Toyota Corolla i Honda Civic: czy są tak dobre?
| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Zarówno Honda Civic VII 1.6, jak i Toyota Corolla IX 1.6 są uważane za najmniej problematyczne kompakty na rynku wtórnym. Pytanie tylko: czy nie jest to wyłącznie zasługa poprzednich generacji, które rzeczywiście pokazały się z dobrej strony?
W przypadku Corolli z silnikiem benzynowym 1.6/110 KM nie ma takich obaw. To auto rzeczywiście jest wyjątkowo bezawaryjne. Jeśli zadbamy o regularną obsługę (przeglądy zalecane co 15 tys. km), najczęstszym problemem, nawet po przebiegu 100 tys. km, będą... przepalone żarówki oświetlenia zewnętrznego. Słaby punkt Corolli IX w wersji hatchback (także 3-drzwiowej) to mały, 289-litrowy bagażnik, który bardziej pasuje do auta klasy B niż C. Jeśli ktoś poszukuje typowo rodzinnego kompaktu, Civic VII wydaje się zdecydowanie lepszy. Jednak tylko w wersji 5-drzwiowej (kufer 370 l) - dłuższej o niemal 15 cm i wyższej o 4,5 cm od bardziej dynamicznej odmiany 3-drzwiowej.
Pod względem wielkości, jakości wykonania i wyposażenia wnętrza oba auta są porównywalne, ale w Hondzie wygodniej i bardziej precyzyjnie operuje się dźwignią zmiany biegów. W Corolli nie zadbano o to właściwie, ponadto układ kierowniczy i zawieszenie tego auta też sprawiają gorsze wrażenie. Dlatego, mimo że silniki rozwijają tę samą moc (110 KM), a osiągi są zbliżone (przyspieszenie 0-100 km/h w nieco ponad 10 s), lepsze wrażenie podczas jazdy sprawia Honda.
Wyboru nie ułatwia zbliżona cena zakupu obu aut. Najstarsze egzemplarze (z 2001 r.) kosztują około 16 tys. zł, a ceny młodszych, np. z 2005 r., zbliżają się do 24 tys. zł. Porównajmy więc niezawodność. Jak już wspomnieliśmy, w Toyocie nie musimy się obawiać poważnych awarii, natomiast w Hondzie mogą się zdarzyć dwie kosztowne usterki. Zawodne są: układ wspomagania kierownicy oraz łożyska w skrzyni biegów.
W Toyocie Corolli o tak istotnych problemach nie ma mowy, poza tym jej obsługa jest tańsza. W Hondzie niektóre przeglądy wymagają większej liczby czynności, m.in. co 40 tys. km trzeba regulować luz zaworowy, a co 120 tys. km wymieniać pasek rozrządu (w Toyocie zastosowano łańcuch) i olej w skrzyni biegów. Mimo to koszty eksploatacji bardzo się nie różnią. Oryginalne części do obu aut są dość drogie, ale nie ma problemu z dostępnością zamienników. Atutem Corolli jest większy wybór na rynku wtórnym.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak ocenić stan techniczny auta?
Honda Civic VII 1.6 - usterki:
- Uszkodzenie skrzyni biegów: poważną usterką, do której czasami dochodzi w kilkuletnich egzemplarzach Civica VII, jest uszkodzenie łożysk w skrzyni biegów. Koszt naprawy w ASO to blisko 1550 zł - w nieautoryzowanym serwisie zapłacimy nieco mniej. Objawy to m.in. bardzo głośna praca skrzyni biegów i problemy z włączaniem niektórych przełożeń. Wystąpieniu tej awarii sprzyja zbyt mocne obciążanie silnika przy niskich obrotach.
- Blokująca się kierownica: awaria wspomagania kierownicy to najgorsza z występujących w Civicu VII usterek. Przyczyną może być brak okresowej regulacji luzu w przekładni lub uszkodzenie elektronicznego sterownika. W najgorszym przypadku (elektroniki nie da się naprawić) czeka nas wydatek ponad 5 tys. zł - tyle kosztuje nowa kolumna.
- Wycieki z amortyzatorów: w zawieszeniu mogą być problemem przedwczesne wycieki z amortyzatorów, a także zużycie gum stabilizatora, objawiające się wyraźnymi stukami.
- Wypięta linka: niezbyt często, ale zdarza się odpięcie linki pokrętła regulacji temperatury powietrza. Naprawa wymaga jedynie ponownego zamontowania linki - w niezależnym warsztacie zapłacimy za to kilkadziesiąt zł.
Naszym zdaniem: gdyby nie ryzyko, że w Civicu VII może dojść do dość kosztownej awarii, byłby to zdecydowany faworyt tego porównania. Honda jest praktyczniejsza i lepiej się prowadzi od Toyoty. Można jednak zaryzykować, gdyż wiele jest egzemplarzy, w których nic poważnego się nie popsuło.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak ocenić stan techniczny auta?
Toyota Corolla IX 1.6 - usterki:
- Luzy w układzie kierowniczym: najstarsze egzemplarze Corolli IX mogły już przejechać powyżej 200 tys. km. W ich przypadku trzeba się liczyć z zużyciem końcówek drążków kierowniczych. Czasami zdarza się też luz na prowadnicach przekładni. Na szczęście wspomaganie układu kierowniczego bazuje tylko na hydraulice i okazuje się bezawaryjne.
- Zużycie gum stabilizatora: zawieszenie ma bardzo prostą konstrukcję i odznacza się wysoką trwałością. Dopiero po dużych przebiegach trzeba wymienić gumy lub łączniki stabilizatora - koszt kompletu nie przekracza kilkuset złotych.
- Szybko zużywające się hamulce: elementy układu hamulcowego są niezbyt trwałe. Klocki hamulcowe trzeba wymieniać zazwyczaj co drugi przegląd (co 30 tys. km), a tarcze hamulcowe - co trzeci (co 45 tys. km). Co gorsza, oryginalne części do układu hamulcowego są dość drogie. Na szczęście nawet w ASO można kupić zamienniki w bardzo przystępnej cenie.
- Awaria alternatora: zdarza się, że z powodu zużycia łożysk bardzo głośno pracuje alternator. Koszt wymiany łożysk to mniej więcej 400 zł.
- Zwiększone zużycie oleju: w silniku benzynowym 1.6 po dużym przebiegu może wystąpić nadmierne zużycie oleju silnikowego. W starszych autach należy to regularnie kontrolować.
Naszym zdaniem: Toyota Corolla IX to drogie auto (na tle konkurencji), ale wśród kilkuletnich kompaktów trudno znaleźć bardziej niezawodną konstrukcję. Z silnikiem 1.6 zapewnia dobre osiągi, choć komfortowe podwozie skłania raczej do spokojnej jazdy. Największy minus to mały bagażnik.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak ocenić stan techniczny auta?
Podsumowanie:
Które auto - Honda Civic VII 1.6 czy Toyota Corolla IX 1.6 - jest warte polecenia? To zależy od oczekiwań. Większym pewniakiem jest Corolla, gdyż w jej przypadku naprawdę można liczyć na długą i bezproblemową eksploatację. Jednak bardziej interesującym samochodem jest Civic, tyle tylko, że jego beztroską eksploatację może nagle przerwać kosztowna awaria układu wspomagania. Oczywiście, nie musi, ale ryzyko jest spore. Dlatego jeśli ktoś nie chce ryzykować, mimo wszystko powinien postawić na kompakt Toyoty.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak ocenić stan techniczny auta?
sj/mw/mw