Filtry powietrza zasysanego przez silniki współczesnych samochodów to wymienne wkłady zamknięte w plastikowych, płaskich obudowach.
Przeznaczenie i działanie
Filtry powietrza projektowane są obecnie specjalnie do konkretnych modeli silników nie tylko pod względem wymiarów wkładu i kształtu obudowy. Cząstki zanieczyszczeń zatrzymywane są w nich przez specjalny materiał o porowatej, włóknistej strukturze. Jest on niewrażliwy na zawilgocenie wodą, a nawet olejem i ma odpowiednio dobraną przepustowość zależną od grubości włókien i gęstości ich rozmieszczenia. Filtracja nie odbywa się jednak wyłącznie na zasadzie sita, lecz wykorzystuje również takie zjawiska fizyczne, jak bezwładność odrzucająca drobiny pyłów na zewnątrz zakrętów pokonywanych przez mikroskopijne strużki powietrza, a także rozmaite siły przyciągające odwirowane pyłki do włókien. Dzięki temu skutecznie zatrzymywane są zanieczyszczenia na tyle drobne, że przy powolnym ruchu mogłyby swobodnie przenikać przez pory struktury. Nie można więc stosować wkładów o zbyt dużej powierzchni, by nie zmniejszyć prędkości przepływu potrzebnej do prawidłowej filtracji, ani zbyt małej, bo to oznacza niewygodną dla
użytkownika większą częstotliwość wymiany.
Prawidłowe użytkowanie
Obowiązują tu dwie proste zasady: używać wymiennych wkładów wysokiej jakości i przestrzegać zalecanych cykli wymiany. W samochodach o nowszej konstrukcji wymiana nie jest wymagana częściej niż co 20-30 tysięcy przejechanych kilometrów. Opłaca się jednak obsługę tę przyspieszyć, gdy pojazd eksploatowany jest na drogach o znacznym zapyleniu. W większości pojazdów na polskich drogach, wymiany dokonuje się co 10 – 15 tysięcy kilometrów. Decydując się na zmianę modelu filtru w ramach przeprowadzanego tuningu wybierać trzeba zamienniki wytwarzane przez firmy o odpowiednim zapleczu naukowo-technicznym, a nie kierować się wyłącznie atrakcyjnym wyglądem i przystępną ceną oferowanego produktu.
Czy warto ryzykować?
Nieodpowiedni, czyli nadmiernie zanieczyszczony lub nieprofesjonalnie dobrany filtr powoduje wyraźny spadek osiągów silnika. Procesor sterujący układem wtrysku benzyny dobiera jej dawki do rzeczywistych ilości zasysanego powietrza. Każde zmniejszenie przepustowości filtru działa więc jak przymknięcie przepustnicy. W silnikach wysokoprężnych podobnym objawom towarzyszy jeszcze marnowanie paliwa i zwiększona zawartość sadzy w spalinach. Zużyty filtr lub niskiej jakości, oznacza gorszą skuteczność filtracji, co wpływa bezpośrednio na szybsze zużycie wewnętrznych części silnika.
[
]( http://www.carfocus.pl )