Škoda Roomster

Obraz

Prototyp tego samochodu był prezentowany wczesną jesienią 2003 r. podczas frankfurckiego salonu samochodowego. W tym roku w Genewie pokazano wersję produkcyjną pojazdu nazwanego Roomster, który właśnie wchodzi na polski rynek.

Nazwa samochodu ma wskazywać na połączenie przestrzeni z 2-miejscowym sportowym samochodem wyposażonym w silnik o dużej mocy. Są to sprzeczne ze sobą cechy pojazdu, ale w przypadku Roomstera sprzeczność dotyczy tylko drugiego członu, bo przestrzeni jest tu sporo. Swój samochód Skoda reklamuje hasłem “przemyślane rozwiązania” i rzeczywiście przemyślano funkcjonalność tego pojazdu. Przemyślenia te tak daleko wybiegły do przodu, że teraz trudno Roomstera zakwalifikować do obiegowo funkcjonujących grup – segmentów pojazdów. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9719/roomster-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podczas polskiej prezentacji za jego konkurentów uznano: Opla Merivę, Nissana Note, Toyotę Corollę, Forda Focusa, VW Golfa Plus, Peugeota 307, a nawet Citroëna Berlingo. Tak więc Roomster ma konkurować z tzw. minivanami, osobówkami segmentu C i wywodzącym się z konstrukcji “dostawczaka” - Berlingo.

Cechy szczególne

Wspomnieliśmy już, że nową Škodę Roomster trudno zakwalifikować do istniejących segmentów. To dlatego, że ma unikatową formę konstrukcyjną nadwozia, odznaczającego się nietypowymi rozwiązaniami.
Dwubryłowy pojazd pod względem funkcjonalności można porównać np. z Hondą Jazz, mając tę świadomość, że japoński samochód jest mniejszy, ale oba dysponują niezwykle przemyślaną konstrukcją składania drugiego rzędu siedzeń, tworzącego liczne konfiguracje.
Cechą szczególną Roomstera jest jego budowa - oparta na płycie podłogowej opracowanej z połączenia płyt - przedniej części Fabii i tylnej Octavii.

Silniki

Škoda Roomster jest oferowana w sześciu wersjach silnikowych. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9719/roomster-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Do wyboru są trzy jednostki benzynowe; 1,2 l/ 64 KM, 1,4 l/ 85 KM i 1,6 l/ 105 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne; 1,4 l/ 70 KM, 1,4 l/ 80 KM i 1,9 l/ 105 KM. Silniki skonstruowane przez Volkswagena, stosuje się także w modelach Fabia i Octavia. Spośród nich do testowego Roomstera wybraliśmy silnik benzynowy 1,4 l/ 85 KM dlatego, że napędzany nim samochód w porównaniu z wersjami napędzanego innymi silnikami jest stosunkowo tani. Cena tej wersji silnikowej Roomstera jest zaledwie o 4300 zł wyższa od najtańszego modelu z silnikiem 1,2 l/ 64 KM, a otrzymujemy samochód bardziej dynamiczny i zarazem ekonomiczny.
Jeśli już wybraliśmy silnik to przyjrzyjmy się jego konstrukcji. Kadłub i głowicę wykonano ze stopów lekkich, w głowicy umieszczono dwa wałki rozrządu sterujące czterema zaworami przy każdym cylindrze.

Nadwozie

Samochód ma dwubryłowe nadwozie, które z założenia mogłoby być nudne, dlatego dołożono dużo starań aby jego wygląd uatrakcyjnić. Dolne krawędzie okien w przednich drzwiach umieszczono wyżej, a górne niżej niż krawędzie pozostałych okien bocznych. Poza tym miejsce na klamkę bocznych drzwi z tyłu znaleziono na krawędzi obramowania okna.
Zaskoczeniem jest wielka objętość wnętrza pojazdu i jednocześnie rozczarowanie, że rząd siedzeń utworzono z trzech fotelików o nierównych proporcjach 40:20:40. Najbardziej wąski fotelik może być przydatny tylko dla małego dziecka.
Fotele tylne mogą tworzyć liczne konfiguracje, można je składać, wyjmować, przesuwać - 80 mm w przód i 70 mm w tył oraz zsuwać do środka - po wyjęciu fotela środkowego.
Samochód ma duży bagażnik i łatwy jest do niego dostęp przez duży otwór utworzony po uniesieniu drzwi w ścianie tylnej. Po wyjęciu tylnych siedzeń Roomster zmienia się w samochód dostawczy o wielkiej pojemności - 1780 dm3 .
Atrakcyjność nadwozia można zwiększyć wybierając pojazd z dachem panoramicznym za 2500 zł.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Wrażenia z jazdy

Wspomnieliśmy już o dużym wnętrzu pojazdu, | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9719/roomster-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | z którego wynika spora ilość miejsca dla siedzących na przednich i dwóch tylnych fotelach oraz duży bagażnik.
Kierowca zajmuje wygodne miejsce i może obrać stosowną pozycję do swojego wzrostu, gdyż w standardowym wyposażeniu jest regulacja wysokości fotela oraz dwupłaszczyznowa regulacja ustawienia kolumny kierownicy. Deska rozdzielcza jest dwukolorowa z poziomą linią podziału. Czytelnie opisano wskaźniki. Precyzyjnie działają urządzenia sterowania, zwłaszcza hydrauliczno-elektryczne wspomaganie kierownicy. Bardzo dobra jest widoczność z miejsca kierowcy – przez szyby o dużej powierzchni i w lusterkach zewnętrznych.
Roomster napędzany 85-konnym silnikiem wykazuje dobrą dynamikę, a zawieszenie kół będące “składanką” przedniego z Fabii i tylnego z Octavii (oba po niewielkich modernizacjach) dobrze stabilizuje pojazd w ruchu i tłumi nierówności nawierzchni.

Podsumowanie

Roomster na naszym rynku pojawi się w drugiej połowie września. Jest adresowany do odbiorców 30-45–letnich, przeważnie mężczyzn i młodych ludzi z dziećmi. Ze względu na dużą przestrzeń użyteczną stwarza spore możliwości rekreacji (np. posiada uchwyty na rowery), jak i wykonywanie zawodu związanego z dostarczaniem towarów. W standardzie posiada dobre wyposażenie.

Wybrane dane techniczne

Rodzaj silnika benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3 ) 1390
Moc maksymalna (KM-obr/min) 85-5000
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) 126-3300
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) 13,0
Prędkość maksymalna (km/h) 171
Zużycia paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) 8,6/5,6
Pojemność zbiornika paliwa (l) 55
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) 4205/1684/1607
Rozstaw osi (mm) 2617
Pojemność bagażnika (dm3 ) 450÷1780
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/10
Cena 50 700

Nasza ocena (maks. liczba gwiazdek = 5)

Przestronność wnętrza * wyjątkowo przestronne wnętrze, wysoka ocena pomimo małej ilości miejsca dla 3 osób z tyłu
Silnik znana jednostka z Fabii, w Roomsterze o zwiększonej mocy
Poziom hałasu niewielki podczas jazdy z stałą prędkością
Hamulce * układ hamulcowy pochodzi z modelu Fabia, wykazuje dostateczną skuteczność działania
Dynamika dobra, w porównaniu z pojazdami napędzanymi silnikami o podobnej mocy i momencie obrotowym
Wyposażenie (Roomster) wysoka ocena wyposażenia podstawowego z zakresu bezpieczeństwa

Wyposażenie seryjne

| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja | - | S - wyposażenie seryjne

Autor: Zdzisław Podbielski

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟