źródło zdjęć: © © loraks - Fotolia.com

Wojna cenowa i wynikające z niej stosunkowo niskie koszty polis wymuszają na firmach ubezpieczeniowych oszczędności. Niestety dzieje się tak ze szkodą dla ubezpieczonego, który w razie wystąpienia szkoda otrzyma zaniżone odszkodowanie. O swoje prawa można walczyć w sądzie.

Ceny części i napraw są zbliżone w całej Europie, ale w Polsce ubezpieczenia samochodowe są tańsze niż w innych krajach. Z takiego wyniku walki o klienta powinniśmy być zadowoleni, jednak jest też druga strona medalu. Firmy ubezpieczeniowe starają się wyjść na swoje, zaniżając kwoty wypłacane poszkodowanym. Wycenę napraw bardzo często opierają o dużo tańsze zamienniki oryginalnych części, co pozwala zmniejszyć wypłacaną sumę nawet o ponad połowę.

Jakość zamienników często jest niższa, wykonane są z gorszych materiałów i nie zawsze odpowiadają elementom fabrycznym. Najgorzej sytuacja wygląda w przypadku karoserii. Otwory na śruby bywają źle umieszczone, sama konstrukcja mniej wytrzymała, a zabezpieczenie antykorozyjne gorsze. Jak dużo ubezpieczyciel może zaoszczędzić? Dla przykładu, oryginalny przedni błotnik do Volkswagena Golfa piątej generacji kosztuje 750 złotych. Zamiennik bez problemu znajdziemy już za 100 złotych.

Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują zaniżone wyceny, gdyż ponad połowa poszkodowanych od razu się na nie zgadza. Warto jednak walczyć o swoje prawa. Jeśli pisma do ubezpieczyciela nie poskutkują, to zawsze pozostaje droga sądowa. W takiej sytuacji sądy przyznają rację poszkodowanym i nakazują wypłatę pełnej kwoty, zapewniającej oryginalne części. Z drugiej strony należy pamiętać, że naprawa nie może też powodować wzrostu wartości samochodu. To oznacza, że właściciel pojazdu może mieć problem, jeśli ubezpieczyciel udowodni, że po naprawach auto jest warte więcej niż przed kolizją.

Powodem zaniżania odszkodowań nie są jednak tylko tanie polisy. Ubezpieczyciele w ten sposób rekompensują sobie straty spowodowane wyłudzaniem ubezpieczeń. Jeszcze kilka lat temu były to przestępstwa okazyjne, a dzisiaj zajmują się nimi zorganizowane grupy przestępcze. Firmy ubezpieczeniowe tracą w ten sposób ogromne kwoty. Tylko wykryte oszustwa w 2012 roku opiewały na sumę ponad 100 mln zł.

sj/tb/sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne