Rowerzyści nie lubią kasków

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Rafał Guz

Rower staje się w Polsce coraz popularniejszym środkiem transportu. Jest tak po części przez wysokie ceny paliw, a po części ze względu na wciąż poprawiającą się infrastrukturę rowerową oraz wprowadzenie przepisów, które dały rowerzystom nowe prawa. Wszystko po to, by zapewnić im większe bezpieczeństwo. Niestety, sami rowerzyści nie troszczą się o nie wystarczająco.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikowała dane na temat korzystania z kasków. Jeśli chodzi o motocyklistów, stosuje je 98 proc. z nich. W przypadku rowerzystów jest to zaledwie 9 proc. Wyższy odsetek - 18 proc. - amatorów takich jednośladów nosi kask w miastach; na drogach krajowych to już zaledwie 3 proc., wojewódzkich 1 proc., a na powiatowych 1 proc. Co ciekawe, na założenie kasku częściej decydują się mężczyźni - 11 proc. - niż kobiety - 4 proc., choć to ci pierwsi uważani są za bardziej skłonnych do ryzyka.

Dlaczego noszenie kasku jest tak ważne? Jak wynika z badań opublikowanych przez amerykański Insurance Institute for Highway Safety, około 65 proc. śmiertelnych ofiar wypadków z udziałem rowerzystów stanowią osoby, które nie używały kasku. W 18 proc. takich przypadków nie udało się stwierdzić, czy rowerzysta posiadał kask. Tylko 17 proc. rowerzystów, którzy zginęli na drodze, nosiło kask. Nawet jeśli szczątkowa konstrukcja kasków nie przekonuje nas do ich używania, powinny to zrobić liczby.

Rowerzysta bez kasku, który zostanie uderzony przez samochód, ma zbliżone do pieszego szanse na przeżycie. A te - jak informuje KRBD - przy prędkości samochodu na poziomie 30 km/h wynoszą około 90 proc. Gdy jednak auto jedzie 50 km/h, jego szanse to już tylko 10 proc.

Takie dane oznaczają dla kierowców jedno. Warto uważać na rowerzystów. W razie orzekania o winnym wypadku zmotoryzowany jest na straconej pozycji, tym bardziej jeśli jego skutki będą poważne.

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025