Trwa ładowanie...

To już plaga manipulacji. Producenci aut zwiększają spalanie podczas badań

Nowy cykl pomiarów spalania (WLTP) miał urealnić wyniki zużycia paliwa prezentowane w katalogach. Tymczasem producenci aut robią wszystko, by ich pojazdy paliły... jak najwięcej. Absurdalna sytuacja wynika z przepisów wprowadzonych przez Unię Europejską.

To już plaga manipulacji. Producenci aut zwiększają spalanie podczas badańŹródło: Fotolia
d258bat
d258bat

Jeśli samochód zużyje więcej paliwa podczas nowego cyklu pomiarów, jego producent będzie mógł sprzedać mniej pojazdów elektrycznych w przyszłości. To nie pomyłka. Ten nonsens pokazuje tylko, jak od rynku motoryzacyjnego oderwani są przedstawiciele władz i jak kreatywnie do pomiarów podchodzą koncerny.

Bardziej restrykcyjne normy czystości spalin wymagają, by auta sprzedawane w 2021 roku emitowały 95 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Późniejsze – jeszcze bardziej restrykcyjne – przepisy wyznaczane będą nie na podstawie sztywnych ram, a będą polegać na ograniczeniu osiągniętych wcześniej wyników o 15 proc.

*Innymi słowy, czym gorzej auto wypadnie podczas testów, tym łatwiej będzie w przyszłości osiągnąć "czystszy" wynik. *Dzięki temu nie trzeba będzie inwestować w elektryfikację, w wir której rzucili się co więksi gracze, a która przecież kosztuje.

Inny pomysł Unii - badanie losowych pojazdów - też się nie sprawdza WP.PL
Inny pomysł Unii - badanie losowych pojazdów - też się nie sprawdza Źródło: WP.PL, fot: Tomasz Budzik

Dlatego też do testów w laboratorium producenci dostarczają auta z niedziałającym systemem start/stop, z rozładowanymi akumulatorami i niedopompowanymi oponami. Modyfikowane są też długości przełożeń w skrzyniach biegów. Wszystkie obszary, na których starano się wyśrubować możliwości auta, teraz po prostu się zaniedbuje.

d258bat

Komisja Europejska zauważa, że koncerny motoryzacyjne współpracują ze sobą w znacznym stopniu. Ostatnio zwrócono uwagę na możliwość kreatywnego "obejścia" filtra cząstek stałych, który jest obowiązkowy w nowych autach. Niemieccy producenci robili wszystko, żeby uniknąć jego wprowadzenia. Dokumenty potwierdzają, że można było z niego skorzystać już w 2009 roku.

Koncerny motoryzacyjne przekraczając normy, narażają się na kary naliczane od każdego sprzedanego egzemplarza. Wyznaczono je na 5 euro za pierwszy gram dwutlenku węgla przekraczający normy. Od 2019 roku mandat będzie wynosił już 95 euro.

O tym, jak normy wprowadzane przez Unię Europejską są omijane, niech świadczy fakt, że od 2000 roku emisja dwutlenku węgla została zmniejszona o 31 proc. Przynajmniej w badaniach laboratoryjnych. Rzeczywista emisja – podczas normalnego użytkowania – spadła o zaledwie 11 proc.

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj