Trwa ładowanie...

Test Fiata Stilo 1,9 JTD

Test Fiata Stilo 1,9 JTD
d1u2z9a
d1u2z9a
(WP)
Źródło: (WP)

Przejechaliśmy 2 tys km Fiatem Stilo w ciągu 5 dni. Chcieliśmy sprawdzić jak się nim jeździ na długich trasach, bo przecież z myślą o intensywnej eksploatacji kupuje się diesla.

(WP)
Źródło: (WP)

...Ale zacznijmy od początku. Zanim ruszyliśmy z miejsca, uważnie obejrzeliśmy Stilo. Nasza wersja była pięciodrzwiowa, czyli nieco wyższa od tej trzydrzwiowej. Pomimo sporych, jak na tę klasę rozmiarów, Stilo nadal jest dość zgrabne. Jak to często piszą dziennikarze motoryzacyjni, auto ma "zwartą bryłę nadwozia", czyli po prostu jest kształtne. Samochód wygląda nowocześnie, ale bez efekciarstwa.

(WP)
Źródło: (WP)

Bezpretensjonalna stylistyka utrzymana jest również wewnątrz samochodu. Odnotować należy znaczny postęp wobec dotychczas projektowanych przez Fiata wnętrz. Jest przestronnie, estetycznie i, co najważniejsze, wszystko wykonane z dobrych materiałów - wyłącznie miękkie plastiki.

(WP)
Źródło: (WP)

Jeśli chodzi o wygodę kierowcy, to dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy i regulacja wysokości fotela umożliwia wybranie najdogodniejszej pozycji. Ergonomia bez zarzutu, choć obsługa radia i komputera pokładowego powinna być umiejscowiona w kierownicy. W Stilo to opcja, na którą zdecydowanie należy się zdecydować. Wnętrze jest wysokie i nawet na tylnej kanapie możemy siedzieć w kapeluszu.

(WP)
Źródło: (WP)

Wygodę pasażerów znacznie poprawia przesuniecie tylnych siedzeń do tyłu. Pomysł prosty, jak podanie ręki i wart docenienia. Tu jednak wspomnieć trzeba o niezbyt imponującej pojemności bagażnika. W zależności od usytuowania tylnych siedzeń wynosi ona od 335 do 410 litrów. To niewiele zważywszy, że auto tej klasy ma w Polsce przeznaczenie przeważnie rodzinne. Z tego też względu montowanie subwoofer'a wydaje się pomysłem kontrowersyjnym.

(WP)
Źródło: (WP)

Z obsługą sprzętu jest niezła zabawa. My jeździliśmy wersją wyposażoną, poza standardowym komputerem pokładowym, w klimatyzację dwustrefową, nawigację satelitarną i tempomat. Wszystko działa sprawnie, a dodatkowo wygląda naprawdę imponująco - prawie jak w myśliwcu strategicznym. Wszyscy amatorzy gadżetów będą mieli się czym bawić. Pozostali, których wielość przycisków raczej niepokoi, powinni sobie poradzić bez korzystania z instrukcji.

(WP)
Źródło: (WP)

Bardzo wiele drobiazgów dopracowano. Na przykład tempomat ma takie przekrętełko, które pozwala zwiększać lub zmniejszać prędkość nie używając pedałów. Pomysł prosty i chyba udany.
Wycieraczki uruchamiają się wraz ze spryskiwaczem, potem się wyłączają ...i jeszcze raz zgarniają szybę. Faktycznie, w chwilę po osuszeniu szyby z płynu, zwykle opada jeszcze kilka kropel z górnej krawędzi szyby. Małe, a cieszy.

(WP)
Źródło: (WP)

...Bo Stilo, to chyba najlepiej dopracowany Fiat, jaki ostatnio wyprodukowano. I dotyczy to przede wszystkim walorów jezdnych tego samochodu. Świetnie trzyma się drogi, ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy. Zdarzyło nam się przejechać w ciągu jednego dnia ponad 800 km. Kierowca, piszący te słowa, nie odczuł zmęczenia nie tylko ze względu na wygodę fotela i dobre tłumienie nierówności podłoża, ale przede wszystkim ze względu na "posłuszeństwo samochodu". Stilo jedzie lekko i tylko tam, gdzie my chcemy. Żadnego bujania, przechylania, myszkowania po szosie.

(WP)
Źródło: (WP)

Wreszcie parę słów o silniku. Bez obaw napiszemy, że testowany 1,9 JTD to najlepszy wybór. Wystarczy powiedzieć, że ten silnik montowany jest w Alfa Romeo 147 i 156. ...I rzeczywiście, choć to ropniak, pozwala jeździć tak dynamicznie, jak tego byśmy oczekiwali po samochodzie ze sportowym zacięciem. Oczywiście na pierwszym, drugim biegu nie doznajemy szczególnych wrażeń. Za to przy prędkości szosowej wyprzedzamy z łatwością baz konieczności redukowania biegów. W dodatku jest cichy. Na autostradzie, przy prędkości 170 km/h możemy swobodnie rozmawiać. Około 200 km/h jest już głośniej, ale bez hałasu.

(WP)
Źródło: (WP)

Jak by podsumować Fiata Stilo 1,9 JTD? NA pewno jest to jeden z najbardziej udanych Fiatów, dobrze wykończony. Jeździ się nim wygodnie, szybko i tanio (średnio 5,2 l na trasie i 6,4 l w mieście). Trochę za mały bagażnik, jak na potrzeby licznej rodziny. Cena (65 tys) to mniej więcej tyle samo, ile żąda konkurencja za samochody o podobnych walorach. Stilo właściwie przebija wszystkich poziomem wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo: ABS + EBD, ASR, MSR, ESP, i sześć poduszek powietrznych. To największa zaleta Fiata Stilo...i chyba najważniejsza.

Przeczytaj też relację ADAC motorwelt z Crash testu Fiata Stilo: Crash Test Stilo

d1u2z9a
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u2z9a
Więcej tematów