Sprzedaż diesli w Europie jest najniższa od 7 lat

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Skandal Volkswagena ma wpływ na sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Ich udział w europejskim rynku zmaleje w tym roku poniżej 50 proc. To najgorszy wynik od 7 lat i najszybszy spadek udziału od ponad dekady.

Według informacji LMC Automotive, agencji zajmującej się prognozowaniem dla rynkumotoryzacyjnego, udział diesli w europejskim handlu nowymi pojazdami spadnie o 2,6 proc. do poziomu 49,3 proc. Gorszy wynik odnotowano w 2009 r., gdy wynosił on 45,8 proc. Agencja porównała dane o sprzedaży w 17 krajach europejskich w ciągu pierwszych 9 miesięcy roku.

Przedstawione dane potwierdzają opinię, że klienci obecnie odwracają się od samochodów zasilanych *olejem *napędowym, co jest bezpośrednim skutkiem afery spowodowanej nieuczciwym postępowaniem jednego z najważniejszych producentów samochodowych na świecie - Volkswagena. Koncern w ubiegłym roku przyznał, że w ponad 11 mln swoich aut na świecie stosował nielegalne oprogramowanie, fałszujące wyniki pomiarów czystości spalin. Efektem skandalu jest także wzrost świadomości klientów o substancjach szkodliwych, w tym tlenkach azotu emitowanych przez diesle.

Na celowniku, oprócz koncernu VAG, znaleźli się także inni producenci samochodów. Niezależne testy pokazały, że kłopoty z wypełnianiem rygorystycznych, europejskich norm czystości spalin, mają m.in. Renault, Opel, Fiat., Mercedes, ale również producenci azjatyccy.

Raport LMC Automotive podaje m.in., że sprzedaż diesli malała w Europie Zachodniej od 2011 r, gdy osiągnęła poziom udziału w rynku 55,7 proc. W bieżącym roku zmaleje aż o 2,6 proc.

Al Bedwell, szef globalnego działu napędów LMC, w rozmowie z "Financial Times" zauważa, że jednak w najbliższych latach nie będzie jasne, czy to jest punkt zwrotny dla tej kategorii samochodów. - Naiwnością byłoby jednak mówienie, że skandal z VW nie miał żadnego wpływu na zaistniałą sytuację - zaznacza.

Wpływ na poziom sprzedaży aut z silnikami *wysokoprężnymi *będą mieć wciąż zaostrzane normy emisji tlenków azotu. Z tego powodu takie jednostki zaczną być zbyt kosztowne, by montować je w małych, miejskich samochodach. - Część ludzi odwróci się od nich, ponieważ zwyczajnie uznają, że diesle nie są nieodpowiednie, bo mają zły wpływ środowisko - zaznaczył Bedwell.

Silniki wysokoprężne stały się popularne, zwłaszcza w Europie, gdy producenci rozpoczęli intensywną kampanię promującą je jako remedium na rosnące stężenie gazów cieplarnianych w atmosferze. Klienci polubili je także ze względu na wyraźnie niższe zużycia paliwa od jednostek benzynowych i coraz lepsze parametry. Często korzystali także np. z niższych podatków drogowych lub innych zachęt przygotowanych przez lokalne władze.

BC/WP Moto
źródło "Finacial Times"

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025