Suzuki wprowadziło na polski rynek kolejny ciekawy model. SX4 to mały SUV przeznaczony dla ludzi ceniących aktywny wypoczynek i oryginalność.
Z pośród szerokiej i różnorodnej oferty aut klasy kompakt, jedynie nieliczne modele mają atuty, aby się wybić ponad przeciętność.
Japończycy i Włosi liczą, że uda im się to z nowym, niewielkim SUV-em produkowanym w węgierskiej fabryce w Esztergom. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11258/suzuki-sx4-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Fiat Sedici trafi do nas dopiero w przyszłym roku, ale na rynku, pod marką Suzuki, pojawił się już jego brat-bliźniak.
Cechy szczególne
SX4 już na pierwszy rzut oka budzi sympatię. Zgrabne i ładne nadwozie wzbogacono o dodatki typowe dla rasowych aut offroadowych - metalowe nakładki pod przednim i tylnym zderzakiem oraz plastikowe osłony nadkoli. Szerokie drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza, przypominającego nam mniejszego Swifta. Znajdziemy tutaj chromowane wstawki na kierownicy, konsoli centralnej i dźwigni zmiany biegów. Obsługa poszczególnych urządzeń nie sprawia problemów – wszystkie pokrętła i przyciski są czytelne i zlokalizowane w zasięgu ręki kierowcy.
Dziwnie wyglądające asymetryczne wycieraczki, z krótszą od strony pasażera, okazują się być wystarczająco skuteczne, nawet przy większej ulewie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11258/suzuki-sx4-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mimo że w SX4 siedzi się wyżej niż w klasycznych hatchbackach widoczność z miejsca kierowcy jest nieco ograniczona – do przodu - z powodu wysoko umieszczonej deski rozdzielczej (nie widać przedniej części pokrywy silnika), do tyłu – z powodu wąskiej szyby i podwójnych słupków. W tym ostatnim przypadku pomagają jednak duże lusterka zewnętrzne.
Bagażnik Suzuki oferuje 270 l pojemności, ale po złożeniu asymetrycznie dzielonych tylnych siedzeń można go łatwo powiększyć do 1045 l.
SX4 jest także bogato wyposażony, dziwi jedynie brak systemu ESP, którego przynajmniej na razie w Polsce nie otrzymamy nawet za dopłatą.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silnik
Obecnie Suzuki SX4 oferowany jest w polskich salonach jedynie w wersji z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 107 KM. Czterocylindrowa jednostka z wielopunktowym, elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa i dwoma wałkami rozrządu nie imponuje dynamiką. Przyspieszenie 12,3 s do 100 km/h i dość długie przełożenia 5-stopniowej skrzyni biegów sprawiają, że auto preferuje spokojny styl jazdy i więcej cierpliwości podczas wyprzedzania. Ale coś za coś. Dużym plusem tego modelu jest bowiem ekonomiczne spalanie – średnio 7,1 l/100 km.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11258/suzuki-sx4-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W przyszłym roku pod maską SX4 pojawi się 120-konny turbodiesel 1,9 l, który powinien lepiej radzić sobie z ważącym 1325 kg pojazdem.
Wrażenia z jazdy
Tańsze odmiany SX4 (od 48 900 zł) dostępne są jedynie z napędem na przednie koła, ale w naszym teście mieliśmy do dyspozycji model 4WD.
Za pomocą przycisku umieszczonego pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera można ustawić jeden z trzech trybów działania napędu. Pierwszy - 2WD czyli napęd na koła przednie, tryb Auto - rozdziela moment poprzez elektronicznie sterowane sprzęgło, a trzeci - Lock to stały napęd na cztery koła, działający jednak tylko do 60 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości napęd przełącza się w tryb Auto, czyli przedni z możliwością automatycznego dołączenia tylnego napędu w momencie utraty przyczepności jednego z kół przedniej osi.
O trybach pracy układu przeniesienia napędu informują kontrolki umieszczone na tablicy rozdzielczej.
Napęd 4x4 znakomicie sprawdził się mokrej nawierzchni, niezależnie od tego czy jeździliśmy po asfalcie, czy też szutrze. Na leśnych wąskich dróżkach, nawet kiedy koła na chwilę znalazły się na poboczu, auto za każdym razem spokojnie wracało na szosę. W stabilnej jeździe Suzuki pomaga także precyzyjny układ kierowniczy i brak tendencji do przechyłów nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Natomiast sztywno zestrojone zawieszenie znakomicie razi sobie na nierównych i podziurawionych drogach.
Wykorzystując 19-centymetrowy prześwit nie mieliśmy oporów przed wjechaniem w lżejszy teren, ale prawdziwe bezdroża lepiej tym autem omijać.
*Podsumowanie *
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11258/suzuki-sx4-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
Dzięki „terenowym” dodatkom SX4 wygląda oryginalniej niż większość aut klasy kompakt. Ponadto oferuje przestronne wnętrze, dobre wyposażenie i niezłe wykończenie. Benzynowy silnik 1,6 l jest do tego modelu trochę za słaby, ale za to nie zmusza nas do zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej. Jazda Suzuki po szosie czy szutrowym szlaku może dostarczyć sporo przyjemności, natomiast napęd 4x4 z pewnością przyda się podczas zimowych wypadów w góry.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Rodzaj silnika | Benzynowy |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1586 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 107/5600 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 145/4000 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 270/1045 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,1/8,9 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 410/175,5/162 |
Rozstaw osi (cm) | 250 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 lub 100 tys. km/12 |
Cena (zł) | 58 900 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Duża ilość miejsca z przodu, wystarczająca z tyłu, mały bagażnik | |
---|---|---|
Silnik | * | Przeciętna dynamika silnika |
Poziom hałasu | * | Powyżej 3000 obr/min poziom hałasu jest dość wysoki |
Zużycie paliwa | Zużycie paliwa na przyzwoitym poziomie | |
Wyposażenie podstawowe | Bogate wyposażenie, ale układ ESP niedostępny nawet w opcji |
Wyposażenie seryjne Suzuki SX4 GS
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | - |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna | S |
| Radioodtwarzacz CD i MP3 | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra