Diesel kontra benzyna - który wybrać?

Wybór diesel kontra benzyna to jedna z podstawowych i bardzo znaczących decyzji, jaką trzeba podjąć przed zakupem auta.

Obraz
Źródło zdjęć: © Mateusz Pietruszka

/ 6Co wybrać?

Obraz
© Mateusz Pietruszka

Wybór diesel kontra benzyna to jedna z podstawowych i bardzo znaczących decyzji, jaką trzeba podjąć przed zakupem auta. Opowiadając się za określoną opcją, powinniśmy wiedzieć, czego oczekujemy od samochodu, i w jakich warunkach będziemy go użytkować. Ceny wariantów benzynowych i z silnikiem Diesla oraz koszty ich późniejszej eksploatacji bardzo się od siebie różnią.

Pierwszą różnicę widać od razu - auta benzynowe są tańsze. Dotyczy to zarówno rynku pierwotnego, jak i wtórnego. Owszem, zdarzają się wyjątki, jak w przypadku bardzo wadliwych silników, które są znacznie tańsze niż wersje benzynowe. Za jednostkę wysokoprężną należy zwykle dopłacić minimum kilka tysięcy złotych. Oczywiście, im droższe auto, tym różnica zwykle jest większa.

/ 6Średnie zużycie paliwa

Obraz
© Mateusz Pietruszka

To jedna z najważniejszych kwestii, którą bierze się pod uwagę wybierając nowe auto. Obecnie producenci walczą o każdą dziesiątą litra na 100 km oszczędności w swoich silnikach. I choć silniki benzynowe - przynajmniej w danych producentów - zrobiły ogromny krok naprzód, dzięki zmniejszaniu pojemności skokowej, turbodoładowaniu i wielu ulepszeniom, to diesel w dalszym ciągu spala mniej paliwa w przeliczeniu na przejechane każde 100 kilometrów. Przeciętnie o 15-25 proc.

/ 6Eksploatacja

Obraz
© Mateusz Pietruszka

Argument oszczędności paliwa zaciera się jednak jeżeli spojrzymy na koszty związane z ewentualnymi niespodziewanymi naprawami. Tutaj jednostki wysokoprężne są na przegranej pozycji względem benzyniaków. Koszty serwisu diesla są znacznie wyższe niż w przypadku konkurenta. Głównym problemem jest filtr DPF, którego regeneracja lub zakup nowego często kosztuje przynajmniej kilka tys. zł. Do tego przy silnikach Diesla o wiele częściej niż w benzynowych pojawiają się turbosprężarki. Ich serwis także potrafi uszczuplić kieszeń kierowcy o nawet kilka tys. zł. Należy również pamiętać o bardzo drogich wtryskach, które nie lubią paliwa marnej jakości.

/ 6Diesel ma wymagania

Obraz
© ambrozinio/fotolia

Właścicielom diesli zaleca się lanie oleju napędowego wysokiej jakości, co powinno uchronić układ wtryskowy. Częstsze też powinny być wymiany oleju silnikowego. Agresywna jazda także nie jest lubiana przez "ropniaki", które są stworzone do dużych obciążeń przy zmianie przełożeń. Czasy, gdy diesle oznaczały klekotanie, dymienie i trud odpalenia zimą, już dawno się skończyły. Silniki te cechują się teraz całkiem inną kulturalną pracą (choć oczywiście nie wszystkie), świetną elastycznością (pod tym względem znacznie przewyższają motory benzynowe) i nie są nadmiernie głośne.

/ 6Common rail

Obraz
© Robert Hoetink/fotolia

Jednym z elementów, które znacząco poprawiły kulturę pracy diesli, jest układ common rail. Zamiast sekwencyjnej pompy paliwa mamy wysokociśnieniową. Ta tłoczy paliwo do akumulatora zasilającego (tzw. szyny), i stamtąd do cylindrów. Common rail ma wiele zalet: lepsze spalanie, niższe zużycie paliwa, ograniczony poziom hałasu czy łatwość uzyskania wysokich parametrów silnika. Mamy też wady: to konieczność używania wysokiej jakości paliwa (nawet niewielkie zanieczyszczenie może doprowadzić do zniszczenia wtryskiwaczy) oraz bardzo wysokie ceny części i napraw.

Zatem, czy przy zakupie auta używanego decydować się na starsze pompowtryskiwacze, czy jednak pójść w kierunku systemu common rail? Starszy wariant cechuje się większą niezawodnością, a w razie awarii koszty naprawy będą niższe. Trzeba jednak zgodzić się na gorszą kulturę pracy (hałas i wibracje) niż w przypadku silników wyposażonych w nowsze rozwiązanie.

/ 6Kalkulator w dłoń

Obraz
© Mateusz Pietruszka

Obliczenie oszczędności nie jest takie proste, ale też nie jest niemożliwe. Najpierw należy spojrzeć na różnicę w cenie zakupu. Później porównać oszczędności związane z zużyciem paliwa, a na koniec oszacować koszty związane z serwisem. Wynik będzie przede wszystkim - i to właściwie jedyna poważna zmienna - uzależniony od liczby pokonywanych przez nas kilometrów w ciągu roku oraz długości tras, jakie pokonujemy w jednej podróży. Diesel jest przeznaczony dla osób, które jeżdżą na dłuższych odcinkach. I to często. W miastach ta przewaga zanika, a i technologicznie diesel nie lubi podróżowania w korkach na krótkich dystansach. Zatem rozsądny jest zakup diesla, gdy pokonujemy powyżej 30 tys. kilometrów rocznie - głównie poza centrami dużych miast. W tym przypadku zaoszczędzimy sporo pieniędzy na paliwie, co może zwrócić nam różnicę w cenie auta, które, to też warto dodać, kupujemy na kilka lat, a nie na rok.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła