Tadeusz Jelec – polski projektant Jaguara
Tadeusz Jelec jest polskim projektantem, który tworzy obraz współczesnego Jaguara. Znany stylista wygłosił wykład na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, a z nami podzielił się informacjami jak stworzyć nową ikonę motoryzacji, powiedział jak zostać projektantem i zdradził, jaki jego zdaniem jest najbrzydszy, a jaki najładniejszy samochód na świecie.
Pochodzący z Giżycka Tadeusz Jelec studiował budowę maszyn na Politechnice Gdańskiej, ale w 1981 r. przerwał naukę, aby w końcu trafić do Wielkiej Brytanii. Tam postanowił zdawać do prestiżowej Royal College of Art. Udało się to dopiero za drugim razem, ale upór w dążeniu do celu się opłacił. Już w czasie studiów zwrócił na siebie uwagę samego Petera Stevensa – projektanta takich aut, jak McLaren F1 czy Jaguara XJR-15 (w tworzeniu którego również brał udział Jelec). Dostał propozycję pracy w Lotusie, gdzie pierwsze zadanie było karkołomne – przestylizować Jaguara XJ w zaledwie 10 dni. Wywiązał się z niego na tyle dobrze, że zaproponowano mu pracę w Jaguar Design Studio. Polak pracował nad projektami dla rożnych firm samochodowych jak Mazda, Holden i Volvo, jednak najważniejsze projekty Tadeusza Jelca wiążą się z Jaguarem.
W latach 90. był głównym projektantem wnętrz do samochodów XJ (1998), X-Type (2000) i S-Type (2002). Za najważniejszy i przełomowy w swojej karierze uważa właśnie projekt modelu XJ, który zapoczątkował zmianę wyglądu wnętrz Jaguara. W 2004 roku przygotował projekt modernizacji nadwozia S-Type'a. Jelec brał również udział w kreowaniu kolejnego rozdziału w historii brytyjskiej marki i pracował nad koncepcyjną formą wnętrza do Jaguara XF, a kolejnym projektem, w którym brał udział była najnowsza odsłona flagowego Jaguara, czyli model XJ. Jednym z jego ostatnich, a zarazem najważniejszych projektów jest sportowy F-Type – następca legendarnego E-Type’a.
Szymon Jasina, moto.wp.pl
realizacja wideo: Leszek Świerszcz