Świeży oddech dla silnika

Obraz

Filtry powietrza zasysanego przez silniki współczesnych samochodów to wymienne wkłady zamknięte w plastikowych, płaskich obudowach.

Przeznaczenie i działanie

Filtry powietrza projektowane są obecnie specjalnie do konkretnych modeli silników nie tylko pod względem wymiarów wkładu i kształtu obudowy. Cząstki zanieczyszczeń zatrzymywane są w nich przez specjalny materiał o porowatej, włóknistej strukturze. Jest on niewrażliwy na zawilgocenie wodą, a nawet olejem i ma odpowiednio dobraną przepustowość zależną od grubości włókien i gęstości ich rozmieszczenia. Filtracja nie odbywa się jednak wyłącznie na zasadzie sita, lecz wykorzystuje również takie zjawiska fizyczne, jak bezwładność odrzucająca drobiny pyłów na zewnątrz zakrętów pokonywanych przez mikroskopijne strużki powietrza, a także rozmaite siły przyciągające odwirowane pyłki do włókien. Dzięki temu skutecznie zatrzymywane są zanieczyszczenia na tyle drobne, że przy powolnym ruchu mogłyby swobodnie przenikać przez pory struktury. Nie można więc stosować wkładów o zbyt dużej powierzchni, by nie zmniejszyć prędkości przepływu potrzebnej do prawidłowej filtracji, ani zbyt małej, bo to oznacza niewygodną dla
użytkownika większą częstotliwość wymiany.

Prawidłowe użytkowanie

Obowiązują tu dwie proste zasady: używać wymiennych wkładów wysokiej jakości i przestrzegać zalecanych cykli wymiany. W samochodach o nowszej konstrukcji wymiana nie jest wymagana częściej niż co 20-30 tysięcy przejechanych kilometrów. Opłaca się jednak obsługę tę przyspieszyć, gdy pojazd eksploatowany jest na drogach o znacznym zapyleniu. W większości pojazdów na polskich drogach, wymiany dokonuje się co 10 – 15 tysięcy kilometrów. Decydując się na zmianę modelu filtru w ramach przeprowadzanego tuningu wybierać trzeba zamienniki wytwarzane przez firmy o odpowiednim zapleczu naukowo-technicznym, a nie kierować się wyłącznie atrakcyjnym wyglądem i przystępną ceną oferowanego produktu.

Czy warto ryzykować?

Nieodpowiedni, czyli nadmiernie zanieczyszczony lub nieprofesjonalnie dobrany filtr powoduje wyraźny spadek osiągów silnika. Procesor sterujący układem wtrysku benzyny dobiera jej dawki do rzeczywistych ilości zasysanego powietrza. Każde zmniejszenie przepustowości filtru działa więc jak przymknięcie przepustnicy. W silnikach wysokoprężnych podobnym objawom towarzyszy jeszcze marnowanie paliwa i zwiększona zawartość sadzy w spalinach. Zużyty filtr lub niskiej jakości, oznacza gorszą skuteczność filtracji, co wpływa bezpośrednio na szybsze zużycie wewnętrznych części silnika.

[

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3