Tego nie rób wracając z wakacji

Chwila dekoncentracji może kosztować życie. Zwłaszcza, jeśli jadąc samochodem wykonuje się czynności niezwiązane bezpośrednio z jego prowadzeniem.

Obraz
Źródło zdjęć: © usamedeniz/fotolia

/ 8Za kółkiem lepiej uważaj

Obraz
© usamedeniz/fotolia

O przestrzeganiu ograniczeń prędkości, zachowywaniu ostrożności i konieczności przewidywania sytuacji na drodze kierowcy słyszą jeszcze zanim zostaną kierowcami. To podstawy wpajane im podczas kursów w szkołach nauki jazdy, a potem egzekwowane m.in. przez policjantów drogówki, którzy wlepiają mandaty za zbyt szybką jazdę czy spowodowanie kolizji. O ile na stłuczce się kończy.

Na szczęście przybywa rozwiązań, które pozwalają kierowcom nie tylko uniknąć kar, ale i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. I nie chodzi o kolejne fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości, a aplikacje mobilizujące do przestrzegania przepisów i nagradzające za takie zachowanie. Rozwiązanie takie przygotował m.in. Link4. Kupujący polisę samochodową w tym towarzystwie otrzymują roczną licencję na nawigację NaviExpert z zawartą w niej sekcją „Bezpieczna jazda z Link4”. Zlicza on „płynnie” oraz „bezpiecznie” pokonywane kilometry i zamienia je na punkty.

Chociaż wstępne statystyki pokazują, że na naszych drogach jest coraz bezpieczniej (w lipcu w wypadkach zginęły o 32 osoby mniej niż w tym samym miesiącu 2014 r., a liczba wypadków spadła o 542), to policja cały czas apeluje o rozsądek podczas powrotów z wakacji. Chodzi nie tylko o jazdę zgodnie z przepisami, co jest rzeczą oczywistą, ale także unikanie zachowań dekoncentrujących kierowcę. Poznajcie zatem 7 ich przykładów.

/ 81. Nie słuchaj zbyt skocznej muzyki

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Z badań wynika, że rytm słuchanego przez kierowcę utworu bezpośrednio wpływa nie tylko na prędkość jazdy, ale także na popełniane wykroczenia. Prowadzący samochód przy dźwiękach dynamicznej muzyki częściej ignorują czerwone światła, przekraczają podwójną linię ciągłą i z większym prawdopodobieństwem powodują kolizje. Ponadto czas reakcji wydłuża się nawet o 0,12 s wraz ze wzrostem poziomu głośności. Przy prędkości jazdy ok. 100 km/h oznacza to wydłużenie drogi hamowania o dodatkowe 3 m.

/ 82. Nie reaguj na Mad Maxów

Obraz
© ruslan_100/fotolia

Trąbią, mrugają światłami, pokazują obraźliwe gesty, zajeżdżają drogę - w Polsce nie brakuje kierowców niedojrzałych emocjonalnie i społecznie z tzw. syndromem Mad Maxa. Nie warto rywalizować z nimi w agresywnym zachowaniu, bo może prowadzić to do eskalacji zachowań. A wówczas łatwo o kolizję czy wypadek, o rękoczynach nie wspominając. Podczas powrotu z wakacji są to jedne z najmniej miłych sytuacji, jakie mogą się wydarzyć.

/ 83. Nie pisz postów na Facebooka prowadząc samochód

Obraz
© BillionPhotos.com/fotolia

Nawet o 1/3 rośnie ryzyko wypadku, gdy kierowca pisze SMS-a w trakcie jazdy. Podobnie dzieje się w przypadku wpisów umieszczanych na portalach społecznościowych. One również mają formę wiadomości tekstowych, których stworzenie wymaga oderwania wzroku od drogi, a tym samym ogranicza zdolność do zareagowania w porę na sytuację kryzysową.

/ 84. Nie siadaj niewyspany za kierownicę

Obraz
© pathdoc/fotolia

Zmęczenie osłabia koncentrację i wydłuża czas reakcji. Ma też bezpośredni, negatywny wpływ na umiejętność oceniania sytuacji na drodze. Według badań, niewyspani kierowcy reagują o 50 proc. wolniej niż osoby wypoczęte, a przy okazji zachowują się jak prowadzący pod wpływem alkoholu i to w stężeniu wynoszącym ok. 0,5 promila (według amerykańskich badań).

/ 85. Nie jedź lewym pasem

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Uporczywa jazda lewym pasem nie dość, że naraża kierowcę na mandat w wysokości od 20 do 500 zł oraz 2 punkty karne, to może utrudniać ruch innym użytkownikom drogi, w tym pojazdom uprzywilejowanym. Na drodze wielopasmowej należy trzymać się prawego pasa, a w przypadku jednopasmowej – jej prawej krawędzi.

/ 86. Nie pij w trakcie jazdy

Obraz
© Syda Productions/fotolia

Nie chodzi o alkohol, co jest sprzeczne z przepisami, ale o wszelkiego rodzaju napoje. Posługiwanie się butelką, zwłaszcza o pojemności powyżej 1 l, bywa zadaniem godnym artysty cyrkowego i zwykle wiąże się z oderwaniem wzroku od drogi. A jeśli gazowany napój wyleje się na tapicerkę i ubranie, to frustracja i dekoncentracja murowane.

/ 87. Nie woź przedmiotów luzem

Obraz
© Skoda

Niezabezpieczony telefon w momencie uderzenia w przeszkodę z prędkością 50 km/h, zwiększy swoją masę do 5 kg, a 1,5-litrowa butelka z wodą będzie ważyła około 60 kg. Łatwo wyobrazić sobie konsekwencji uderzenia takim przedmiotem. A mowa o zaledwie 50 km/h. Najlepiej wszystko to, czego nie będziemy potrzebować w czasie jazdy schować do bagażnika. Pozostałe rzeczy włóżmy do schowków.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3