ŚFE: polskie drogi jednymi z najgorszych na świecie
Zmotoryzowani żartują, że w Polsce zwyczaj budowania dróg się nie przyjął. Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego wynika jednak, że mamy jedne z najgorszych dróg na świecie.
Dziury, koleiny, brak kompletnej sieci dróg ekspresowych i autostrad, a także fatalne oznakowanie tych dróg, które już są - to najczęściej wymieniane przez kierowców niedomagania polskiej infrastruktury drogowej. Jak jednak możemy przeczytać w ogólnoświatowym raporcie konkurencyjności (The Global Competitiveness Report) za lata 2010-2011 opracowanym przez Światowego Forum Ekonomicznego, w Polsce jest wręcz tragicznie. Raport, o którym mowa, porównuje 142 wybrane kraje pod kątem wielu czynników ekonomicznych, społecznych, a także infrastrukturalnych. Wśród zagadnień poruszanych w raporcie jest również pytanie dotyczące jakości dróg. Tu wypadamy bardzo słabo. Polska ma tylko 2,3 punktu na 7 możliwych, zajmuje 134 miejsce i jest wyprzedzana przez kraje takie jak Mozambik, Jemen, Zambia, Boliwia, Botswana czy Gwatemala. Czy rzeczywiście jest tak źle?
By odpowiedzieć sobie na to pytanie, trzeba
zapoznać się ze sposobem zdobywania danych przez ŚFE. Raport powstał nie w oparciu o dane dotyczące długości dróg o wysokich parametrach, liczbę wypadków na 100 km jezdni, średnią szerokość drogi, czy inne, sprawdzalne i nadające się do porównania dane, ale z wykorzystaniem pytań ankietowych. Okazuje się więc, że raport Światowego Forum Ekonomicznego pokazuje raczej, który naród jest najbardziej zadowolony ze swoich dróg. Pod tym względem najlepiej wypadają Francuzi, mieszkańcy Singapuru i Szwajcarzy. Nie oznacza to jednak, że mamy się z czego cieszyć.
Jak podaje EuroRAP badający poziom bezpieczeństwa na Starym Kontynencie, na 28 branych pod uwagę krajów jesteśmy na czwartej od końca pozycji pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków na milion obywateli. Jeśli spojrzymy na publikowany przez tę organizację atlas Europy przekonamy się, że zdecydowana większość dróg w Polsce została zaznaczona na czarno lub czerwono. Oznacza to, że są to trasy wysokiego ryzyka. U naszych zachodnich sąsiadów czarne i czerwone drogi do rzadkość.
tb/