Trwa ładowanie...

Przepis na bezpieczne rondo

Przepis na bezpieczne rondoŹródło: GDDKiA
d1n2y5p
d1n2y5p

Ronda są uważane za bezpieczne skrzyżowania drogowe. Buduje się ich coraz więcej. Jednak zasady poruszania się na rondach dla wielu kierowców pozostają zagadką z kilkoma niewiadomymi.

Na przykład czy na rondzie z dwoma pasami ruchu, skręcając w lewo, można poruszać się prawym pasem? To często spotykana sytuacja na naszych rondach, choć w myśl przepisów prawym pasem można poruszać się, jeśli jedziemy w prawo lub prosto. Kto zostanie uznany winnym, gdy kierowca na prawym pasie będzie kontynuował jazdę po rondzie, zamiast zjechać z niego na wprost, i dojdzie do kolizji z autem jadącym na wprost z wewnętrznego pasa?

Na prawo patrz

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym obowiązuje zasada, że pojazd będący w ruchu wokół wyspy ustępuje pierwszeństwa pojazdowi dojeżdżającemu do ronda (zasada prawej ręki). Jeżeli jednak przed rondem, ponad znakiem C-12 (ruch okrężny), znajduje się znak A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu), wtedy pierwszeństwo posiada pojazd znajdujący się na rondzie. Na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym z przynajmniej dwoma pasami ruchu, jadąc w prawo lub na wprost, należy poruszać się prawym pasem, a skręcając w lewo (lub jadąc prosto) - wewnętrznym. Niestety, wielu kierowców - niezależnie od tego, w którą stronę jadą - korzysta tylko z zewnętrznego pasa.

Mandat i punkty

Jeśli przy zjeździe z ronda dojdzie do kolizji, to najbardziej prawdopodobne jest, że policja uzna za winnego tego kierowcę, który jechał z lewej strony, bo zmieniał on pas ruchu i tym samym zajechał drogę poruszającemu się po zewnętrznym pasie. Kierujący, jeżeli nie ustąpi pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu, może otrzymać mandat w wysokości 250 zł oraz 5 punktów. Gdy dojdzie do kolizji, zostanie ukarany dodatkowo za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym (grzywna 200 zł i 6 punktów).
Niestety, nie można tłumaczyć się tym, że do kolizji doszło dlatego, że kierowca jadący zewnętrznym pasem złamał przepisy. Ten bowiem może się tłumaczyć, że chciał jechać na wprost, ale już po wjechaniu na skrzyżowanie zorientował się, że pomylił drogę i musi jechać w lewo.

Dwa pasy ruchu

Czy to nieznajomość przepisów, brak umiejętności płynnej i zdecydowanej zmiany pasa ruchu czy też brak kultury powodują, że większość uczestników ruchu - zamiast korzystać z wewnętrznego pasa - kurczowo trzyma się prawego, niezależnie od tego, czy jadą w prawo, prosto, czy w lewo. Zmiana tych nawyków ułatwiłaby sprawne poruszanie się po skrzyżowaniu i zmniejszyłaby korki powstające przed wjazdem na rondo. A także zmniejszyłaby liczbę wypadków na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym. Chociaż i tak jest ich stosunkowo niewiele w ogólnej liczbie wypadków (liczonych w zależności od przyczyny - geometrii drogi - średnio 25 razy mniej niż na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem przejazdu.

d1n2y5p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n2y5p
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj