Smart Roadster-Coupe to jeden z nielicznych samochodów, które potrafią tak skutecznie zwrócić na siebie uwagę. Jego stylowe nadwozie po sześciu latach od zakończenia produkcji nadal prezentuje się szałowo, a cena już nie odstrasza, tak jak jeszcze kilka lat temu - dla przypomnienia: zakup Roadstera-Coupe w salonie wiązał się z wydatkiem blisko 100 tys. zł!
Dziś wartość tego intrygującego samochodziku na rynku wtórnym oscyluje w granicach 20-30 tys. zł. Czyżby więc okazja cenowa? Zdecydowanie tak, ale uwaga: jeśli trafimy na intensywnie eksploatowany egzemplarz - ze względu na charakter modelu trzeba się z tym liczyć - czekają nas duże wydatki.
Silnik - wydajny, ale drogi podczas napraw. 82-konna jednostka o poj. 0,7 l, z doładowaniem i trzema cylindrami miewa problemy z nietrwałym łańcuchem rozrządu - zdarza się, że trzeba go wymienić już po 50-60 tys. km.
Poza tym radzimy często kontrolować stan oleju silnikowego. Nadmierne jego ubytki to efekt nie tylko podwyższonej konsumpcji z racji wysilonego motoru, lecz także wycieków. Zdarzają się uszkodzenia głowicy. Warto pamiętać o tych zagrożeniach, gdyż naprawy silnika bywają bardzo drogie, niekiedy nawet nieopłacalne.
W przypadku innych awarii, np. zawieszenia, które się czasem zdarzają, bądź okresowych przeglądów wydatki można mocno ograniczyć, jeśli skorzysta się ze znacznie tańszych markowych zamienników. Nietypowe elementy, podzespoły silnika, karoserii czy wyposażenia wnętrza kupimy w ASO Mercedesa - mimo że w 2006 r. Smart sprzedał licencję na Roadstera-Coupe firmie Project Bimber, model ten nadal bez problemów można serwisować w ASO stuttgarckiej firmy.
Mały, ciasny, a cieszy! Podczas codziennej eksploatacji Roadster-Coupe wyzwala ogromne pokłady przyjemności. Choć nie jest ani praktyczny (2-osobowa, ciasna kabina, mały bagażnik), ani specjalnie szybki (10,9 s do "setki"), w trakcie podróży kierowca ma wrażenie, że kieruje miniwyścigówką.
Potęgują je: sportowa pozycja za kierownicą, bezkompromisowe nastawy zawieszenia, rasowo brzmiący silnik i sapiący zawór upustu powietrza doładowującego podczas zmiany biegów. Owszem, dynamicznej jeździe towarzyszy ciągła walka, która - mimo, że na dłuższą metę może nieco męczyć - na krótkich odcinkach daje ogromną satysfakcję.
Podsumowanie: Smart Roadster-Coupe to oryginalne autko, które zwraca na siebie uwagę. Cieszy oko i duszę, bo jeśli zaakceptujemy pewne niedogodności, to również jazda sprawi nam ogromną frajdę. Cena? Do zaakceptowania. Także ogólna trwałość jest na niezłym poziomie, choć intensywnie eksploatowane auta mogą wymagać dużych inwestycji.
Polecamy na Autoswiat.pl: Suzuki Swift 1.6 Sport - Ostry zawodnik
mz/mw/mw