Rozruszniki i alternatory – regenerować czy wymieniać na nowe

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstock

Awarie rozruszników i alternatorów potrafią zaskakiwać w najmniej odpowiednim momencie. Aby pozbyć się problemów związanych z awarią któregoś z tych elementów osprzętu silnika, można go wymienić na nowy albo poddać regeneracji.

Alternator odpowiada za wytwarzanie prądu potrzebnego do funkcjonowania silnika, natomiast rozrusznik ma za zadanie pomoc w uruchomieniu motoru. Oba podzespoły z czasem się zużywają, a także ulegają nagłym awariom. Wtedy trzeba zadecydować, co zrobić. Opcji jest kilka; jedną z nich jest zakup nowego elementu. W przypadku najpopularniejszych modeli wybór będzie dość szeroki, od najdroższych urządzeń renomowanych firm, po najtańsze produkty wyprodukowane np. w Chinach.

Alternatywą dla najtańszych zamienników jest regeneracja. Według fachowców większość uszkodzeń elektrycznych i mechanicznych można naprawić. Alternatory i rozruszniki zanim całkowicie się zepsują, często sygnalizują swoje zużycie.

Awarie i naprawy alternatorów

Najczęściej występującą awarią alternatora jest uszkodzenie regulatora napięcia. Wtedy występuje zbyt wysokie lub zbyt niskie napięcie, co może doprowadzić do przepalania się bezpieczników lub nawet uszkodzeń elementów układu elektrycznego. Często też w alternatorze dochodzi do zwarcia, co może spowodować uszkodzenie zespołu diod prostowniczych. Oprócz awarii elektrycznych alternator może też zostać uszkodzony mechanicznie. Zużyte łożyska często objawiają się hałasem podczas pracy. Wtedy należy zareagować, ponieważ długotrwała praca w utrudnionych warunkach może doprowadzić do poważniejszych konsekwencji.

W nowszych autach nieraz dochodzi też do drgania i rozpadania się kół pasowych i ich sprzęgiełek odpowiedzialnych za odłączenie napędu alternatora. W skrajnych przypadkach może też dojść do pęknięcia obudowy alternatora. Dzieje się to, gdy alternator jest umieszczony w takim miejscu, gdzie jest narażony na zachlapanie wodą lub na zabrudzenie.

Co ciekawe, fachowcy potrafią rozebrać i przywrócić do pełnej sprawności nawet pozornie nierozbieralne podzespoły. W przypadku awarii zawsze trzeba alternator wyjąć i rozebrać. Po zdiagnozowaniu problemu uszkodzone elementy wymienia się na nowe albo przywraca im fabryczny stan.

Budowa alternatora nie jest zbyt skomplikowana. Osoby z żyłką do majsterkowania mogą regenerację alternatora wykonać samodzielnie. Większość części do przywrócenia mu sprawności jest ogólnie dostępna. Jeśli zdecydujemy się na warsztat, regeneracja nie potrwa dłużej niż kilkadziesiąt minut, a duże zakłady posiadają swoje magazyny części i do najpopularniejszych modeli można tam od ręki kupić sprawne alternatory.

Profesjonaliści mają specjalistyczne narzędzia służące do bezpiecznego ściągnięcia łożysk, a po naprawie piaskują i lakierują obudowę, aby wyglądała jak nowa. Po wszystkim sprawdzają sprawność regenerowanej części na stanowisku testowym.

Awarie i naprawy rozrusznika

Ze względu na poziom skomplikowania nowych samochodów, np. stosowanie skomplikowanych układów elektronicznych do sterowania systemem "start i stop", w niektórych przypadkach trudno zdiagnozować usterkę rozrusznika. W starszych autach najczęściej psuły się sprzęgiełka, przez co rozrusznik się kręcił, ale nie uruchamiał silnika. Ze względu na dość duży koszt wymontowania rozrusznika z samochodu, fachowcy radzą nie tylko naprawę uszkodzonego elementu, ale całkowitą jego regenerację lub wymianę na nowy. Regeneracja rozrusznika kosztuje około 400 zł, natomiast nowa część to wydatek znacznie przekraczający 1000 zł, a czasem nawet dwukrotność tej kwoty.

W rozruszniku najczęściej psują się koła zębate, łożyska, tuleje, zespół sprzęgający, szczotki i włącznik elektromagnetyczny. Objawami uszkodzenia rozrusznika są generowanie nadmiernego hałasu lub zbyt wolne kręcenie silnikiem.

Regeneracja najczęściej polega na wymianie wszystkich podzespołów i podobnie jak w przypadku alternatora również można to zrobić we własnym zakresie. Jednak zwrócenie się do ekspertów zaoszczędzi nam problemów z rozebraniem części, które zostały przez producenta zaprojektowane tak, żeby uniemożliwić dostanie się do ich wnętrza. Dodatkowo do niektórych czynności przyda się prasa i doświadczenie, aby kolejne elementy składać we właściwy sposób i odpowiednio je spasować.

W tym przypadku po regeneracji również sprawdza się działanie rozrusznika przed jego zamontowaniem.

Podsumowanie

Zarówno alternator jak i rozrusznik to elementy nadające się do naprawy, dlatego w przypadku awarii warto poszukać specjalistycznego warsztatu regenerującego te części, ponieważ niektóre dostępne w sklepach i hurtowniach markowe podzespoły również przeszły fabryczny proces regeneracji. Zwykle cena za przywrócenie do sprawności zepsutych elementów kosztuje około połowę kwoty potrzebnej na zakup nowej.

Jakub Tujaka, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła