ycipk-3gkcb4

Prywatne blokady na koła: prawo wciąż niejasne

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Prywatne blokady na koła: prawo wciąż niejasne
(PAP/Maciej Chmiel)
ycipk-3gkcb4

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o ujednolicenie procedury postępowania, jaką mają mieć na względzie policjanci wezwani przez kierowców samochodów unieruchomionych prywatnymi blokadami. Pozostaje mieć nadzieję, że problem zostanie rozwiązany, bo urzędowe przepychanki i bezczynność trwają już od kilku lat.

Blokadowy biznes

Każdy ma prawo do korzystania ze swojej własności w sposób, jaki chce. Nic więc dziwnego w tym, że właściciel prywatnego parkingu, na którym auto pozostawia osoba postronna, nie jest z tego faktu zadowolony. Zgodnie z prawem właściciel parkingu może doprowadzić go do stanu sprzed naruszenia przepisów. W grę wchodzi więc odholowanie pozostawionego samochodu. Jest to jednak kłopotliwe i drogie, więc część zarządców terenu wpadła na pomysł stosowania blokad kół - podobnych do tych, z których korzysta straż miejska. Niektórzy z takiego procederu zrobili nieżle prosperujący biznes.

W Sosnowcu jedna ze wspólnot mieszkaniowych, której parking sąsiaduje z większym sklepem spożywczym, wynajęła firmę, mającą sprawować dozór nad terenem. Każdy, kto minął znak „zakaz ruchu z wyłączeniem mieszkańców” oraz doczepiony do niego regulamin, narażał się na założenie blokady. Pracownicy firmy proponowali jej zdjęcie za 150 złotych. Jeszcze wyższy rachunek wystawiano w Lublinie. Prywatna firma za zdjęcie blokady żądała 200 zł, jeśli jej pracownik był na miejscu lub 300 zł, jeśli trzeba było go wezwać.

ycipk-3gkcb4

Legalne czy nielegalne?

Czy zakładanie blokad na koła przez podmiot inny niż straż miejska czy gminna jest legalne? W tej sprawie nie ma jasności. W 2015 roku sąd, który rozpatrywał sprawę z Lublina, uniewinnił pracownika firmy. Zdaniem sędziego nie można było przypisać mu postępowania niezgodnego z jakimkolwiek paragrafem kodeksu wykroczeń czy kodeksu karnego, a potraktowani w ten sposób kierowcy, parkowali mimo świadomości, że pozostawiają auto na prywatnym terenie.

* Nie każdy wie, że to przewinienia, ale mandat można dostać *

Zupełnie inną wykładnię sytuacji przedstawia Rzecznik Praw Obywatelskich. Jak czytamy w wystąpieniu RPO, kwestia zakładania na koła prywatnych blokad „(...) stanowiła w latach 2013-2014 przedmiot korespondencji pomiędzy Rzecznikiem Praw Obywatelskich a Komendą Główną Policji, która podzieliła stanowisko, że unieruchomienie pojazdu poprzez założenie blokady na koła jest w świetle obowiązujących przepisów działaniem bezprawnym. 22 stycznia 2014 r. Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji skierowało do komendantów wojewódzkich policji, komendanta stołecznego policji oraz komendantów szkół policji pismo, w którym wskazano, że założenie w takim przypadku blokady na koła jest działaniem bezprawnym, które wyczerpuje znamiona wykroczenia z art. 124 k.w., ewentualnie przestępstwa z art. 288 § 1 lub 2 k.k. Daje to policjantom podstawę do interwencji zgodnie z ogólnymi zasadami postępowania wobec sprawców przestępstw lub wykroczeń”.

ycipk-3gkcb4

Co robi policja?

Jak wskazuje Rzecznik Praw Obywatelskich, nie ma jasnej i jednoznacznej procedury, której powinni trzymać się policjanci wezwani do samochodu z założoną prywatną blokadą. Czasami funkcjonariusze uznają, że skoro do sprawy doszło poza drogą publiczną, to nie mają oni nic do roboty i po prostu nie podejmują interwencji na zgłoszenie kierowcy. Zdarza się też, że informują pracownika prywatnej firmy o tym, że zakładanie blokady jest nielegalne. Nie mają jednak prawa zmusić go do jej zdjęcia, a kierowcom pozostaje pozew do sądu cywilnego. Zdarza się też, że ukarany zostaje sam kierujący, który świadomie zaparkował na prywatnym terenie.

Pozostaje mieć nadzieję, ze pismo RPO odniesie skutek i policjanci szybko dostaną jasne wytyczne odnośnie takich interwencji.

Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

Rosnąca popularność BlaBlaCar jest faktem. Sprawdź, czemu się to opłaca!

ycipk-3gkcb4
Polub WP Moto
ycipk-3gkcb4
ycipk-3gkcb4