Pierwsze przymrozki i wilgotne poranki są sprawdzianem stanu technicznego silnika. Często zdarza się, że przy dużej wilgotności silnik benzynowy nie daje się uruchomić, natomiast gdy jest sucho „odpala” bez najmniejszych problemów. Przyczyną może być układ zapłonowy, który ma kilka newralgicznych punktów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10954/swiece-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Układ zapłonowy składa się z wielu elementów, ale najbardziej podatne na zużycie są kopułka, palec rozdzielacza, przewody zapłonowe oraz świece. Problemy z rozruchem znacznie częściej pojawiają się w autach z instalacja gazową, ponieważ do gazu potrzebna jest większa energia iskry, więc nawet niewielkie niedociągnięcia szybciej się ujawniają.
Świece
Gdy pojawią się problemy z rozruchem lub z równomierną pracą silnika, naprawę należy rozpocząć od sprawdzenia świec zapłonowych. Jeśli silnik nie dał się uruchomić z powodu braku iskry to nawet sprawne świece wymagają wyczyszczenia, ponieważ będą „zalane”. Jeśli po wykręceniu widać, że świece są mokre, jest to wyraźny sygnał, że usterka stoi po stronie układu zapłonowego, a nie paliwowego. Świece powinno się wymieniać co 15 do 40 tys. km (platynowe nawet co 100 tys. km).
Przewody i kopułka
Kolejnym newralgicznym punktem są przewody wysokiego napięcia. Po kilku latach guma twardnieje, a na izolacji pojawiają się niewielkie pęknięcia, przez które ucieka iskra. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10954/kopulka-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Gdy nie mamy pewności, czy przewody są przyczyną problemów można wykonać prosty test. Należy w nocy otworzyć maskę silnika i zobaczyć, czy iskra przeskakuje pomiędzy przewodami. Jeśli auto ma problemy z rozruchem w wilgotny poranek można przeprowadzić inny test. Najlepiej robić to na nagrzanym silniku, aby można było go ponownie uruchomić. Podczas pracy silnika przewody zapłonowe należy zwilżyć wodą (za pomocą rozpylacza). Jeśli silnik zacznie przerywać lub zgaśnie przewody są do wymiany. Gdy nadal pracuje równo należy zmoczyć kopułkę. W kopułce zużyciu ulegają także styki, a w aparacie zapłonowym palec rozdzielacza. W zdecydowanej większości samochodów zapłon jest bezrozdzielaczowy, więc wyeliminowany jest najbardziej zawodny element, czyli przerywacz. Gdy samochód ma kilka lub kilkanaście lat, to najlepiej przeprowadzić kompleksową naprawę i wymienić od razu wszystkie przewody, również ten biegnący od cewki do aparatu zapłonowego, palec rozdzielacza oraz kopułkę i świece. Dobrych zamienników jest
dużo, więc koszty nie powinny być duże.
W wielu obecnie produkowanych samochodach wyeliminowane są przewody zapłonowe i aparat, bo bezpośrednio na każdej świecy umieszczona jest cewka zapłonowa. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10954/przewody-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Takie rozwiązanie znacznie zmniejsza ryzyko usterki i zwiększa odporność układu na wilgoć.
Czujniki
Problem z uruchomieniem silnika może jednak leżeć zupełnie gdzie indziej - w układzie sterowania silnika. A ponieważ w silnikach z wtryskiem układem zapłonowym steruje również komputer silnika, to problemy z uruchomieniem i układem zapłonowym mogą wynikać z usterki układu sterowania silnika. Np. uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego skutecznie unieruchamia większość silników. Również usterka czujnika temperatury silnika może być powodem „zalewania” silnika i nierównej pracy. Za przerywanie silnika może być także odpowiedzialna pompa paliwa, albo sterownik pompy, który nie podaje napięcia na samą pompę.
Dowiedz się więcej: Kiedy rozrusznik nie działa...
Autor: Grzegorz Burda