Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 DSG: nie oszczędzając

Obraz
Źródło zdjęć: © Szymon Jasina

Skoda Octavia na ogół kojarzy się z rozsądnym zakupem. Samochodem, który jest praktyczny, oszczędny i niezbyt szybki, ale zachęca przy tym swoją ceną. A co jeśli podejdziemy do tematu inaczej i nie będziemy tak mocno ograniczać się podczas wyboru opcji z cennika? Sprawdziliśmy to na przykładzie 180-konnej odmiany wyposażonej w napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów.

Obraz przerośniętego kompaktu Skody jest bardzo daleki od ekstrawagancji. Jeśli ktoś nie liczy się tak bardzo z kosztami, to może pójść na całość i wybrać Superba, w przypadku którego mocniejszy silnik i długa lista dodatków nie dziwią, a wręcz wydają się obowiązkowe. Jednak Octavia przez lata postrzegana była jako rozsądny samochód rodzinny albo skromne auto firmowe. Mimo to cennik Skody pozwala zaszaleć i odmienić oblicze najpopularniejszego modelu tej marki.

Wybierając sportową odmianę RS kupujący liczy się z większym wydatkiem, jednak co, jeśli sięgnie półkę niżej, a przy tym nie będzie się ograniczać zaznaczając kolejne punkty z listy wyposażenia? W ten sposób można skonfigurować szybki i całkiem luksusowy samochód, który z zewnątrz zupełnie nie będzie się wyróżniał. W końcu mamy do czynienia ze popularną Octavią.

Najmocniejsza benzynowa odmiana, która nie jest sportowym RS-em, oferuje 180 KM, a do tego może posiadać napęd na cztery koła i automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię DSG o 6 przełożeniach. Oprócz tego, jak przystało na samochód niemieckiego koncernu, można go skonfigurować zgodnie ze swoimi potrzebami. Lista jest długa i choć wiele pozycji wiąże się z wydatkiem kilkuset złotych, to łącznie ich cena bez problemu może przekroczyć 30 tys. Tak właśnie było w przypadku testowanego egzemplarza.

Czy to ma sens? W końcu „zwykła” Octavia za ponad 138 tys. zł wydaje się dziwną ekstrawagancją. Jednak można na to spojrzeć inaczej – nie każdemu zależy na prestiżowej marce i tym, aby ich auto rzucało się w oczy. Klasyczne i raczej nudne nadwozie Skody kryje przestronne i bardzo praktyczne wnętrze. Znajdziemy tam nawet więcej miejsca niż w samochodach klasy premium takich jak Audi A4, Mercedes Klasy C czy BMW serii 3 – czyli teoretycznie plasowanych segment wyżej. Co więcej – w przypadku tych marek podobna cena nie zapewni takiego bogatego wyposażenia i mocnego silnika, a to oznacza, że choć otrzymamy odpowiedni znaczek i nieco lepsze materiały, to auto będzie dużo prostsze.

Co prawda Skoda oferuje nieco gorsze wyciszenie kabiny i tańsze plastiki, ale z drugiej strony dodatki takie jak szeroki wachlarz elektronicznych asystentów jazdy (np. pilnujących pasa ruchu czy aktywny tempomat), wysokiej klasy audio, czy nawigacja z 8-calowym ekranem, przemawiają za tym, aby wybrać auto popularnej marki.

Która opcja jest lepsza? „Goły” egzemplarz marki premium, czy bogato wyposażony popularny samochód? To już zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Na pewno jednak warto rozważyć tę drugą opcją. Co prawda nie wzbudzi ona raczej zazdrości sąsiada, ale bardzo prawdopodobne, że samemu kierowcy będzie bardziej komfortowo właśnie w takim aucie.

Szymon Jasina

"Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 DSG" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1798"
Moc KM / przy obr./min "180 / 4500-6200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "280 / 1350-4500"
Skrzynia biegów "automatycza, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "229"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,4"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,9 / 5,5 / 6,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "10,0 / 6,8 / 8,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "590 / 1580"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4659 / 1814 / 1461"
Cena wersji podstawowej w zł "63 450"
Cena testowanego modelu w zł "138 200"
Plusy null
Minusy null
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji