Prototyp tego samochodu był prezentowany wczesną jesienią 2003 r. podczas frankfurckiego salonu samochodowego. W tym roku w Genewie pokazano wersję produkcyjną pojazdu nazwanego Roomster, który właśnie wchodzi na polski rynek.
Nazwa samochodu ma wskazywać na połączenie przestrzeni z 2-miejscowym sportowym samochodem wyposażonym w silnik o dużej mocy. Są to sprzeczne ze sobą cechy pojazdu, ale w przypadku Roomstera sprzeczność dotyczy tylko drugiego członu, bo przestrzeni jest tu sporo. Swój samochód Skoda reklamuje hasłem “przemyślane rozwiązania” i rzeczywiście przemyślano funkcjonalność tego pojazdu. Przemyślenia te tak daleko wybiegły do przodu, że teraz trudno Roomstera zakwalifikować do obiegowo funkcjonujących grup – segmentów pojazdów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9719/roomster-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podczas polskiej prezentacji za jego konkurentów uznano: Opla Merivę, Nissana Note, Toyotę Corollę, Forda Focusa, VW Golfa Plus, Peugeota 307, a nawet Citroëna Berlingo. Tak więc Roomster ma konkurować z tzw. minivanami, osobówkami segmentu C i wywodzącym się z konstrukcji “dostawczaka” - Berlingo.
Cechy szczególne
Wspomnieliśmy już, że nową Škodę Roomster trudno zakwalifikować do istniejących segmentów. To dlatego, że ma unikatową formę konstrukcyjną nadwozia, odznaczającego się nietypowymi rozwiązaniami.
Dwubryłowy pojazd pod względem funkcjonalności można porównać np. z Hondą Jazz, mając tę świadomość, że japoński samochód jest mniejszy, ale oba dysponują niezwykle przemyślaną konstrukcją składania drugiego rzędu siedzeń, tworzącego liczne konfiguracje.
Cechą szczególną Roomstera jest jego budowa - oparta na płycie podłogowej opracowanej z połączenia płyt - przedniej części Fabii i tylnej Octavii.
Silniki
Škoda Roomster jest oferowana w sześciu wersjach silnikowych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9719/roomster-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Do wyboru są trzy jednostki benzynowe; 1,2 l/ 64 KM, 1,4 l/ 85 KM i 1,6 l/ 105 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne; 1,4 l/ 70 KM, 1,4 l/ 80 KM i 1,9 l/ 105 KM. Silniki skonstruowane przez Volkswagena, stosuje się także w modelach Fabia i Octavia. Spośród nich do testowego Roomstera wybraliśmy silnik benzynowy 1,4 l/ 85 KM dlatego, że napędzany nim samochód w porównaniu z wersjami napędzanego innymi silnikami jest stosunkowo tani. Cena tej wersji silnikowej Roomstera jest zaledwie o 4300 zł wyższa od najtańszego modelu z silnikiem 1,2 l/ 64 KM, a otrzymujemy samochód bardziej dynamiczny i zarazem ekonomiczny.
Jeśli już wybraliśmy silnik to przyjrzyjmy się jego konstrukcji. Kadłub i głowicę wykonano ze stopów lekkich, w głowicy umieszczono dwa wałki rozrządu sterujące czterema zaworami przy każdym cylindrze.
Nadwozie
Samochód ma dwubryłowe nadwozie, które z założenia mogłoby być nudne, dlatego dołożono dużo starań aby jego wygląd uatrakcyjnić. Dolne krawędzie okien w przednich drzwiach umieszczono wyżej, a górne niżej niż krawędzie pozostałych okien bocznych. Poza tym miejsce na klamkę bocznych drzwi z tyłu znaleziono na krawędzi obramowania okna.
Zaskoczeniem jest wielka objętość wnętrza pojazdu i jednocześnie rozczarowanie, że rząd siedzeń utworzono z trzech fotelików o nierównych proporcjach 40:20:40. Najbardziej wąski fotelik może być przydatny tylko dla małego dziecka.
Fotele tylne mogą tworzyć liczne konfiguracje, można je składać, wyjmować, przesuwać - 80 mm w przód i 70 mm w tył oraz zsuwać do środka - po wyjęciu fotela środkowego.
Samochód ma duży bagażnik i łatwy jest do niego dostęp przez duży otwór utworzony po uniesieniu drzwi w ścianie tylnej. Po wyjęciu tylnych siedzeń Roomster zmienia się w samochód dostawczy o wielkiej pojemności - 1780 dm3 .
Atrakcyjność nadwozia można zwiększyć wybierając pojazd z dachem panoramicznym za 2500 zł.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wrażenia z jazdy
Wspomnieliśmy już o dużym wnętrzu pojazdu, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9719/roomster-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | z którego wynika spora ilość miejsca dla siedzących na przednich i dwóch tylnych fotelach oraz duży bagażnik.
Kierowca zajmuje wygodne miejsce i może obrać stosowną pozycję do swojego wzrostu, gdyż w standardowym wyposażeniu jest regulacja wysokości fotela oraz dwupłaszczyznowa regulacja ustawienia kolumny kierownicy. Deska rozdzielcza jest dwukolorowa z poziomą linią podziału. Czytelnie opisano wskaźniki. Precyzyjnie działają urządzenia sterowania, zwłaszcza hydrauliczno-elektryczne wspomaganie kierownicy. Bardzo dobra jest widoczność z miejsca kierowcy – przez szyby o dużej powierzchni i w lusterkach zewnętrznych.
Roomster napędzany 85-konnym silnikiem wykazuje dobrą dynamikę, a zawieszenie kół będące “składanką” przedniego z Fabii i tylnego z Octavii (oba po niewielkich modernizacjach) dobrze stabilizuje pojazd w ruchu i tłumi nierówności nawierzchni.
Podsumowanie
Roomster na naszym rynku pojawi się w drugiej połowie września. Jest adresowany do odbiorców 30-45–letnich, przeważnie mężczyzn i młodych ludzi z dziećmi. Ze względu na dużą przestrzeń użyteczną stwarza spore możliwości rekreacji (np. posiada uchwyty na rowery), jak i wykonywanie zawodu związanego z dostarczaniem towarów. W standardzie posiada dobre wyposażenie.
Rodzaj silnika | benzynowy |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 85-5000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 126-3300 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 13,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 |
Zużycia paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 8,6/5,6 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) | 4205/1684/1607 |
Rozstaw osi (mm) | 2617 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 450÷1780 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 |
Cena | 50 700 |
Przestronność wnętrza | * | wyjątkowo przestronne wnętrze, wysoka ocena pomimo małej ilości miejsca dla 3 osób z tyłu |
---|---|---|
Silnik | znana jednostka z Fabii, w Roomsterze o zwiększonej mocy | |
Poziom hałasu | niewielki podczas jazdy z stałą prędkością | |
Hamulce | * | układ hamulcowy pochodzi z modelu Fabia, wykazuje dostateczną skuteczność działania |
Dynamika | dobra, w porównaniu z pojazdami napędzanymi silnikami o podobnej mocy i momencie obrotowym | |
Wyposażenie (Roomster) | wysoka ocena wyposażenia podstawowego z zakresu bezpieczeństwa |
Wyposażenie seryjne
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja | - | S - wyposażenie seryjne
Autor: Zdzisław Podbielski