Trwa ładowanie...

Przewożenie dzieci w fotelikach będzie zależeć od ich wzrostu, a nie wieku

Przewożenie dzieci w fotelikach będzie zależeć od ich wzrostu, a nie wiekuŹródło: Materiały prasowe
d31b8s7
d31b8s7

To, czy trzeba przewozić dziecko w foteliku bezpieczeństwa, zależeć będzie tylko od jego wzrostu; zniknie granica wieku 12 lat - zakłada rządowy projekt zmian w Prawie o ruchu drogowym, nad którym prace rozpoczęła sejmowa komisja infrastruktury.

Zmiany mają dostosować polskie prawo do unijnych dyrektyw dotyczących stosowania pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci w pojazdach. Projekt autorstwa resortu infrastruktury i rozwoju wprowadza zakaz przewożenia dzieci do lat 3 pojazdami niewyposażonymi w pasy bezpieczeństwa oraz zakazuje przewożenia dzieci poniżej 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu bez fotelika bezpieczeństwa. Projektowane przepisy dopuszczą też przewożenie dzieci bez takiego zabezpieczenia na tylnym siedzeniu samochodu.

Obecnie każde dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu przewozi się w foteliku. Po zmianach będzie dozwolone, aby na tylnym siedzeniu młodzi pasażerowie jechali bez takiego dodatku, pod warunkiem, że mają co najmniej 135 cm wzrostu i posiadają zapięte pasy bezpieczeństwa. Możliwe będzie przewożenie dziecka w wieku co najmniej 3 lat w pasach - ale bez fotelika - na tylnym siedzeniu pojazdu, gdy dwoje dzieci znajduje się w fotelikach (na tylnym siedzeniu) i nie ma możliwości zainstalowania tam trzeciego.

Ten zapis wzbudził wątpliwości niektórych uczestników posiedzenia. - Przewożenie trzeciego dziecka zapiętego w pas bezpieczeństwa, bez określenia jego wzrostu, jest niedopuszczalne. Pas bezpieczeństwa jest konstruowany dla dorosłych. To może być niebezpieczne dla dzieci - powiedział Andrzej Muszyński z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Wiceszef resortu infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz tłumaczył, że takie rozwiązanie funkcjonuje w innych krajach europejskich. Dodał, że zawsze ostateczna decyzja należy do opiekunów i rodziców. - Nie każdy jest w stanie jeździć vanem po polskich drogach, mając liczną rodzinę. Niektórzy jeżdżą małymi samochodami - powiedział Rynasiewicz.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ * Projekt konkretyzuje również, kto jest zwolniony z obowiązku stosowania pasów bezpieczeństwa. Są to m.in. kobiety w widocznej ciąży, taksówkarze, instruktorzy lub egzaminatorzy szkolący do egzaminu na prawo jazdy, funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu i Żandarmerii Wojskowej, zespoły medyczne oraz osoby posiadające stosowne zaświadczenia lekarskie. Ponadto projekt nakłada na kierowców autobusów wymóg informowania pasażerów o obowiązku używania pasów bezpieczeństwa, o ile dany pojazd jest w nie wyposażony.

d31b8s7

Jak wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, 89 proc. dzieci jest przewożonych w Polsce w fotelikach samochodowych lub przy użyciu innych zabezpieczeń. W porównaniu do badań z 2013 r. odsetek ten wzrósł o 4 proc. Był on najwyższy w grupie dzieci w wieku do 3 lat i wyniósł 95 proc.; dla 4-7 lat było to 92 proc., a w grupie najstarszych (8-12 lat) - 86 proc. Z badań wynika, że w przypadku fotelików - najmniej dzieci jeździ w nich na drogach powiatowych (80 proc.), a najwięcej na ekspresowych (100 proc.) i autostradach (96 proc.). Najczęściej foteliki były stosowane w województwie zachodniopomorskim (100 proc.), a najrzadziej w województwie śląskim (79 proc.). Za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych.

Komisja nie zakończyła prac nad projektem, będą one kontynuowane na kolejnym posiedzeniu.

ll/sj

d31b8s7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d31b8s7
Więcej tematów