Pamiętacie słowa inż. Mamonia, który podczas "Rejsu" błyskotliwie zauważył, że lubi piosenki które już zna? Wydaje się, że taka filozofia leży u podstaw sukcesu samochodów <a href="https://moto.wp.pl/volkswagen-6062003140445313c">Volkswagena</a>. Golf doczekał się sześciu generacji, ale każda premiera odsłania auto niewiele różniące się wyglądem od poprzednika. Podobnie jest z nowym <a href="https://autokult.pl/t/50171,volkswagen-touran">VW Touranem</a>, którego mieliśmy okazję poznać w Dusseldorfie.
Niemiecki producent zdążył nas przyzwyczaić do tego, że każdy kolejny model to nie rewolucja, a ewolucja. Mam na myśli przede wszystkim stylistykę. Touran z roku 2010 jest kontynuacją nowej linii aut koncernu z Wolfsburga. Choć producent chwali się, że nowe jest całe poszycie nadwozia z wyjątkiem drzwi, zmiany nie są ogromne. Najbardziej charakterystyczne nowości to przednie i tylne światła, grill oraz zderzaki.
Montowane za dopłatą bi-ksenonowe reflektory zaopatrzono w zestawy po 12 diod LED, które służą jako światła do jazdy dziennej. Nowością jest także funkcja Dynamic Light Assist, która pozwala lepiej oświetlać drogę, ponieważ cały czas włączone są światła drogowe. Gdy mijamy się z pojazdem jadącym z przeciwka, specjale blendy sprawiają że kierowca mijającego nas auta nie jest oślepiany, ale droga przed naszym samochodem cały czas jest oświetlona intensywnym, sięgającym daleko światłem. Również zwykłe reflektory wyposażono w system automatycznej kontroli świateł głównych. Przełączenie ze świateł drogowych na mijania następuje na podstawie sygnału z umieszczonej w przedniej szybie kamery.
* GALERIA ZDJĘĆ VW TOURANA 2010 * Nowością w Touranie po liftingu jest także poprawiony i bardziej rozbudowany system Park Assist 2.0, który wykonuje teraz już nie tylko parkowanie równoległe, ale również pod kątem 90 stopni do krawężnika. Czujniki są dokładniejsze a cały system dzięki nowej funkcji - bardziej uniwersalny. Parkowanie równolegle może się odbyć automatycznie, gdy do dyspozycji jest luka o długości 5,20 m. Nowy system pozwala też na parkowanie na chodnikach i między drzewami.
Nowe auto wejdzie do sprzedaży na naszym rynku jesienią. Oprócz wymienionych nowości nabywcy będą mogli zamawiać także wersje z elektrycznie otwieranym panoramicznym, dwuczęściowym dachem.
Kolejną nowością na liście dodatkowego wyposażenia jest system aktywnej kontroli zawieszenia DCC. Pracuje w trzech trybach: normal, comfort i sport. Tryb komfortowy znakomicie sprawdzi się na naszych dziurawych drogach, a na drogach gruntowych daje wrażenia zbliżone do jazdy amerykańskim autem o „pływającym” zawieszeniu. W trybie sport będziemy się czuć o wiele pewniej w zakrętach, ale dotkliwie odczujemy każdą większą niedoskonałość nawierzchni. Podobnie jest w wersjach pozbawionych DCC.
Trzeba przyznać, że nawet w wersji bez elektronicznie kontrolowanego zawieszenia Touran jak na auto z segmentu MPV prowadzi się bardzo stabilnie i dorównuje zwykłym osobówkom.
W środku wyposażenie zaadaptowane z najnowszej wersji Golfa. Zrezygnowano z oferowanej dotychczas podstawowej wersji wyposażenia Conceptline na rzecz bogatszej Trendline m. in. z radiem, klimatyzacją i ESP. To właśnie od niej będzie się teraz zaczynać cennik Tourana. W ofercie będzie też wersja Comfort i najbogatsza pod względem wyposażenia Highline oraz nowy model cross Touran. Wszystkie mogą być łączone z pakietem "BlueMotion", który obejmuje system Start/Stop z funkcją doładowywania akumulatora energią odzyskiwaną podczas hamowania.
Wnętrze jest bardzo przestronne i wykonane z solidnych, dobrze ze sobą spasowanych materiałów. O porywającej stylistyce możemy zapomnieć, ale wszystko jest na swoim miejscu. Fotele drugiego rzędu można przesuwać, składać i wyjmować, odchylać ich oparcia, a także montować razem lub oddzielnie na kilka sposobów. Podobny system znajdziemy w Skodach Roomster i Yeti. Tu jednak zastosowano pewniejszy system zabezpieczający podniesione fotele przed opadnięciem pod własnym ciężarem.
* GALERIA ZDJĘĆ VW TOURANA 2010 * W podłodze znajdują się solidne stalowe pałąki z zatrzaskiem, które wspierają podniesione fotele. Jako opcję można zamówić także trzeci rząd siedzeń, który przemieni Tourana w siedmiomiejscowego busa. Dodatkowe dwa fotele nadają się dla dzieci. Dorośli są na nich w stanie podróżować tylko na krótkich trasach.
W klasycznej konfiguracji pięciu foteli bagażnik mieści 695 litrów ładunku, a maksymalna ładowność to w zależności od wersji, do 660 kilogramów. Gdy wszystkie siedzenia drugiego rzędu są usunięte, a trzeci rząd siedzeń jest złożony, pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do 1913 litrów. Wersja pięciomiejscowa ma w takiej konfiguracji pojemność aż 1989 litrów.
Ergonomia bez zarzutów. Z jednym tylko wyjątkiem. Znajdujące się w drugim rzędzie fotele o wadze około 17 kg każdy nie zachęcają do częstych zmian konfiguracji wnętrza. Lepsze pod tym względem są systemy umożliwiające chowanie siedzeń w podłodze, jednak rozwiązanie zastosowane w Volkswagenie daje większą przestrzeń dla bagażu.
Pora zajrzeć pod maskę. W podstawowej wersji Tourana znajdziemy tam benzynową jednostkę TSI o pojemności zaledwie 1.2 litra, która ku zaskoczeniu całkiem nieźle radzi sobie z ciężkim autem. Dzięki turbodoładowaniu osiąga moc 105 KM i maksymalny moment obrotowy 175 Nm. W tej wersji Touran przyspiesza do setki w 11,9 sekundy i rozpędza się do 188 km/h.
W praktyce okazało się, że nie obchodzi się łagodnie z paliwem. Podczas jazdy autostradowej średnie zużycie sięgało 8 l/100 km, a w zakorkowanym mieście przekraczało 10 l/100 km. Według producenta auto z tym silnikiem powinno spalać średnio 5,9 l/100km. Natomiast dynamika jest jak najbardziej do przyjęcia. Pod warunkiem, że nie jedziemy załadowanym samochodem.
Na drugim biegunie jest najmocniejsza, dwulitrowa jednostka TDI, zaopatrzona w sześciobiegową skrzynię DSG. Moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 350 Nm to w takim aucie aż nadto. Zapewnia przyspieszenie do setki w czasie poniżej 10 s i maksymalną prędkość 213 km/h. Pozwala na dynamiczną jazdę i sprawne wyprzedzanie, a podczas podróży testowym odcinkiem przez lokalne drogi Nadrenii Północnej-Westfalii zadowalała się 6,2 litrami oleju napędowego na 100 km. Na zatłoczonych ulicach Kolonii wystarczyło jej 8 l/100 km, czyli o litr więcej niż obiecywał producent.
* GALERIA ZDJĘĆ VW TOURANA 2010 * Gamę silników benzynowych zamyka jednostka 1.4 TSI o mocy 140 KM i maksymalnym momencie 220 Nm. Producent deklaruje dla niej średnie spalanie na poziomie 6,8 litra. Występuje z sześciobiegową skrzynią manualną oraz 7-biegową skrzynią DSG. Ten sam silnik jest montowany w mocniejszej o 10 KM wersji EcoFuel, zasilanej gazem CNG.
Najekonomiczniejszym z oferowanych silników ma być jednostka 1.6 TDI Blue Motion o mocy 105 KM i maksymalym momencie 250 Nm, spalająca średnio według producenta 4,6 l/100km. Silnik 2.0 TDI będzie dostępny także w wersji o mocy 140 KM i maksymalnym momencie 320 Nm.
Przedstawiciele koncernu zapewniają, że cena samochodu prawie nie zmieni się w stosunku do obecnie oferowanej wersji. Podstawowy model Volkswagena Tourana z silnikiem 1.2 TSI ma kosztować ok. 64 000 zł. Dokładny cennik poznamy do końca sierpnia. Samochód pojawi się na naszych drogach we wrześniu.
WP: Marek Wieliński
"Pierwsza jazda: VW Touran 2010" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "benzynowy TSI / diesel TDI " |
Pojemność silnika cm3 | "od 1197 do 1968" |
Moc KM / przy obr./min | "od 105 / 5 000 do 170 / 4200" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "od 175 / 1550-4100 do 350 / 1750-2500 " |
Skrzynia biegów | "6-biegowa manualna, 6- 7-biegowa DSG" |
Prędkość maksymalna km/h | "od 188 do 213" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "" |
Cena wersji podstawowej w zł | "ok. 64 000 " |
Cena testowanego modelu w zł | "" |
Plusy | null |
Minusy | null |