Prawidłowa geometria to oszczędności i bezpieczeństwo

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jakość polskich dróg jest daleka od ideału, a podróżowanie po nich sprawia, że wiele aut ma mniej lub bardziej rozregulowaną geometrię zawieszenia. Przekłada się to na szybsze zużycie opon oraz uszkodzenia innych podzespołów.

Geometria zawieszenia jest parametrem określającym prawidłowe ustawienie kół w samochodzie. Teoretycznie szybki rzut okiem powinien wystarczyć, by stwierdzić czy wszystko z naszym autem jest w porządku. W rzeczywistości sprawa nie jest tak prosta, bowiem tylko naprawdę duże usterki da się zauważyć bez szczegółowego badania. Po czym poznać, że dany pojazd powinien zostać sprawdzony przez odpowiedni serwis?

Kłopoty z prawidłową geometrią są naturalną konsekwencją poruszania się po drogach niskiej jakości. Głębokie dziury, zapadnięte studzienki kanalizacyjne czy wysokie krawężniki sprawiają, że elementy zawieszenia poddawane są oporowi, przez co ich układ może się rozregulować. Najczęściej występującym objawem źle ustawionej geometrii jest tzw. ściąganie samochodu - sytuacja, w której próbujemy jechać prosto, a nasze auto zjeżdża w którąś ze stron. Zaalarmować nas powinna także nawet lekko skrzywiona kierownica podczas poruszania się po linii prostej.

Rozregulowania powinniśmy spodziewać się także po wymianie końcówek drążków kierowniczych. Naprawa lub zmiana podzespołów układu zawieszenia obligatoryjnie wymaga sprawdzenia geometrii, bowiem każdy nowy element trzeba dopasować do pozostałych. Podobnie rzecz się ma w przypadku sezonowej wymiany opon - co prawda nie zawsze wymagać ona będzie ponownego ustawienia np. zbieżności kół, lecz stałe kontrolowanie tych parametrów pozwoli nam uniknąć ewentualnych późniejszych kosztów.

Prawidłowość geometrii powinno się sprawdzać przynajmniej dwa razy do roku, tym bardziej, że ma ona bardzo wpływ na to, jak często będziemy zmuszeni do zakupu nowego ogumienia. Źle ustawiony kąt pochylenia koła powodować może szybsze bądź nierównomierne zużycie bieżnika. Czasem zdarza się tak, że już po pierwszym sezonie podróżowania w takich warunkach opony nadają się jedynie do wymiany. Osobną kwestią jest wpływ geometrii na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Rozregulowane i w konsekwencji uszkodzone elementy zawieszenia czy zużyte opony wiążą się ze znacznym wydłużeniem drogi hamowania i problemami z jazdą w trudnych warunkach.

Źródło: alejaopon.pl

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇