Systemy inteligentnego dostosowania prędkości w autach będą obowiązkowe?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Urządzenia inteligentnego dostosowywania prędkości w samochodach powinny być obowiązkowe, ponieważ mogą poprawić bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów - uważa Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).

Istnieją różne systemy inteligentnego dostosowania prędkości w samochodach. Jedne ostrzegają kierowcę o przekroczeniu dozwolonej prędkości w sposób wizualny lub głosowy. Inne z kolei automatycznie zmniejszają prędkość, jeśli została przekroczona. Dostępne obecnie układy są oparte na ustalonych ograniczeniach prędkości, ale będzie wkrótce możliwe wprowadzanie systemów dostosowujących prędkość do konkretnych warunków drogowych.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Jak podaje organizacja pozarządowa ds. bezpieczeństwa drogowego, na drogach UE w 2013 r. poniosło śmierć 7 600 pieszych i rowerzystów. W ostatniej dekadzie zdołano w UE ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych wśród użytkowników samochodów o ponad połowę, podczas gdy wśród pieszych o 41 proc., a wśród rowerzystów o 37 proc. Unia chciałaby o połowę zmniejszyć liczbę wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach. Piesi mogą czuć się bezpieczniej w Holandii i w krajach skandynawskich niż w Rumunii, na Litwie oraz w Polsce i na Łotwie, gdzie ryzyko jest większe nawet sześciokrotnie.

KE przygotowuje rewizję przepisów dotyczących bezpieczeństwa, które ustalają wymogi techniczne dla nowych samochodów sprzedawanych na rynku unijnym. W tym roku ma przedstawić komunikat w tej sprawie, a potem propozycje konkretnych zmian prawnych. ETSC uważa, że jest to odpowiedni moment, by dostępne na rynku urządzenia chroniące pieszych zostały wprowadzone jako obowiązkowe wyposażenie pojazdów. Najważniejszy z nich jest system inteligentnego dostosowania prędkości, który może nawet wymuszać nieprzekraczanie dozwolonej prędkości, a nie tylko informować kierowcę, że jedzie za szybko. - UE nie powinna uciekać od wprowadzenia zmian, które mogą ratować życie ludzkie - powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC. Organizacja zaleca, by władze lokalne wprowadzały ograniczenia do 30 km/h na osiedlach i drogach używanych w dużym stopniu przez pieszych i rowerzystów. Rząd niemiecki ogłosił w maju, że ułatwi samorządom lokalnym wprowadzanie takich ograniczeń prędkości w pobliżu szkół.

Niedawno Ford zapowiedział, że w inteligentne systemy dostosowania prędkości wyposaży nowy model S-Max, natomiast Nissan ogłosił instalowanie zautomatyzowanego systemu hamowania awaryjnego we wszystkich modelach przeznaczonych na rynek japoński.

Źródło: PAP

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯