| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8836/civic-rajdowy-01.jpeg',550,411) ) |
| --- | Honda Civic na dobre zadomowiła się na polskich drogach. Najczęściej spotykane modele mają silniki o mocy około 100 KM, pozwalające rozpędzić się do "setki" w 10 sekund. Dosyć wysoka karoseria sprawia jednak, że Civic nie wygląda nad wyraz dynamicznie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8836/civic-rajdowy-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Nie inaczej jest w przypadku prezentowanego pojazdu. Trzydrzwiowe nadwozie, modelu Type - R, przez niektóre osoby określane mianem "vanowatego" w żaden sposób nie oznajmia, że skrywa pod maską aż 200 KM! Dwukrotnie większa moc od podstawowej wersji pozwala sądzić, że auto jest niebywale dynamiczne. Pierwsze pokonane metry dają znać o potencjale drzemiącym pod maską - nawet w średnim zakresie obrotów Honda bez problemu pozostawia w tyle wszystkie samochody poruszajace się obok. Gwałtowna zmiana odczuć kierowcy następuje jednak po przekroczeniu 6000 obr./min. Wówczas system zmiennych faz rozrządu - stosowany przez Hondę od ponad 10 lat - nadaje silnikowi niemal wyścigową charakterystykę. Warto pamiętać, że pomimo iż przezentowany model jest samochodem rajdowym, został przygotowany w "N-grupowej" specyfikacji. Oznacza to, że silnik jest praktycznie seryjny! W tym przypadku słowo "seryjny" może jednak budzić wątpliwości. Silnik V-TEC uzyskuje moc maksymalną przy 7400 obr./min, a do odcięcie zapłonu
następuje znacznie później. Dla większości silników parokrotne osiągnięcie równie wysokich obrotów skończyłoby się zatarciem lub co najmniej poważną awarią. Wysilone jednostki napędowe Hondy nie borykają się jednak z niedostateczną trwałością. Silniki V-TEC poprzedniej generacji, montowane m.in. w modelach Civic, Integra i CRX bez większych problemów pokonywały setki tysięcy kilometrów, więc zapewne i w tym przypadku sytuacja będzie wyglądać podobnie. Wyraźnie widać, że doświadczenia wyniesione przez Hondę ze startów w Formule 1 zaprocentowały. Skojarzenia z torami wyścigowymi wywołują również dźwięki dochodzące z wydechu - nie powstydziłby się ich nie jeden sportowy bolid lub motocykl.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8836/civic-rajdowy-03.jpeg',400,263) ) |
| --- | Konstrukcja silnika jest bardzo zaawansowana. Zastosowano w nim najnowszą ewolucję układu zmiennych faz rozrządu nazywaną DOHC i-Vtec. Syetem odpowiada za zmienną regulację faz rozrządu i czasu otwarcia zaworów w zależności od obrotów, na jakie wprowadzany jest silnik. Inżynierowie Hondy już na etapie projektowania jednostki zadbali o wykorzystanie niemal wszystkich rezerw mocy, co sprawiło, że jakiekolwiek usprawnienia wymagają zakupu części z najwyższej półki, które są drogie i trudno dostępne. Przykładowo, sam komputer sterujący silnikiem kosztuje aż 7000 euro! Wzmacnianie silnika nie jest na szczęście konieczne. Zmodyfikowanie skrzyni biegów w wersji rajdowej samochodu znacznie zwiększyło dynamikę pojazdu, który obecnie do "setki" rozpędza się w mniej niż 6 sekund. Ceną, jaką przychodzi zapłacić za świetne osiągi są problemy z trakcją. Na standardowych oponach, samochód buksuje kołami nawet na 4 biegu, w dodatku na suchej nawierzchni. Na ostatnim, szóstym biegu, prędkość wynosi ok. 200 km/h. To
znacznie mniej, niż w przypadku seryjnego modelu, jednak na rajdowych trasach uzyskiwana prędkość jest aż nadto wystarczająca.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8836/civic-rajdowy-04.jpeg',550,412) ) |
| --- | We wnętrzu uwagę zwraca rozbudowana klatka bezpieczeństwa. Duża ilość użytych do jej budowy chromomolibdenowych rur nie tylko wygląda efektownie - nadaje nadwoziu odpowiednią sztywność i wytrzymałość, która została potwierdzona podczas "dzwonu" na jednym z rajdów. Wzrok przykuwa również dźwignia zmiany biegów znajdująca się w bezpośrednim sąsiedztwie kierownicy. Takie umiejscowienie wywołuje zrozumiałe skojarzenia z autami klasy WRC. Jednak w przypadku Hondy Civic jest to rozwiązanie obecne w każdym egzemplarzu, nawet najsłabszym.
Aby poprawić zachowanie pojazdu zawieszenie otrzymało sportowe sprężyny i amortyzatory. Co ciekawe, nie zostało utwardzone, co ma zazwyczaj miejsce podczas przygotowywania samochodów do sportu. Seryjne zawieszenie było na tyle twarde, że auto podskakiwało na nierównościach, przez co szybka jazda była utrudniona. Odpowiednio dobrane sprężyny i amortyzatory pozwalają na bezpieczniejszą jazdę po wyboistych OS-ach.
Mocny silnik, 6 - biegowa skrzynia skrzynia biegów i wyczynowe zawieszenie sprawiają, że Honda dzielnie walczy z konkurencja. Przy okazji udowadnia, że sportowy samochód nie musi posiadać agresywnie stylizowanej karoserii, obwieszonej dodatkowo kilogramami spojlerów...
*tekst: Łukasz Szewczyk *
*zdjęcia: Igor Urbaniak *