Technologiczne cuda Formuły 1 

ormuła 1 nie jest najszybsza. Jeśli chodzi o samą prędkość, lepsze są choćby amerykańskie wyścigi po owalach czy startujące na 1/4 mili dragstery. W F1 liczy się przede wszystkim zaawansowanie technologiczne, które przekłada się na przyspieszenie, skuteczność hamowania, przyczepność i poziom bezpieczeństwa - czytamy w Rzeczpospolitej.

Jest to sport wyjątkowy ze względu na stopień zaangażowania zespołów w konstrukcję samochodu. Praktycznie w każdej innej serii wyścigowej pojazdy konstruowane są przez zaledwie kilka firm (często przez jedną), a ekipy kupują gotowe nadwozia. W Formule 1 każdy zespół buduje własny samochód, prawie każdy dysponuje "prywatnym" dostawcą silnika. Stąd konkurencja jest ogromna, podobnie zresztą jak nakłady finansowe na projektowanie i rozwój każdego "pakietu" (nadwozie plus silnik).

Współczesny bolid Formuły 1 w niewielkim stopniu przypomina samochody drogowe. Zgodnie z przepisami wyścigówka F1 jest pojazdem jednomiejscowym o odsłoniętych kołach. Silnik umieszczony jest z tyłu i napędza tylną oś. Z zewnątrz najbardziej rzucają się w oczy charakterystyczne skrzydła - czyli przedni i tylny spojler -zwiększające siłę docisku przysysającą bolid do nawierzchni. Skrzydła generują łącznie około 60 procent tej siły, pozostałe 40 to zasługa dyfuzora - czyli specjalnie wyprofilowanej tylnej części podłogi, która wytwarza podciśnienie przysysające bolid do toru. Siła docisku jest tak duża, że samochód F1 - czysto teoretycznie - mógłby przy prędkości 100 km/godz. jeździć po suficie.

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury