Systemy inteligentnego dostosowania prędkości w autach będą obowiązkowe?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Urządzenia inteligentnego dostosowywania prędkości w samochodach powinny być obowiązkowe, ponieważ mogą poprawić bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów - uważa Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).

Istnieją różne systemy inteligentnego dostosowania prędkości w samochodach. Jedne ostrzegają kierowcę o przekroczeniu dozwolonej prędkości w sposób wizualny lub głosowy. Inne z kolei automatycznie zmniejszają prędkość, jeśli została przekroczona. Dostępne obecnie układy są oparte na ustalonych ograniczeniach prędkości, ale będzie wkrótce możliwe wprowadzanie systemów dostosowujących prędkość do konkretnych warunków drogowych.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Jak podaje organizacja pozarządowa ds. bezpieczeństwa drogowego, na drogach UE w 2013 r. poniosło śmierć 7 600 pieszych i rowerzystów. W ostatniej dekadzie zdołano w UE ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych wśród użytkowników samochodów o ponad połowę, podczas gdy wśród pieszych o 41 proc., a wśród rowerzystów o 37 proc. Unia chciałaby o połowę zmniejszyć liczbę wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach. Piesi mogą czuć się bezpieczniej w Holandii i w krajach skandynawskich niż w Rumunii, na Litwie oraz w Polsce i na Łotwie, gdzie ryzyko jest większe nawet sześciokrotnie.

KE przygotowuje rewizję przepisów dotyczących bezpieczeństwa, które ustalają wymogi techniczne dla nowych samochodów sprzedawanych na rynku unijnym. W tym roku ma przedstawić komunikat w tej sprawie, a potem propozycje konkretnych zmian prawnych. ETSC uważa, że jest to odpowiedni moment, by dostępne na rynku urządzenia chroniące pieszych zostały wprowadzone jako obowiązkowe wyposażenie pojazdów. Najważniejszy z nich jest system inteligentnego dostosowania prędkości, który może nawet wymuszać nieprzekraczanie dozwolonej prędkości, a nie tylko informować kierowcę, że jedzie za szybko. - UE nie powinna uciekać od wprowadzenia zmian, które mogą ratować życie ludzkie - powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC. Organizacja zaleca, by władze lokalne wprowadzały ograniczenia do 30 km/h na osiedlach i drogach używanych w dużym stopniu przez pieszych i rowerzystów. Rząd niemiecki ogłosił w maju, że ułatwi samorządom lokalnym wprowadzanie takich ograniczeń prędkości w pobliżu szkół.

Niedawno Ford zapowiedział, że w inteligentne systemy dostosowania prędkości wyposaży nowy model S-Max, natomiast Nissan ogłosił instalowanie zautomatyzowanego systemu hamowania awaryjnego we wszystkich modelach przeznaczonych na rynek japoński.

Źródło: PAP

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025