| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11787/superb-200.jpeg',500,375) ) |
| --- | Minęły czasy, kiedy Skoda kojarzyła się wyłącznie z popularnymi, miejskimi samochodami. Wraz z wprowadzeniem Superba Czesi nawiązali do przedwojennych tradycji i poszerzyli swoją ofertę o elegancką limuzynę.
Flagowy model Skody miał swoją premierę w 2001 r. i początkowo był uważany za gorszą wersję Volkswagena Passata. Czeskie auto pod wieloma względami rzeczywiście przypomina „krewniaka” z tego samego koncernu, jednak przy bliższym poznaniu Superb wcale nie prezentuje się gorzej, a przy tym posiada swój indywidualny charakter.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11787/superb-200-1.jpeg',500,375) ) |
| --- | Pod koniec ubiegłego roku także na polskim rynku pojawił się Superb po faceliftingu, a premierę całkowicie nowego modelu zapowiedziano na 2008 rok.
Cechy szczególne
Odświeżony Superb nie różni się zbytnio od swojego poprzednika. Z zewnątrz najbardziej widoczną zmianą są przekonstruowane przednie reflektory i kierunkowskazy, a także nowy wzór kratki wlotu powietrza do chłodnicy – przypominający rozwiązanie z Roomstera. Podobnie jak w Octavii II- kierunkowskazy boczne zamontowano w obudowie lusterek zewnętrznych. Z tyłu auta uwagę zwraca nowy wzór świateł z podświetleniem w kształcie litery „C”, co jest elementem charakterystycznym dla wszystkich nowych modeli Skody. Inne są również wzory obręczy kół wykonane z lekkich stopów.
We wnętrzu Skody Superb zastosowano nowe wzory i materiały wykończeniowe oraz zmieniono niektóre elementy deski rozdzielczej. Teraz samochód może być wyposażony w czujniki parkowania umieszczone także w przednim zderzaku (standard od wersji Ambiente), natomiast czujniki w tylnym zderzaku są montowane we wszystkich modelach i wersjach Skody.
Wnętrze auta jest starannie wykończone, choć dość surowe. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11787/superb-200-2.jpeg',500,375) ) |
| --- | Deska rozdzielcza jest elegancka, ale dobre wrażenie odrobinę psują elementy „udające” drewno.
Jednak ani kierowca, ani pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca - imponująca jest zwłaszcza przestrzeń na tylnej kanapie.
Wersja Laurin & Klement posiada najbogatsze wyposażenie, ale dla umilenia podróży pasażerom tylnej kanapy za 7 600 zł możemy dokupić system multimedialny z odtwarzaczem DVD i ekranem umieszczonym w podsufitce auta. W zestawie znajdziemy bezprzewodowe słuchawki, które pozwolą pasażerom oglądać filmy, a równocześnie nie przeszkadzać w pracy kierowcy.
Silnik
Testowany przez nas model był wyposażony w 6-cylindrowy silnik 2,5 l TDI o mocy 163 KM. Jednostka napędowa posiada moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny już od 1250 obr/min. Więc nawet z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic, Skoda zapewnia dynamiczną jazdę, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11787/superb-200-3.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podobnie jak pozostałe silniki oferowane w Superbie, także i ten wyposażono w system diagnostyczny EOBD (European On Board Diagnostics). Spełnia on także rygorystyczne normy emisji spalin EU4.
Jak przystało na wygodne limuzyny, konstruktorzy zawieszenia opisywanego modelu postawili na komfort, nie zapominając jednak o własnościach jezdnych. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności na drodze, ale jest przy tym na tyle sztywne, że pozwala w sposób przewidywalny szybko pokonywać nawet ostre zakręty. Auto nie przechyla się zbytnio na zakrętach, nie wykazuje tendencji do „nurkowania” podczas hamowania i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Pracującego zawieszenia nie słychać nawet na nierównej drodze, co jest z pewnością także zasługą 17-calowych kół i sporego rozstawu osi (prawie 280 cm).
Przekładnia Tiptronic w trybie automatycznym dostosowuje swoje przełożenia do stylu jazdy oraz warunków drogowych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11787/superb-200-4.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeśli zajdzie taka potrzeba, skrzynię można przełączyć na tryb manualny i samodzielnie wybierać biegi bez użycia sprzęgła.
Podsumowanie
Laurin & Klement to najbardziej ekskluzywna, a jednocześnie najdroższa odmiana Superba. Nie licząc okresowych upustów, za wersję z silnikiem 2.5 TDI trzeba zapłacić 164 940 zł, jednak można wybrać znacznie tańszy model z silnikiem 1.8 T za 114 340 zł.
Jeżeli chcemy mieć nieźle jeżdżącą, dobrze wyposażoną i komfortową limuzynę za rozsądne pieniądze, Superb może okazać się wręcz idealnym wyborem.
Wybrane dane techniczne*
| Typ silnika | Turbodiesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 6/24 |
| Pojemność skokowa (cm3) | 2496 |
| Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 163/4000 |
| Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 350/1500-3000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 217 |
| Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km) | 11,5/5,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 480,3 x 176,5 x 148,9 |
| Rozstaw osi (cm) | 279,1 |
| Pojemność bagażnika (l) | 480/945 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
| Cena (zł): | 164 940 |
- wersja z automatyczną skrzynią biegów
Przestronność wnętrza | * | Jak przystało na komfortowa limuzynę – dużo miejsca z przodu i z tyłu. Pojemny bagażnik. |
---|---|---|
Silnik | Wystarczająco dynamiczny | |
Poziom hałasu | Wnętrze zostało dobrze wyciszone | |
Zużycie paliwa | Umiarkowane, jak na auto tej klasy | |
Wyposażenie | * | Bardzo bogate |
Wybrane wyposażenie seryjne Skoda Superb L&C
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S |
S- wyposażenie standardowe
Autor: Tomasz Szmandra