Niska temperatura spowalnia procesy chemiczne w akumulatorze i przez to obniża jego sprawność. Dodatkowo, zimą rozrusznik potrzebuje znacznie więcej energii by uruchomić pojazd. Jeśli zatem akumulator w naszym samochodzie jest zużyty, a temperatura spadnie poniżej zera, może nas czekać niemiła niespodzianka.
Rozładowanie się akumulatora to typowo zimowa przypadłość. Co sprawia, że zima jest tak wymagająca dla akumulatorów? - Akumulator dysponujący 100% swojej mocy w temperaturze 25 stopni Celsjusza, w temperaturze minus 30 stopni dysponuje tylko 18 jej procentami – tłumaczy Sławomir Kosek z firmy Robert Bosch. - Z drugiej strony przy tej samej różnicy temperatur rozrusznik na rozruch silnika potrzebuje dwu- lub nawet siedmiokrotnie więcej energii. Dlatego akumulatory projektowane są tak, aby dysponowały odpowiednimi rezerwami mocy, koniecznymi do pracy w takich ekstremalnych sytuacjach. Jednak wraz z wiekiem ulegają one stopniowemu zużyciu, co powoduje spadek ich sprawności i wzrost prawdopodobieństwa awarii w niskich temperaturach.
Dodatkowym utrudnieniem dla akumulatorów może być jazda w cyklu miejskim na krótkich odcinkach. Wówczas alternator samochodu może nie zdążyć z uzupełnieniem niedoboru prądu, wywołanym uruchamianiem silnika. Aby spowolnić proces zużycia akumulatora, warto regularnie kontrolować stan jego naładowania i w razie potrzeby korzystać z domowej ładowarki, o ile taką dysponujemy. Prędzej czy później nadejdzie jednak moment, w którym ładowanie akumulatora za pomocą prostownika nie przynosi już spodziewanych efektów. Wówczas jedynym wyjściem jest kupno nowego akumulatora.
Przed wymianą akumulatora, niezbędne jest ustalenie przyczyny awarii. W pierwszej kolejności należy sprawdzić jaka dokładnie była przyczyna jego awarii - czy akumulator uległ naturalnemu zużyciu, czy może jednak usterki należy doszukiwać się w nieprawidłowo działającym układzie elektrycznym samochodu, lub też jest to skutek nieprawidłowego użytkowania. Aby to ustalić, należy określić wiek akumulatora, przeprowadzić kontrolę jego napięcia spoczynkowego oraz wykonać testy obciążeniowe. Jeśli akumulator jest sprawny, a usterka wskazuje na jego niedoładowanie, sprawdzić należy układ elektryczny w samochodzie.
Dowiedz się więcej: Kiedy rozrusznik nie działa... Wynik testu wskazujący na niedoładowanie akumulatora podpowiada, że należy wykonać kontrolę układu ładowania w samochodzie. Chodzi przede wszystkim o sprawdzenie napięcia ładowania.
Jego wartości winny zawierać się w przedziale 13,9-14,4 V. Jeśli jest poniżej 13,9 V, mogą powodować stan niedoładowania akumulatora. Gdy napięcie ładowania jest większe niż 14,4V, zachodzi prawdopodobieństwo przeładowania akumulatora. Dodatkowo należy sprawdzić tzw. upływność prądu. Wartość powyżej 50mA może prowadzić do rozładowania akumulatora podczas postoju pojazdu. Jeśli układ ładowania w naszym aucie jest niesprawny, montaż nowego akumulatora nie rozwiąże problemu. Dlatego w takiej sytuacji niezbędne jest zdiagnozowanie i usunięcie usterki, którą może być np. awaria alternatora lub źle podłączony sprzęt audio, który pobiera prąd podczas postoju auta.
Jeśli jesteśmy już pewni, że instalacja elektryczna samochodu jest sprawna, a stary akumulator kwalifikuje się do wymiany, pozostaje kwestia zakupu nowej baterii. Aby nowy akumulator dobrze działał, ważne jest aby prawidłowo dobrać go do naszego samochodu. - Kupując akumulator do naszego auta, powinniśmy wybrać produkt, który będzie miał odpowiednie parametry, czyli pojemność i prąd rozruchu - mówi Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl. - Jeśli np. kupimy akumulator za mocny, może się okazać, że alternator naszego samochodu nie jest w stanie go w pełni naładować. Oprócz tego ważny jest także sam rozmiar akumulatora oraz sposób jego mocowania i podłączenia. Warto pamiętać, że nie wszystkie samochody są wyposażone w takie same klemy.
W prawidłowym doborze akumulatora pomocne mogą być także wyszukiwarki akumulatorów, jak ta dostępna na stronie internetowej Motointegrator. Pozwala ona zarówno na dobór akumulatora po jego parametrach, jak również dopasowanie odpowiedniego produktu do danego modelu samochodu. Ceny akumulatorów dostępnych na rynku są zróżnicowane i zależą od zastosowanej w nich technologii oraz marki producenta. Pamiętajmy, że początek listopada to ostatnia chwila na sprawdzenie stanu akumulatora oraz układu elektrycznego w naszym samochodzie. Coraz niższe temperatury w nocy, mogą szybko zweryfikować stan naszego auta. Dlatego aby uchronić się przed niespodziewanym unieruchomieniem samochodu, warto wcześniej udać się do warsztatu, aby wyeliminować ewentualną usterkę zanim da o sobie znać.
Źródło: Motointegrator
Dowiedz się więcej: Kiedy rozrusznik nie działa...
tb/mw/mw