Samochód z pedałami. Nie tak absurdalny patent Toyoty

Stoimy na skraju nowego otwarcia w motoryzacji - autonomicznej rewolucji na drogach. Tymczasem Toyota opatentowała pomysł na auto z pedałami w środku. Absurdalne szaleństwo? Niekoniecznie.

Koncepcyjny Fine Comfort to jeden z pomysłów na wygląd samochodów przyszłości. Kiedy technologia wykluczy z niego kierownicę, możliwości zaaranżowania wnętrza będą znacznie większe
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik

Złożony w USA wniosek patentowy Toyota Engineering & Manufacturing North America (TEMA) opiewa na taką aranżację wnętrza samochodu, by podróżni siedzieli zwróceni do siebie. Co jednak najważniejsze, każdy z nich miałby do dyspozycji pedały lub korbę. Po co? Oczywiście, by siłą mięśni produkować energię elektryczną służącą do napędzania pojazdu.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to pomysł mocno oderwany od rzeczywistości i wręcz szalony. W końcu gdybyśmy chcieli pedałować, wybralibyśmy przejażdżkę rowerem, a nie samochodem. Okazuje się jednak, że pomysł Toyoty ma sens.

Zdaniem inżynierów, a może wizjonerów, japońskiej firmy, taki mechanizm miałby być stosowany w samochodach autonomicznych o napędzie elektrycznym. Chodzi tu o współdzielone pojazdy. Ich krótkoterminowy wynajem miałby być tym tańszy, im więcej energii podczas jazdy wyprodukowaliby pasażerowie.

Obraz
© Materiały prasowe

I to wyjaśnienie nie jest jednak w pełni przekonujące. W końcu cena energii elektrycznej jest tak niska, że żwawo pedałując, zaoszczędzilibyśmy ledwie kilka czy kilkanaście groszy. Niewykluczone więc, że Toyocie chodzi raczej o zaproponowanie pasażerom uprawiania aktywności fizycznej w czasie, który normalnie zmarnowaliby, jadąc samochodem. W końcu nie od dziś wiadomo, jak trudno w natłoku obowiązków wyrwać się na siłownię czy za miasto na rower.

Jeśli do informacji o nietypowym patencie Toyoty dodamy fakt, że niedawno ten japoński koncern zainwestował miliard dolarów w firmę Grab Holding, będącą azjatyckim potentatem oferującym współdzielone pojazdy w Azji, wszystko układa się w sensowną całość. W motoryzacyjnym świecie trwa dyskusja nad kształtem wnętrz autonomicznych samochodów. Dlaczego w przyszłości część z nich nie miałaby być wyposażona w pedały i umożliwiać podróżnym zaznanie fizycznego zmęczenia po godzinach spędzonych przy biurku?

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła