Samochody tych marek częściej mają problemy ze skrzyniami biegów
Zestawienie Warranty Direct
Kupując samochód zwracamy szczególną uwagę nie tylko na jego wygląd, ale też przewidywaną awaryjność. W końcu gdy nie można już liczyć na gwarancję, każda poważniejsza awaria może oznaczać ogromne wydatki. Jednym z podzespołów, których naprawa może pochłonąć najwyższe koszty, jest skrzynia biegów.
Kupując samochód zwracamy szczególną uwagę nie tylko na jego wygląd, ale też przewidywaną awaryjność. W końcu gdy nie można już liczyć na gwarancję, każda poważniejsza awaria może oznaczać ogromne wydatki. Jednym z podzespołów, których naprawa może pochłonąć najwyższe koszty, jest skrzynia biegów.
W przeciwieństwie do USA czy Japonii, na Starym Kontynencie wciąż tryumfy święcą przekładnie manualne. Od kilku lat widać jednak na tym polu zmianę. Obecnie blisko 25 proc. kupowanych w Niemczech nowych samochodów posiada skrzynię automatyczną lub zautomatyzowaną. Te mogą sprawić więcej problemów. Szczególnie, jeśli są nieprawidłowo serwisowane.
* Czy warto bać się automatycznej skrzyni biegów? * - W obecnie produkowanych autach spotykamy dwa rodzaje skrzyń biegów: manulane oraz automatyczne. Coraz częściej samochody wyposażane są jednak w automatyczne skrzynie biegów zwane, ze względu na ich budowę, dwusprzęgłowymi - mówi Jacek Biedrzycki, kierownik Laboratorium Silników i Podwozi z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. - Awaryjność skrzyń biegów zależy w głównej mierze od charakteru użytkowania auta oraz dbania o poszczególne podzespoły samochodu. Jeżeli tylko w przypadku dwusprzęgłowych skrzyń biegów zostanie zachowany harmonogram obsługi serwisowej to śmiało rzec można, że trwałość i niezawodność obydwu typów skrzyń (manualnej i zautomatyzowanej) jest na tym samym poziomie. W tradycyjnej, manulanej skrzyni biegów najczęstsze awarie są związane ze zużytymi, uszkodzonymi łożyskami i synchronizatorami biegów. W dwusprzęgłowych
skrzyniach biegów najczęstsze awarie to awarie sprzęgieł bądź tzw. mechatroniki odpowiedzialnej za sterowanie pracą sprzęgieł. Powyższe awarie spowodowane są np. poprzez brak wymiany filtra oleju i oleju znajdującego się w dwusprzęgłowej skrzyni biegów.
Wybierając samochód, warto zwrócić uwagę na to, jak często danemu producentowi przydarzają się najpoważniejsze awarie. Nie warto jednak w tym względzie opierać się na tradycyjnych przeświadczeniach, popularnych wśród zmotoryzowanych. Jak pokazują testy i badania, stereotypy często nie mają wiele wspólnego z prawdą. Brytyjska firma Warranty Direct na podstawie 50 tys. polis stworzyła rankingi określające awaryjność ważnych podzespołów w samochodach najpopularniejszych producentów. W przypadku tabeli dotyczącej skrzyń biegów pod uwagę brano m.in. awarie mechanizmu zmiany biegów, sprzęgła, pompy hydraulicznej, przewodów ciśnieniowych, zębatek, a także elementów mechatronicznych. Oto dziesięć marek, które w brytyjskim zestawieniu osiągnęły najgorsze wyniki.
10. Audi - 6,92 proc.
Niemiecka marka należąca do Volkswagena od lat należy do czołówki jeśli chodzi o popularyzację automatycznych przekładni w Europie. Samochody spod znaku czterech pierścieni goszczą klasyczne automaty, skrzynie dwusprzęgłowe, a nawet bezstopniowe (Multitronic). Ta popularność i mnogość rozwiązań ma niestety swoje odbicie w awaryjności. Wśród aut tej marki objętych ochroną Warranty Direct problemy ze skrzynią biegów zanotowano w 6,92 proc. przypadków.
Dziesiąte miejsce wśród najbardziej kłopotliwych marek nie może być dla Audi powodem do dumy. Dla miłośników niemieckiego koncernu pewnym pocieszeniem może być fakt, że należący również do Volkswagena Bentley zajął drugie miejsce wśród marek z najlepszymi skrzyniami biegów.