Resort transportu pracuje nad zmianą kar w systemie e-myta
Ministerstwo transportu opowiada się za poselską propozycją zmiany prawa, dzięki której za przejazd drogą płatną bez zapłacenia e-myta będzie nakładana tylko jedna kara na dobę - poinformował resort, odnosząc się do zarzutów NIK dot. działania systemu viaTOLL.
W opublikowanym we wtorek raporcie Najwyższa Izba Kontroli wytknęła, że na kierowców wielokrotnie nakładano niesłuszne kary pieniężne za niezapłacenie opłaty elektronicznej. "Kierowców, którzy nie uiścili opłaty elektronicznej, karano w sposób niezgodny z przepisami ustawy. Wysokość kar za przejazd bez opłaty po tej samej drodze krajowej była bowiem uzależniona od liczby bramownic, przez które przejechał pojazd. Prowadziło to do niedozwolonej kumulacji kar za nieuiszczenie opłaty za jednorazowy przejazd tą samą drogą krajową" - zauważa w raporcie Izba i wnosi o zmianę prawa.
W zamieszczonej na stronie internetowej resortu odpowiedzi napisano, że 27 września do laski marszałkowskiej wpłynął poselski projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który odnosi się do tego problemu. Jak wskazał resort, projekt zakłada, że za poszczególne naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej popełnione w trakcie danej doby nie będzie mogła zostać nałożona więcej niż jedna kara pieniężna, niezależnie od liczby tych naruszeń. "Takie rozwiązanie powinno wyeliminować obecne problemy z interpretacją przepisów, a także ograniczyć ich obecną represyjność. Projekt uzyskał pozytywną opinię Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej" - podkreślono. Resort dodał, że prace nad zmianą prawa ruszyły jeszcze przed otrzymaniem informacji od NIK.
Odnosząc się do zarzutu Izby, że system viaTOLL nie funkcjonuje na autostradach koncesyjnych, ministerstwo poinformowało, że pracuje nad tym razem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. "Sprawa jest niezwykle skomplikowana, co potwierdzają dotychczas prowadzone rozmowy z koncesjonariuszami" - wskazano. Ministerstwo wyjaśniło, że każdy z koncesjonariuszy ma odmienne oczekiwania oraz inne postanowienia w umowach koncesyjnych, w szczególności w zakresie spraw prawno-finansowych.
System elektronicznego poboru opłat viaTOLL działa od 3 lipca 2011 r. - w początkowej fazie obejmował ok. 1 565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Opłaty za przejazd są pobierane od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz od autobusów, niezależnie od ich masy. Obecnie elektronicznym mytem objętych jest 2 190 km tras, a do końca tego roku system obejmie ponad 2 600 km dróg. Docelowo, tj. w 2018 roku, ma to być ok. 7 000 km. Od uruchomienia elektronicznego poboru opłat wpływy z systemu sięgnęły 2,183 mld zł.