Test opon letnich ADAC 2017 dla SUV-ów (215/65R16)
Drogie nie znaczy dobre
Tak modne dziś SUV-y mają większe koła od innych samochodów tej samej klasy. Przekłada się to na wygląd, a wyższy profil poprawia wygodę i ułatwia jazdę w nieco trudniejszym terenie. Niestety takie ogumienie jest też droższe i niekoniecznie lepsze.
Popularność SUV-ów spowodowała, że niemiecki automobilklub ADAC postanowił przetestować opony właśnie dla takich samochodów. Pod lupę wzięto 15 modeli ogumienia o rozmiarze 215/65R16 o indeksie prędkości H (do 210 km/h), czyli przeznaczonych głównie do kompaktowych SUV-ów. Opony te nie tylko mają specyficzny rozmiar, ale też są to inne modele, z innym bieżnikiem i mieszanką gumy niż te do pozostałych samochodów. Co więcej, część z nich ma oznaczenie M+S, co oznacza, że zostały w pewnym stopniu dostosowane do jazdy po błocie i śniegu (mimo tego, że są to opony letnie).
Oceny końcowe oparto o cząstkowe w kilku kategoriach – jazdy po suchym (20 proc. końcowej noty), mokrym (40 proc.), hałasu/komfortu (10 proc.), zużycie paliwa (10 proc.) i odporność na ścieranie (20 proc.).
Im niższa nota punktowa, tym lepiej (w skali od 0,6 do 5,5), ale dodatkowo ADAC dzieli jeszcze końcowe oceny na pięć zakresów, przy czym żaden komplet nie zasłużył na ocenę „bardzo dobrą”. Co więcej, trzeba zauważyć, że ogumienie dla SUV-ów wypadło gorzej niż to dla tradycyjnych modeli. Zestawienie pokazuje też, że znana marka i wysoka cena nie są gwarantem jakości. Co więcej, praktycznie nie ma to znaczenia, gdyż trzy z pięciu najdroższych opon zajęły trzy ostatnie miejsca w rankingu.
Wyniki dla poszczególnych opon prezentujemy na kolejnych stronach.
Opony „nieodpowiednie” (oceny 4,6-5,5) i „wystarczające” (oceny 3,6-4,5)
Zdecydowanie najgorzej w teście ADAC wypadły opony japońskiej firmy Yokohama. Są one dość twarde, przez co pozytywnie wpływają na spalanie i zużycie ogumienia, ale bardzo źle wypadają na mokrej nawierzchni. Podobnie, choć lepiej, sytuacja wygląda z oponami firmy Michelin.
ocena łączna – 5,5
jazda na suchej nawierzchni – 2,9
jazda na mokrej nawierzchni – 5,5
hałas – 2,9
zużycie paliwa – 1,7
odporność na ścieranie – 1,5
Michelin Latitude Tour HP (M+S)
ocena łączna – 3,9
jazda na suchej nawierzchni – 2,3
jazda na mokrej nawierzchni – 3,9
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 1,9
odporność na ścieranie – 0,5
Opony „satysfakcjonujące” (oceny 3,1-3,5)
W przypadku większości opon w tej grupie najgorzej wypadają właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Wyjątkiem jest ogumienie firmy Barum, którego piętą achillesową jest jazda po suchym. Ale równocześnie jest to najtańszy przetestowany komplet.
ocena łączna – 3,5
jazda na suchej nawierzchni – 1,6
jazda na mokrej nawierzchni – 3,5
hałas – 2,9
zużycie paliwa – 2,0
odporność na ścieranie – 2,0
ocena łączna – 3,4
jazda na suchej nawierzchni – 2,0
jazda na mokrej nawierzchni – 3,4
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 1,5
odporność na ścieranie – 2,0
ocena łączna – 3,3
jazda na suchej nawierzchni – 2,3
jazda na mokrej nawierzchni – 3,3
hałas – 2,8
zużycie paliwa – 1,9
odporność na ścieranie – 2,0
ocena łączna – 3,3
jazda na suchej nawierzchni – 3,2
jazda na mokrej nawierzchni – 3,3
hałas – 3,0
zużycie paliwa – 2,0
odporność na ścieranie – 2,0
ocena łączna – 3,1
jazda na suchej nawierzchni – 2,3
jazda na mokrej nawierzchni – 3,1
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 2,0
odporność na ścieranie – 2,0
Barum Bravuris 4x4 (M+S)
ocena łączna – 3,1
jazda na suchej nawierzchni – 3,1
jazda na mokrej nawierzchni – 2,7
hałas – 3,0
zużycie paliwa – 2,1
odporność na ścieranie – 2,0
Opony „satysfakcjonujące” (oceny 2,6-3,0)
W górnej części rankingu opon „satysfakcjonujących” widać ogumienie, które wyróżnia się w pewnych parametrach. Np. Firestone i Pirelli świetnie wypadają na suchej nawierzchni. Natomiast w przypadku marki Uniroyal sytuacja wygląda odwrotnie – na mokrym jest tak samo dobrze jak u zwycięzca zestawienia, jednak wynik na suchym pozostawia wiele do życzenia.
ocena łączna – 3,0
jazda na suchej nawierzchni – 3,0
jazda na mokrej nawierzchni – 2,0
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 2,1
odporność na ścieranie – 2,5
ocena łączna – 2,9
jazda na suchej nawierzchni – 2,4
jazda na mokrej nawierzchni – 2,9
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 1,9
odporność na ścieranie – 2,0
ocena łączna – 2,8
jazda na suchej nawierzchni – 1,9
jazda na mokrej nawierzchni – 2,8
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 2,1
odporność na ścieranie – 1,5
ocena łączna – 2,8
jazda na suchej nawierzchni – 2,1
jazda na mokrej nawierzchni – 2,6
hałas – 3,2
zużycie paliwa – 2,8
odporność na ścieranie – 2,5
Firestone Destination HP
ocena łączna – 2,8
jazda na suchej nawierzchni – 1,7
jazda na mokrej nawierzchni – 2,8
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 2,1
odporność na ścieranie – 2,5
Opony „dobre” (oceny 1,6-2,5)
Dwie opony, które znalazły się w tej grupie, pozbawione są większych wad. Podobnie jak wszystkie przetestowane komplety do SUV-ów cechują się dość dużym hałasem (ale pod tym względem praktycznie cała stawka jest wyrównana). Zdecydowanym zwycięzcą testu ADAC okazały się opony Goodyear, sporo wyprzedzając całą konkurencję
ocena łączna – 2,5
jazda na suchej nawierzchni – 2,2
jazda na mokrej nawierzchni – 2,5
hałas – 3,1
zużycie paliwa – 2,3
odporność na ścieranie – 2,5
Goodyear EfficientGrip SUV (M+S)
ocena łączna – 2,1
jazda na suchej nawierzchni – 2,0
jazda na mokrej nawierzchni – 2,0
hałas – 3,0
zużycie paliwa – 2,3
odporność na ścieranie – 2,0