Test opon letnich ADAC 2017 dla SUV-ów (215/65R16)
Drogie nie znaczy dobre
Popularność SUV-ów spowodowała, że niemiecki automobilklub ADAC postanowił przetestować opony właśnie dla takich samochodów. Pod lupę wzięto 15 modeli ogumienia o rozmiarze 215/65R16 o indeksie prędkości H (do 210 km/h), czyli przeznaczonych głównie do kompaktowych SUV-ów. Opony te nie tylko mają specyficzny rozmiar, ale też są to inne modele, z innym bieżnikiem i mieszanką gumy niż te do pozostałych samochodów. Co więcej, część z nich ma oznaczenie M+S, co oznacza, że zostały w pewnym stopniu dostosowane do jazdy po błocie i śniegu (mimo tego, że są to opony letnie).
Oceny końcowe oparto o cząstkowe w kilku kategoriach – jazdy po suchym (20 proc. końcowej noty), mokrym (40 proc.), hałasu/komfortu (10 proc.), zużycie paliwa (10 proc.) i odporność na ścieranie (20 proc.).
Im niższa nota punktowa, tym lepiej (w skali od 0,6 do 5,5), ale dodatkowo ADAC dzieli jeszcze końcowe oceny na pięć zakresów, przy czym żaden komplet nie zasłużył na ocenę „bardzo dobrą”. Co więcej, trzeba zauważyć, że ogumienie dla SUV-ów wypadło gorzej niż to dla tradycyjnych modeli. Zestawienie pokazuje też, że znana marka i wysoka cena nie są gwarantem jakości. Co więcej, praktycznie nie ma to znaczenia, gdyż trzy z pięciu najdroższych opon zajęły trzy ostatnie miejsca w rankingu.
Wyniki dla poszczególnych opon prezentujemy na kolejnych stronach.