Tadeusz Jelec – polski projektant Jaguara

Tadeusz Jelec jest polskim projektantem, który tworzy obraz współczesnego Jaguara. Znany stylista wygłosił wykład na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, a z nami podzielił się informacjami jak stworzyć nową ikonę motoryzacji, powiedział jak zostać projektantem i zdradził, jaki jego zdaniem jest najbrzydszy, a jaki najładniejszy samochód na świecie.

Pochodzący z Giżycka Tadeusz Jelec studiował budowę maszyn na Politechnice Gdańskiej, ale w 1981 r. przerwał naukę, aby w końcu trafić do Wielkiej Brytanii. Tam postanowił zdawać do prestiżowej Royal College of Art. Udało się to dopiero za drugim razem, ale upór w dążeniu do celu się opłacił. Już w czasie studiów zwrócił na siebie uwagę samego Petera Stevensa – projektanta takich aut, jak McLaren F1 czy Jaguara XJR-15 (w tworzeniu którego również brał udział Jelec). Dostał propozycję pracy w Lotusie, gdzie pierwsze zadanie było karkołomne – przestylizować Jaguara XJ w zaledwie 10 dni. Wywiązał się z niego na tyle dobrze, że zaproponowano mu pracę w Jaguar Design Studio. Polak pracował nad projektami dla rożnych firm samochodowych jak Mazda, Holden i Volvo, jednak najważniejsze projekty Tadeusza Jelca wiążą się z Jaguarem.

W latach 90. był głównym projektantem wnętrz do samochodów XJ (1998), X-Type (2000) i S-Type (2002). Za najważniejszy i przełomowy w swojej karierze uważa właśnie projekt modelu XJ, który zapoczątkował zmianę wyglądu wnętrz Jaguara. W 2004 roku przygotował projekt modernizacji nadwozia S-Type'a. Jelec brał również udział w kreowaniu kolejnego rozdziału w historii brytyjskiej marki i pracował nad koncepcyjną formą wnętrza do Jaguara XF, a kolejnym projektem, w którym brał udział była najnowsza odsłona flagowego Jaguara, czyli model XJ. Jednym z jego ostatnich, a zarazem najważniejszych projektów jest sportowy F-Type – następca legendarnego E-Type’a.

Szymon Jasina, moto.wp.pl
realizacja wideo: Leszek Świerszcz

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła