Samochód z zagranicy: co trzeba wiedzieć?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Lech Muszyński

| [

Obraz

]( http://www.omega-kancelaria.pl/ ) |
| --- | Zakup nowego samochodu w salonie dla większości Polaków jest jedynie w sferze marzeń. Pozostaje więc oferta rynku wtórnego. W kraju niełatwo jednak znaleźć auto, nad którym nie popracowałby handlarz. Zmienione wskazania licznika, pobieżnie wykonane naprawy i nieprawdziwa historia serwisowania - to w zasadzie standard. Nic więc dziwnego w tym, że wielu naszych rodaków decyduje się, by pojechać po auto za granicę. Nim jednak staniemy się szczęśliwymi właścicielami zarejestrowanego w Polsce pojazdu, musimy zmierzyć się z szeregiem formalności.

W przypadku zamiaru zakupu pojazdu zagranicą i sprowadzenia go do Polski, należy zacząć od wszechstronnego przygotowania. Przede wszystkim w podróż należy zabrać dwujęzyczną umowę sprzedaży – ich wzory są dostępne w internecie. Posiadanie wersji wyłącznie jednojęzycznej może narazić nas na koszty tłumaczenia dokonywanego przez tłumacza przysięgłego. Po dokonaniu zakupu udajemy się wraz ze sprzedającym do właściwego dla poszczególnych państw urzędów komunikacji w celu uzyskania zaświadczenia o wyrejestrowaniu pojazdu.

Gdy posiadamy komplet dokumentów w postaci karty pojazdu, dowodu rejestracyjnego, zaświadczenia o wyrejestrowaniu pojazdu oraz dwóch kompletów kluczyków, możemy wracać do kraju. W przypadku posiadania tylko 1 kompletu kluczyków ryzykujemy problem z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela w przypadku kradzieży auta.

Jeżeli planujemy przetransportowanie auta na lawecie, możemy w tym momencie ruszać w drogę. Jeżeli natomiast zamierzamy wrócić do kraju świeżo zakupionym autem, musimy ponownie odwiedzić zagraniczny wydział komunikacji i nabyć krótkoterminowe tablice eksportowe (celne) oraz krótkoterminowe ubezpieczenie OC. Informacje o sposobie ich nabycia oraz konieczności ewentualnych badań technicznych można uzyskać w polskich Urzędach Celnych.

Po sprowadzeniu w dowolny sposób samochodu do Polski, niezależnie od kraju jego pochodzenia, pierwsze kroki należy skierować do stacji diagnostycznej w celu przeprowadzenia kompleksowego przeglądu technicznego. Po badaniu uzyskujemy zaświadczenie o jego zaliczeniu oraz dokument identyfikacyjny pojazdu. Następnie musimy skierować się do właściwego urzędu celnego. W terminie 5 dni od nabycia auta musimy złożyć deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U. Stawka akcyzy zależy od pojemności silnika: do 2000 cm³ - 3,1 proc., powyżej 2000 cm³ - 18,6 proc. wartości pojazdu.

W przypadku aut z UE należy w urzędzie skarbowym złożyć deklarację VAT-24 - wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu środka transportu z terytorium innego państwa członkowskiego. W przypadku samochodów sprowadzanych spoza UE dochodzi nam jeszcze konieczność uiszczenia podatku VAT w wysokości 23 proc. Jeżeli auto zostało wyprodukowane poza obszarem UE kolejną należną państwu opłatą jest cło, w wysokości 10 proc. Akcyzę, cło i podatek VAT najlepiej uiścić na miejscu, w Urzędzie Celnym. Wtedy od ręki otrzymamy zaświadczenie o zapłacie. Jest ono potrzebne do załatwienia kolejnych formalności.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Po załatwieniu całości spraw w urzędach skarbowym i celnym kierujemy swe kroki do wydziału komunikacji, co niestety również wiąże się z opłatami. Przede wszystkim należy uiścić opłatę recyklingową na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 500 zł, następnie w wydziale komunikacji opłacić wydanie dowodu rejestracyjnego oraz tablic - w sumie ok. 260 zł. W tym momencie zdajemy celne tablice, a jeśli ich nie mamy (transport na lawecie) wypełniamy stosowne oświadczenie. Auto powinno być zarejestrowane w ciągu 30 dni od daty zakupu.

Jednocześnie musimy pamiętać o obowiązku wykupienia polisy OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu na terenie Polski. Warto całość naszych działań zorganizować w taki sposób, by wizyta w wydziale komunikacji była ostatnią z całego szeregu i zakończyła się sukcesem w postaci uzyskania dla zakupionego pojazdu dowodu rejestracyjnego.

Powyższa procedura opisuje przypadek sprowadzania auta z obszaru wewnątrzunijnego oraz różnic w przepisach podatkowych w przypadku sprowadzenia auta spoza obszaru UE. Jednak również wewnątrz wspólnoty sytuacja nie jest jednolita. Aby zarejestrować samochód sprowadzony z Wysp Brytyjskich, należy zrobić w warsztacie tzw. przekładkę, czyli przestawić kierownicę i oprzyrządowanie z prawej na lewą stronę. Koszt przeróbki to kilka tysięcy złotych. Potrzebne będzie zaświadczenie od producenta o dopuszczeniu do ruchu w Polsce. Dokument taki od ręki można dostać w autoryzowanych serwisach danej marki za 200-300 zł.

Istnieją ponadto różnice pomiędzy sprowadzaniem aut i motocykli. W przypadku jednośladów nie ma obowiązku uiszczenia opłaty recyklingowej, natomiast również w sytuacji sprowadzenia motocykla z kraju wewnątrzwspólnotowego UE, może zostać na nas nałożony podatek VAT. Taka sytuacja zaistnieje przy sprowadzeniu nowego motocykla. Pojęcie "nowy motocykl" jest na potrzeby podatku VAT definiowane następująco - za nowy uznawany jest motocykl, którego przebieg nie przekracza 6000 km lub od daty dopuszczenia do użytku za granicą nie upłynęło 6 miesięcy.

Odnośnie sprowadzania samochodów ciężarowych, główną różnicą jest zwolnienie ich z obowiązku zapłaty akcyzy. Bez znaczenia jest w tym wypadku, czy pojazd jest nowy czy używany. Podstawą prawną takiego stanu rzeczy jest art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym samochodem osobowym jest pojazd o kodzie CN 8703 przeznaczony "zasadniczo do przewozu osób". Do potrzeb rejestracji zastosowanie mają przepisy prawa o ruchu drogowym, a dla celów podatkowych – ustawa akcyzowa. Warto zaznaczyć, że wobec masowego procederu rejestrowania aut z podwoziem samochodu osobowego i nabudowaną przestrzenią służącą do przewozu towarów jako samochodów ciężarowych, Służba Celna jest władna żądać uiszczenia należnego podatku w przypadku podejrzeń, że auto będące w istocie samochodem osobowym zostało zarejestrowane jako ciężarowe w celu uniknięcia obowiązku podatkowego. Uprawnienie takowe przysługuje Służbie Celnej nawet w przypadku zarejestrowania auta do 5 lat wstecz.

tb/sj

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3