[TEST] Peugeot 308 SW 1,2 PureTech: coraz bliżej Niemiec

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL/Piotr Mokwiński

Nie jest już tak francuski, jak mogłoby się wydawać. 308 coraz mocniej upodabnia się do niemieckiego Golfa. Auto jest twardsze, jeździ znacznie lepiej od poprzednika i wreszcie ma niezły automat przenoszący 130 koni mechanicznych trzycylindrowego silnika benzynowego. Oferuje też przestronne wnętrze i pojemny bagażnik. Całość prezentuje się atrakcyjnie, a cena nie odstrasza.

458-centymetrowe kombi wpisuje się gabarytami w średnią przypisaną dla segmentu kompaktowego. Względem poprzednika, karoserię wygładzono i wzbogacono kilkoma przetłoczeniami. Opcjonalnie można ją doposażyć w pełni LED-owe światła, dyskretne, srebrne relingi, 18-calowe aluminiowe obręcze (2200 złotych), czy przyciemniane szyby boczne i elektrycznie składane lusterka. W klasie zdominowanej przez flotowych klientów, eleganckie i nie rzucające się zbytnio w oczy nadwozie stanowi wartościowy atrybut.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Wnętrze 308 zostało zaprojektowane w myśl nowej filozofii, zdecydowanie zrywającej z poprzednikiem. Minimalistyczny styl deski rozdzielczej i ekran nawigacji satelitarnej dostępnej za 2700 złotych sprawił, że dziesiątki przycisków zakłócające harmonię projektu stały się zbędne. Do tego doszła jeszcze mała kierownica znana z wprowadzonej wcześniej na rynek modelu 208 i zegary umieszczone na wysokości oczu kierowcy. Ich analogowa forma wzmacnia czytelność, a informacje przekazywane przez komputer pokładowy łatwo znaleźć.

Tego samego nie powiemy o obsłudze dotykowego wyświetlacza zawiadującego większością udogodnień pokładowych. Wymaga przyzwyczajenia, a rozbudowane menu wydłuży czas zlokalizowania pożądanej funkcji. Zastrzeżeń za to nie wzbudzają tworzywa użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego. Spora ich część jest miękka i przyjemna w dotyku, a spasowanie wpisuje się w niemieckie standardy. Miejsca w kabinie jest pod dostatkiem dla czterech rosłych osób. Z przodu, na przyzwoicie wyprofilowanych fotelach siedzi się wygodnie, choć przydałoby się mocniejsze podparcie boczne. Pozycja na fotelu jest nieco wyższa, niż w przypadku Volkswagena Golfa, a sama kierownica pewnie leży w dłoniach, mimo niewielkich rozmiarów.

W drugim rzędzie przed kolanami i nad głowami przestrzeni nie brakuje. Bagażnik o pojemności 556 litrów (686 do wysokości dachu) łatwo powiększyć do 1606 litrów składając asymetryczne oparcie. Jest foremny i ustawny, a w katalogu warto zaznaczyć dwustronną wykładzinę za 205 złotych. 308 SW występuje w czterech specyfikacjach wyposażeniowych i oferuje wystarczającą listę opcjonalnych dodatków. Część z nich występuje w rozsądnie wycenionych pakietach. Auto można doposażyć w skórzaną tapicerkę, panoramiczne okno dachowe, czy wydajny system nagłośnienia Denon. W standardzie dostaniemy manualnie sterowaną klimatyzację, podstawowy komputer pokładowy, regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy i elektrycznie sterowane szyby przednie.

Obraz
© (fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)

Wśród jednostek napędowych nie mogło zabraknąć efektu downsizingu w postaci turbodoładowanego benzynowego motoru o pojemności 1,2 litra. W najmocniejszej wersji rozwija 130 koni mechanicznych i 230 Nm dostępnych od 1750 obr./min. Silnik współpracuje z 6-stopniową manualną przekładnią lub automatem. Trzycylindrowy agregat udanie zastąpił wolnossących poprzedników i sprawnie napędza ponad 1200-kilogramowe auto. 308 SW setkę osiąga w 9,5 sekundy, maksymalnie rozpędzając się do 204 km/h. Trzy cylindry ustawione w rzędzie nie generują typowych dla tego typu konstrukcji wibracji i zapewniają satysfakcjonującą elastyczność. Peugeot nie ma większych problemów z wyprzedzaniem ciężarówek nawet z czterema osobami na pokładzie. Nieźle też radzi sobie z nierównościami, choć z tymi poprzecznymi ma nieznaczne problemy.

Martwi natomiast zużycie paliwa, które mocno odbiega od danych podawanych przez producenta. W cyklu miejskim francuskie kombi potrzebuje około 8-8,5 litra na każe sto kilometrów, zaś w niespiesznie pokonywanej trasie komputer pokładowy wskaże wartości zawierające się w przedziale 6,5-7. Większych uwag nie możemy jednak mieć do 6-stopniowego automatu sprawnie żonglującego przełożeniami. Przy wyższych prędkościach autostradowych na pozytywne słowa zasługuje również względnie mały hałas w kabinie.

Obraz
© (fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)

Cennik 308 SW otwiera wersja z turbodoładowanym silnikiem 1,2 o mocy 110 KM (70 500 złotych). Do mocniejszego wariantu i automatycznej skrzyni biegów trzeba dopłacić aż 19 tysięcy złotych, bo takie połączenie występuje jedynie w najbogatszej specyfikacji Allure. Oszczędny diesel 1,6 HDi to wydatek przynajmniej 76 400 złotych. Względem konkurencji w postaci Hondy Civic Tourer, czy Skody Octavii Combi, Peugeot znajduje się na podobnym pułapie cenowym.

Kompaktowe francuskie kombi to propozycja dla osób ceniących przestronne wnętrze i wysoką jakość wykonania. 308 sprawia wrażenie bardzo solidnego auta, któremu bliżej do niemieckich konstrukcji, niż innych propozycji znad Sekwany. Pewnie się prowadzi i zapewnia stosunkowo wysoki komfort na co dzień. Do tego ma w palecie dynamiczne jednostki napędowe, ale te benzynowe okazują się dość paliwożerne, zwłaszcza w połączeniu z 6-stopniowym automatem.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

"Peugeot 308 SW 1,2 PureTech" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R3, benzynowy, turbo"
Pojemność silnika cm3 "1 199"
Moc KM / przy obr./min "130 / 5 500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "230 / 1 750"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "204"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,3 / 4,1 / 4,9"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,2 / 6,7 / 7,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "556 / 1 606"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 585 / 1 863 / 1 461"
Cena wersji podstawowej w zł "70 500"
Cena testowanego modelu w zł "102 200"
Plusy null
Minusy null
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne